Gå til innhold

BI eller HIO?


alevas

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er nettopp ferdig med VGS, og med stor interesse for økonomi har jeg bestemt meg for å studere økonomi og administrasjon.

 

Jeg har 49.3 studiepoeng som ikke holder for å komme inn på NHH, dessuten ønsker jeg å studere i Oslo.

 

Dermed står jeg igjen med 2 valg for min del:

 

Handelshøyskolen BI (siviøkonomstudiet)

 

ELLER

 

Høgskolen i Oslo (økonomi og administrasjon)

 

Jeg vil gjerne få tilbakemeldinger på hvorfor jeg burde velge den ene skolen fremfor den andre, fra noen som har grunnlag til å komme med noen gode svar. Om du er student eller har vært student ved en av skolene vil jeg bli svært takknemlig for noen gode argumenter ;)

 

Takk på forhånd!

Endret av alevas
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har gått på ØKAD på HiO, og opplevde skolen som veldig bra faglig sett; proffe og meget flinke forelesere, og bra opplegg generelt, fine studiebygg (nytt fra 2007). Men sosialt sett vil jeg si det var direkte dårlig. Mulig jeg var uheldig med kullet eller noe, men det var nærmest ingen sosiale arrangementer som ble holdt for klassen (utenom et par eksamensfester), fadderuka var stusselig og med dårlig opplegg, og var delvis pga. dårlig miljø generelt at jeg valgte å droppe av etter første året. Hadde jeg vært deg, hadde jeg ventet et år, samlet opp litt poeng og begynte på NHH :D

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har studert ved Handelhøyskolen BI i Nydalen og anbefaler denne skolen på det sterkeste! Foreleserne er veldig dyktige, og kan faget sitt for å si det sånn. Lokalene og området er jo relativt nytt. Miljøet er kanonbra, og fadderuken er vel det råeste man kan være borti, og jeg tror ingen andre skoler i Norge kan sammenlignes med BI når når det gjelder sosialisering i fadderuken.

 

BI er jo også en kjent skole blant folk i næringslivet, så det er jo et pluss.

Lenke til kommentar

BI er nok det beste alternativet.

 

+ Bedre forelesere.

 

+ Bedre muligheter for nettverksbygging.

 

+ Tittelen siviløkonom er en fordel.

 

+ Økonomi og ledelse (BI) > Økonomi og administrasjon (HIO)

 

+ Uteksaminering fra BI stiller mye sterkere i næringslivet.

 

- Skolepenger

Lenke til kommentar
BI er nok det beste alternativet.

 

+ Bedre forelesere.

 

+ Bedre muligheter for nettverksbygging.

 

+ Tittelen siviløkonom er en fordel.

 

+ Økonomi og ledelse (BI) > Økonomi og administrasjon (HIO)

 

+ Uteksaminering fra BI stiller mye sterkere i næringslivet.

 

- Skolepenger

 

1. Flere av foreleserne på HiO er også knyttet til BI Nydalen. En er tilogmed lektor i Samfunnsøkonomi der.

 

2. HiO-studentene er ofte invitert på de samme fagdagene og bedriftspresentasjonene i næringslivet, og kan knytte de samme kontaktene.

 

3. Tittelen siviløkonom får du uansett KUN ved å ta en master. Trådstarter vil vel mest sannsynlig begynne på en bachelor i første omgang.

 

4. Ikke noe spesielt å si på den

 

5. Når alt kommer til alt vil det stå på dine egne presentasjoner. Folk fra HiO kan fort være bedre enn folk fra BI og omvendt. Du er ikke automatisk en bedre person og stiller sterkere om du kommer fra BI og har like karakterer som en fra HiO.

 

 

Dessuten er det å påpeke at alle kommer inn på BI kun ved å betale skolepenger og ha et snitt som er høyere enn 2 (så klart er det unntak :) ). På HiO har ALLE jobbet tidligere i livet for å oppnå et snitt som frem til de nye regnemetodene lå på litt over 4,5 (4,8 på de som kom rett fra VGS i 2008 og over 5 på de andre).

Endret av Kavinsky
Lenke til kommentar
BI er nok det beste alternativet.

