Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Worklog - MB C200 1997 *Bilder*Oppdatert 7/8*


Anbefalte innlegg

Hallaisen alle sammen.

 

Jeg har sittet her ikveld og tenkt at jeg kanskje burde lage en liten tråd om bilen min som jeg nå har inne til litt mekking. Jeg begynte så vidt igår, men har ikke fått gjort så mye enda. Det er ikke allverdens med planer jeg har for bilen, men jeg tenkte at det allikevel kunne være kjekt å dele det med dere. Gjerne få noen synspunkter på jobben.

 

Det som skal gjøres er skifte av alle demperne og fjærene, nye kalippere, skiver og klosser bak, et bremseskjold(som jeg greide å knekke under prosessen med å få ut en av fjærene) og nye bremserør bak på begge sider.

 

En liten background innføring først. Jeg har lenge tenkt at jeg skulle ha meg nye dempere siden de gamle var slitte, veldig myke. Da jeg la om til sommerdekk la jeg merke til at bakbremsene ikke så spesielt fine ut. skivene var ujevnt slitt og de rustet fortere enn de ble slitt under vanlig nedbremsing. Etter en litt mer grundig kikk på bremsene så jeg at det innerste stempelet på begge kalipperne bak hadde hengt seg og skivene rustet fra ytterkanten så mye at bare halve klossen på utsiden tok i. Bestemte meg for å bestille nye bremser og samtidig skifte dempere og fjærer. Det er ikke noen fancy deler bortsett fra sportsfjærer som er 3cm lavere enn de originale. Skulle skifte rørene samtidig siden de var på nippet til å sprenge pga. dyp rust

 

Alt ble bestilt for ca 3 uker siden før jeg dro på ferie og igår kom jeg hjem med alle delen liggende hos forhandleren og vente på meg. I ferien var jeg i Holland og tyskland og kjøpte rør der som jeg hadde med meg hjem. De var laget av et spesielt materiale som er bøyelig og holder formen man bøyer den til veldig lett. Ser ut som plastik, men jeg vet ikke hva det er. Noen som vet?

 

Hva som er gjort

 

7/7 - 8/7 - 09

Begynte med å få bilen opp på bukker og ta av hjulene. En grei start på oppgaven. Fikk til slutt av kallipperne bak etter mye fikling. De satt 99% rustet fast. Er fryktelig trangt baki der på bilen, noe som gjorde at det var nesten ikke mulig å få satt på en fjærklemme. Måtte til slutt skru av broen som fjæren presser imot nede for å få den av.

 

Så langt står bilen uten bremser bak på begge sider og uten fjær og demper på ene siden bak.

 

Har ikke hatt med kamera før men skal ta med imorgen etter jobb og ta noen bilder.

 

:)

 

9/7 - 09

 

Fikk greit av fjær og demper bak på høyre side, men framme var det en annen historie. Jeg hadde tenkt å senke broen slik jeg gjorde bak, men boltene satt så hardt at jeg ikke greide å rikke på de. Det var nesten ikke plass til fjærklemmer heller. Greide å få de av til slutt, men det tok lang tid og mye krefter. Fant ut etterpå at det finnes et spesialverktøy for å få de av, men det koster nesten 3000 kroner. Heldigvis var det en på maskinverkstedet på jobb som kunne lage det verktøyet til meg. Jeg får det over helga og i mellomtiden får bare fjæren på venstre siden stå på.

 

 

13/7 - 09

 

Har jobbet i det siste med å skifte bremseskjoldet bak. Uheldigvis så måtte jeg av med navet for å få av bremseskjoldet. Etter å ha slått med slagters i timevis, fant jeg endelig ut at jeg måtte finne på noe annet hvis jeg ville få det av. Så jeg skrudde av alle stagene som holder oppe den klumpen som heter hub carrier(HC). Da kom hele HC med skjold, lager og nav av. Endelig var det mulighet for å komme til med press fra baksiden. Hadde hørt på forhånd at det satt hardt, men heldigvis slapp det på 5,5 tonn. Uheldigvis var det lageret som ble dratt i to. Ikke navet som slapp.

