Gå til innhold

Jobb som Spilltester


Anbefalte innlegg

hei. jeg er ferdig med årene mine på vgs og begynner og jobbe nå. men det jeg har lyst til og jobbe som er spilltester. (en som tester hvordan spillene er :thumbup: ). tros alt så er folk på 15-20 som spiller mest så en slik jobb passer perfekt for oss game-intriserte hehe. jeg lurer veldig på hvor man finner slike jobber. har lett rundt på nettet men finner ingen treff. er det noen som kunne være så vennlige og sende meg ett tips eller råd hvor man kan få en slik jobb ville jeg vært ypperst takknemlig ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, om jeg skal være helt ærlig, så tror jeg ikke det er skribent du bør jobbe som. Bare det lille innlegget her er smekkfullt med skrivefeil, så om det er standarden du har tenkt å legge deg på, kan du se langt etter en jobb som involverer skriving.

 

Det å få tilsendt spill som du spiller gjennom er bare halvparten av jobben. Du skal også formidle din opplevelse til lesere, både informativt og underholdende. I tillegg er det en fordel med solid kunnskap om spillhistorie, slik at du faktisk har litt perspektiv når det kommer til utviklingen av spill som medie. Nå om dagen har vi f.eks. Tales of Monkey Island som er aktuelt, da hjelper det absolutt om du har spilt gjennom de foregående fire.

Lenke til kommentar
Vel, om jeg skal være helt ærlig, så tror jeg ikke det er skribent du bør jobbe som. Bare det lille innlegget her er smekkfullt med skrivefeil, så om det er standarden du har tenkt å legge deg på, kan du se langt etter en jobb som involverer skriving.

 

Det å få tilsendt spill som du spiller gjennom er bare halvparten av jobben. Du skal også formidle din opplevelse til lesere, både informativt og underholdende. I tillegg er det en fordel med solid kunnskap om spillhistorie, slik at du faktisk har litt perspektiv når det kommer til utviklingen av spill som medie. Nå om dagen har vi f.eks. Tales of Monkey Island som er aktuelt, da hjelper det absolutt om du har spilt gjennom de foregående fire.

 

 

Tror ikke han sikter til en jobb som spillanmelder, men yrket som er rettet mot testing av spill. Altså finne feil, sjekke grafikk, spillbarhet etc. Dette yrket går under noe som heter QA-medarbeider, som er quality assurance. Han vil da rett og slett sjekke kvaliteten på spillet fra start til slutt, før det slippes.

 

Og siden dette Norge, så har vi desverre få store spillutviklere. Jeg vet at Funcom legger ut slike stillinger en gang i blandt. Så mitt tips vil være å kikke på stillingsannonsene på Funcom.com eller ta selv kontakt med de. Utenom dem, så vet jeg ikke om noen andre norske spillutviklere som ansetter spilltestere. Tror ikke det er mye annet å velge i enn Funcom. Tror også de jobbene er veldig populære og får flere hundre søkere.

 

Håper du fikk litt hjelp, hvis det var dette yrket du var på leting etter. Men hvis det er anmelder du tenker på, så er jeg enig psilocybe, da bør du jobbe litt mer med grammatikk og språk.

 

Lykke til.

Endret av Thomor
Lenke til kommentar

det som Thomor sikert til er vel skjelden en fulltids jobb man kan leve av resten av livet.

 

men det skulle vell gå ann å gjøre denne jobben i nroge for et selvskap i utlandet? EA er vell fra/i Cannada? det skulle ikke være noe problem å sende både spill og informasjon over nettet? men igjenn må det jo være sikkert at spillet ikke havner på en eller annen torrent side ^^

Lenke til kommentar
det som Thomor sikert til er vel skjelden en fulltids jobb man kan leve av resten av livet.

 

men det skulle vell gå ann å gjøre denne jobben i nroge for et selvskap i utlandet? EA er vell fra/i Cannada? det skulle ikke være noe problem å sende både spill og informasjon over nettet? men igjenn må det jo være sikkert at spillet ikke havner på en eller annen torrent side ^^

 

 

Hvis det er tester eller QA-medarbeider han sikter til, så bruker de fleste den jobben til å få en fot innefor "spilldøra". Veldig få som blir værende i den stillingen, men istedet jobber seg oppover, siden spilltester er en dårlig betalt jobb og det laveste man kommer innenfor industrien. Da er det en selvfølge at man har noe å by på, da, hvis man skal jobbe seg oppover.

 

Men det du sier om å få spill tilsendt er nok ikke mulig. Du jobber ikke med ferdige prosjekt, men som regel i lag med flere andre med spill i alpha og beta-stadiet. Så du må fysisk møte opp på arbeidsplassen for å få tilgang. Disse spillene ligger på pc-er i programmer hvor de konstant jobber med de og forbedrer de. Det å lage en kopi til PC, Xbox, PS3 osv hver gang de har rett en feil, så for å finne nye feil og lage nye kopier er for mye jobb. Når de er ferdige er de ferdige og da får anmelderene spillene.

Endret av Thomor
Lenke til kommentar
Naboen min jobbet for Svensk Filmindustri en gang. Han satt å så etter feil på dvd-utgivelsene hele dagen. Å sitte å se film fra 8 til 4 ville ikke jeg hatt noe imot. Spes ikke mot betaling :p

tro meg. man går lei^^

 

edit: er ikke like morsomt når du skal finne feil på den nye "barbie" filmen.

Endret av 2ball(s)
Lenke til kommentar

Vil ikke tro at det finnes et yrke som "spilltester", men heller "spill-anmelder". Dette er ikke noe du kan leve av, lønnen er som oftest et spill en gang i blant.

 

Og jeg tror det heller ikke er så gøy som du tror; Det å motta Shrek 3 i posten for å måtte spille igjennom hele, være nøytral og tenke på de som faktisk skal spille spillet (3-10 åringer og noen shrek fans :p) og derfra skrive en anmeldelse på spillet.

 

Nei, lykke til :)

Lenke til kommentar
Vil ikke tro at det finnes et yrke som "spilltester", men heller "spill-anmelder". Dette er ikke noe du kan leve av, lønnen er som oftest et spill en gang i blant.

 

Og jeg tror det heller ikke er så gøy som du tror; Det å motta Shrek 3 i posten for å måtte spille igjennom hele, være nøytral og tenke på de som faktisk skal spille spillet (3-10 åringer og noen shrek fans :p) og derfra skrive en anmeldelse på spillet.

 

Nei, lykke til :)

 

Yrket "spilltester" finnes, men er nok langt ifra så flott yrke som alle tror. Som sagt, Funcom legger ut slike stillinger i blandt. Men har hørt at det er dårlig lønn, mye stress, repetering, osv. Som sagt, det er det laveste du kommer innenfor spillindustrien. Ikke noe jeg vil anbefalle hvis du ikke har noen annen utdanning innen spill og komme innenfor døra og jobbe deg opppover.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...