Ser du ramser opp noen argumenter, for øvrig allerede nedsablet av Kavinsky, men hva baserer du dette på?

 

Du uttaler deg såpass bombastisk at jeg forventer at du har gått både på BI og HiO. Selv ble jeg høgskolekandidat (for en teit grad) på HiO, og så tok jeg bachelorgraden på BI - jeg har altså gått på begge skoler. Jeg var særdeles aktiv på begge studiesteder, på BI hadde jeg sentrale verv i studentforeningen og på HiO er jeg sågar fremdeles tilknyttet skolen med faglig virke. Kan ikke si at jeg kjenner meg igjen i din fremstilling av skolene.

 

I mitt yrkesaktive liv har jeg vært innvolvert i flere ansettelsesprosesser, og jeg har jobbet tett med både hr og rekruttering. Ingen av disse har delt ditt synspunkt på at BI skal være bedre enn HiO, tvert i mot har en del av dem anført Kavinskys poeng om at alle kan kjøpe seg inn på BI, mens man må fortjene plassen på HiO.

 

For min egen del så sidestiller jeg verdien av disse utdanningene, for selv om man har kjøpt seg plass på BI så har man nå endog fortjent de karakterer man har oppnådd. Et annet poeng relatert til dette er at HiO kun tilbyr bachelor, og dersom man skal ta en master så blir bachelorgraden bare som inngangsbillett å regne. I så fall kjører du gratis på HiO, mens du på BI betaler dyrt for de likeverdige tre årene.

Lenke til kommentar
Hei! Jeg er nettopp ferdig med VGS, og med stor interesse for økonomi har jeg bestemt meg for å studere økonomi og administrasjon.

 

Jeg har 49.3 studiepoeng som ikke holder for å komme inn på NHH, dessuten ønsker jeg å studere i Oslo.

 

Dermed står jeg igjen med 2 valg for min del:

 

Handelshøyskolen BI (siviøkonomstudiet)

 

ELLER

 

Høgskolen i Oslo (økonomi og administrasjon)

 

Jeg vil gjerne få tilbakemeldinger på hvorfor jeg burde velge den ene skolen fremfor den andre, fra noen som har grunnlag til å komme med noen gode svar. Om du er student eller har vært student ved en av skolene vil jeg bli svært takknemlig for noen gode argumenter ;)

 

Takk på forhånd!

 

Jeg er siviløkonom fra BI, og kan absolutt anbefale studiet, selv om det er kjipere å betale ned et litt større studielån enn jeg ville fått på en offentlig skole. Alt er ikke bra på BI, men alt i alt er det en utdannelse som holder høy kvalitet og som definitivt åpner mange dører.

 

Når det gjelder hvilken skole som er best av BI og HIO så kan jeg vanskelig se at HIO skal kunne være bedre. Det aller viktigste er den faglige tyngden, og her ligger BI milevis foran HIO. Jeg ser argumentene om at mange forelesere foreleser begge steder, men fagmiljøet på BI er mye større og har en mye større faglig tyngde. BI har masterstudier, hvilket betyr at kravene til det faglige er mye større. De er rett og slett i en divisjon over HIO på dette området. Faglig tyngde gir studentene en bedre utdannelse, og det gir også en mye større mestringsevne og tillit til egne kunnskaper når det skal omsettes i praksis.

 

