Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Batteri til solcelle på hytte


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Bør skifte batterier til hytta. Har i dag to batterier på 140 AH og 760 A.

 

Skal drive TV (parabol med dekoder som drar mye strøm) med 12V og 6 enkle lamper ellers i hytta pluss mindre diverse. Batteriet lades av et solcellepanel. Hvor store batterier trenger jeg og hvor mange?

 

Spør om det trengs mer informasjon.

 

Gi meg gjerne linker, er så lenge siden de forrige batteriene ble kjøpt at jeg ikke husker hvor og hva som ble lagt til grunn da disse ble kjøpt.

 

Tusen takk for all hjelp!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du trenger ikke ta hensyn til CCA verdien (760A).. Denne er bare en indikasjon på hvor høy startstrøm man kan ta ut på et nytt batteri.

 

Antall Ah avhenger av hvor ofte og hvor lenge av gangen du bruker hytten og apparatene, og hvor stort solcellepanel du har.. (og at plasseringen er hensiktsmessig)

 

Mange ganger holder det med ca den størrelsen du har nå. Men bruker du hytta skjeldent, men i lengre perioder, bør du kjøpe batterier med større Ah verdi.

 

Mange regulatorer er ikke laget for å utnytte batteriene fult ut, og derfor får man bare ut ca 50-60% av nominell effekt.

 

Brukes hytten mye på vinteren og batteriene står kaldt, reduserer man kapasiteten avhengig av temperaturen. Derfor bør batteriene oppbevares ved 20-30 grader ved bruk. Men kaldt når det skal lagres. Jo høyere temperaturen er, jo høyere selvutlading er det på batteriene. Så det vil si at i løpet av 6-12 mnd ved ca 25 grader og ingen lading, er batteriet tomt! Men står det i minusgrader, holder det gjerne dobbelt så lenge. Men ikke sett et tomt batteri i mange minusgrader.. da fryser det. Men et fulladet batteri bør oppbevares kaldt.

 

Ofte koster batterier ca 10xAH +/-

:thumbup:

Lenke til kommentar

Hei vi har to slike batterier på våres hytte og jeg prøver like herlig hver gang å dra prosenten på tavlen ned fra 100% men det er like vanskelig hver gang.. vi har vel rund 20 div lamper og en bil radio som er mobifisert litt som drives her.. bateriene blir ladet opp av et 120w solcellepanel.. :p

 

 

det kjekke med disse bateriene er at de er vedlikehold frie!

Endret av dfilanpart
Lenke til kommentar
det kjekke med disse bateriene er at de er vedlikehold frie!

 

Men vær obs bå at vedlikeholdsfrie gelebatterier ikke er å anbefale til hyttestrøm.. Dette er fordi disse ikke tåler dyputlading særlig godt. Fritidsbatterier tåler dyputlading best over tid. Men hvis man alltid passer på å ikke lade dem helt ut, så skulle det gå greit.

 

:roll:

Lenke til kommentar
det kjekke med disse bateriene er at de er vedlikehold frie!

 

Men vær obs bå at vedlikeholdsfrie gelebatterier ikke er å anbefale til hyttestrøm.. Dette er fordi disse ikke tåler dyputlading særlig godt. Fritidsbatterier tåler dyputlading best over tid. Men hvis man alltid passer på å ikke lade dem helt ut, så skulle det gå greit.

 

:roll:

 

Regulatoren kutter jo automatisk strømmen ved 50% forbruk, og da er det vel greit å bruke gelebatterier?

 

Til trådstarter: Det er vanskelig å si hvor stort ett batteri du behøver. Jeg skal selv innstallere ett solcelleannlegg i sommer. Kommer da til å gå for ett panel på 80 eller 130 Watt. Hvor stort panel har du? Men jeg er også usikker på hvor stort batteri jeg behøver. Jeg tenkte å gå for ett 80W panel, og heller legge pengene i ett stort batteri , kanskje 350 Amph. (Jeg har sikkert skrevet Amph feil, men åkkesom..)

Lenke til kommentar
det kjekke med disse bateriene er at de er vedlikehold frie!

 

Men vær obs bå at vedlikeholdsfrie gelebatterier ikke er å anbefale til hyttestrøm.. Dette er fordi disse ikke tåler dyputlading særlig godt. Fritidsbatterier tåler dyputlading best over tid. Men hvis man alltid passer på å ikke lade dem helt ut, så skulle det gå greit.

 

:roll:

 

dette er ikke gele baterier, men amg.. disse tåler utlanding til 30%.. og de er bygget for hytte strøm :p

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Vil bare tilføye at jeg innstallerte hyttestrøm på ei hytte i sommer. Valgte da et 80W panel fordi det erfaringsmessig med min besøkshyppighet er nok. Er liksom lite vits å ha et 130W-panel når det 90% av tida ikke gjør jobben sin (fordi batteriene allerede er fulle)

Jeg valgte heller å kjøpe to stk 185Amph batterier.

Satte panelet opp på en syd-øst rettende vegg, men mulig jeg må sette opp et eget stativ etterhvert, ettersom det er endel trær der og himmelretningen er heller ikke helt optimal. Men hvis det lader batteriene inntil neste hyttebesøk er det jo bra nok.

Lenke til kommentar

Ja, har faktisk ett 4 kW aggregat som jeg bruker til vedkløver, elektrisk gressklipper og elektro-verktøy. Foreløbig har det ikke vært nødvendig å bruke det til å lade opp hyttestrømbatteriene. Det har en egen ladeutgang for 12V som er betegnet "12V 8 A". Men hvis man skal bruke det til lading av batterier er det vel bedre med en kraftigere batterilader?

Kjøpte 4 kW aggregatet brukt av et firma. Tror ikke det hadde gått mange timene, for det så flunkende nytt ut. Han som jobbet der den dagen visste ikke helt hva han skulle ta for det så han så på meg spørrende og sa "2000 kr?" ;-) Den prisen var jeg selvfølgelig helt enig i. Det er ikke alltid det er så dumt med amatører i byggebutikker og andre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...