Arbeidsmarkedet for BI-studenter er normalt veldig godt, og veldig mange arbeidsgivere rekrutterer av stort sett kun fra NHH, NTNU, BI og UIO (+ bra utenlandske skoler). Ser man på bakgrunnen til direktørveldet oppover i organisasjonene så er det også en ganske homogen gruppe mennesker, og de har sjelden/aldri bakgrunn fra perifere økonomiutdannelser som HIO. Jeg jobber selv i en stor norsk virksomhet (bank/finans), og har fått et visst innblikk i hvordan ulike utdanningsbakgrunner vurderes i organisasjonen. Direktørene er alltid siviløkonomer fra BI/NHH, sivilingeniører fra NTNU eller samfunnsøkonomer fra UIO. Førstnevnte gruppe er overrepresentert, og ofte har de en MBA fra langt bedre utenlandske skoler i tillegg. Denne gjengen ansetter folk med samme bakgrunn som seg selv, og det er i alle fall et karrieremessig glasstak for de som ikke har denne bakgrunnen. Har du den riktige utdannelsen (BI, NHH, NTNU, UIO) så er du "godkjent" og på karrieresporet, mens andre stort sett anses som å ha nådd sin endestasjon. Man kan imidlertid bryte ut av denne "klasseinndelingen" ved å ta en master på BI eller NHH, hvilket jo burde være hyggelig lesning for HIO'ere. Det er den siste skolen man har gått på som gjelder når man skal finne sin plass i hierarkiet. Uansett, den sørgelige sannhet er at toppdivisjonen i norsk næringsliv anser skoler som HIO som annenrangs og ubetydelige.

 

Det betyr likevel ikke at man ikke får seg jobb med en utdannelse fra HIO, for det gjør man - det finnes selskaper som bevisst inkluderer de regionale høyskolene i sin rekruttering. For eksempel ansetter revisjonsselskapene hvert år revisjonsmedarbeidere fra HIO, for når du kommer innenfor dørene der er det hvor flink du er som betyr noe. Dessuten ender du til slutt opp på BI eller i Bergen for å ta masteren hvis du duger.

Lenke til kommentar
  • 11 måneder senere...
tvert i mot har en del av dem anført Kavinskys poeng om at alle kan kjøpe seg inn på BI, mens man må fortjene plassen på HiO.

 

Så man bare ser bort ifra karakterer man har oppnådd på de respektive skolene? Om man går på HiO og får dårligere karakterer enn en som jobber livet av seg på BI, vil du da si han på HiO stiller sterkere enn han fra BI? Det blir tullete. Aldri for sent å forbedre seg på skolen.

Lenke til kommentar

Alle som har gått HiO sier HiO, og alle som går på BI vil si BI. Jeg tror de stiller veldig likt. Uansett hvilken du velger vil du uansett kunne ta en master ved gode nok karakterer, så er du ikke fornøyd kan du jo "bytte over" etter bacheloren.

 

Ikke helt sikker på hvordan det fungerer med å bytte fra HiO til BI, eller vice versa, midt i en bachelor, men vil ikke tro det er mulig.

Lenke til kommentar
tvert i mot har en del av dem anført Kavinskys poeng om at alle kan kjøpe seg inn på BI, mens man må fortjene plassen på HiO.

 

Så man bare ser bort ifra karakterer man har oppnådd på de respektive skolene? Om man går på HiO og får dårligere karakterer enn en som jobber livet av seg på BI, vil du da si han på HiO stiller sterkere enn han fra BI? Det blir tullete. Aldri for sent å forbedre seg på skolen.

 

Ehh... ja, og det er jo nettopp det jeg sier:

For min egen del så sidestiller jeg verdien av disse utdanningene, for selv om man har kjøpt seg plass på BI så har man nå endog fortjent de karakterer man har oppnådd.

Lenke til kommentar

Alle som har gått HiO sier HiO, og alle som går på BI vil si BI.

Og jeg har gått på begge, og sier begge.

 

 

Ikke helt sikker på hvordan det fungerer med å bytte fra HiO til BI, eller vice versa, midt i en bachelor, men vil ikke tro det er mulig.

Tror det skal være mulig, det går i hvert fall fint å bytte innbyrdes mellom de statlige høyskolene. Mulig det er noen fag du må ta ekstra hvis du skal bytte mellom BI-systemet og statlige høyskoler, men det meste av fag er jo likt. Noen som har forsøkt seg på dette, og kan komme med det eksakte svaret?

Lenke til kommentar

Jeg har sjekket opp tilsvarende. Da med å bytte fra bachelor i ingeniørfag ved et norsk universitet til integrert 5-årig master (sivilingeniør) ved NTNU. Det jeg måtte gjøre da, var å søke opptak gjennom SO, og deretter søke om å få godskrevet de fagene jeg hadde tatt tidligere. Det er mulig at det er likt mellom BI; HIO og NHH? :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...