 

Nå sitter altså den ene lagerbanen fast i navet. Det er helt flush med kanten på navet, så det er ikke mulig å få tak på det for å dra det av. Eneste muligheten jeg ser er å få det dreid av.

 

Skal se litt på bremserøret senere idag. Skal prøve å få lagt ut bilder og en liten update ikveld.

 

:)

 

 

15/7 - 09

Skulle se på bremserørene idag. Hadde gruet meg en hel masse til dette, men det hele gikk forholdsvis greit. Siden rørene går over tanken på venstre siden, så måtte jeg ned med den. Etter mye fram og tilbake bestemte jeg meg bare for å løsne den på ene siden og støtte en litt opp med en bukk. Det ble ikke mer enn 4-5 cm å jobbe på mellom tanken og gulvet, men det var nok til at jeg fikk løsnet på klemmen. Det gjenstår bare å legge den nye på plass nå, men det burde ikke være noe problem.

 

Fikk også dreid av lagerbanen som stod fast på navet. Som ventet var den skikkelig hard. Endte opp med å måtte bruke keramisk skjærestål for i det hele tatt greie å skjære. Selv om det ble tatt små skjær hele tiden, ble det allikevel så varmt at det tok fyr. Men, men, slikt skjer. Takk til Hallvard for hjelpen der.

 

 

27/7 - 09

Heisann alle sammen. Har vært litt lite liv i oppdateringer her og det må jeg beklage. Har vært syk i over en uke nå og har ikke fått gjort noe særlig da. Litt ble det jo igår siden jeg endelig er frisk igjen :w00t:

 

Har begynt med å tre rørene og har fått de gjennom motorrommet og fram til styreuniten. Må bare bøye de til, men det er ikke så lett når det er så trangt. Er bare noen cm mellom veggen til hjulbrønnen og motoren. Rørene går også mellom veggen og styrestikka, så den er løsna på for å i det hele tatt greie å få de forbi. Har bestemt meg for å henge rørene opp under bensintanken og ikke over siden det er nesten fysisk umulig å komme til der uten å demontere hele bilen først. Slenger på et godt lag med våpenteip rundt rørene og henger de med strips fast til bånden som holder oppe tanken.

 

Tanken er foresten skrudd på plass, med stumpene av de gamle rørene fortsatt hengende over den. :whistle:

 

 

 

 

 

post-84592-1247315730_thumb.jpg

post-84592-1247315745_thumb.jpg

post-84592-1247315750_thumb.jpg

post-84592-1247315753_thumb.jpg

post-84592-1247315757_thumb.jpg

post-84592-1247315760_thumb.jpg

post-84592-1247315770_thumb.jpg

post-84592-1247315774_thumb.jpg

post-84592-1247315777_thumb.jpg

Dette var de gamle skivene bak. Ikke noe å rope hurra for. :p

post-84592-1247315781_thumb.jpg

post-84592-1247315785_thumb.jpg

post-84592-1247315789_thumb.jpg

post-84592-1247315792_thumb.jpg

post-84592-1247315795_thumb.jpg

post-84592-1247315798_thumb.jpg

post-84592-1247316154_thumb.jpg

Endret av Jonulf
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bra du gikk for litt mindre fjører når du først skulle bytte. Fornuftig i mine øyne :)

 

Bremserør pleier å være laget i kobber såvidt jeg vet, lette å bøye og legge der man vil. Eller var det så at du hadde kjøpt noe annet enn det?

Lenke til kommentar

Var på verkstedet igår og prøvde å få overblikk over hvordan jeg skal gjøre arbeidet videre. Bremseskjoldet som burde være relativt lett å få på, sitter bak navet med lageret i. Det sitter som bare f***. Har prøvd med en skikkelig diger slagters, men det endte med at gjengene på tersen til slutt rok kvelden. Er veldig i tvil hvordan jeg skal få av den. Er det noen som har erfaringer?

 

Som jeg fryktet så blir bremserørene det vanskeligste. De går på oppsiden av bensintanken, så for å få de ned er jeg nødt til å ta ned tanken. For å få ned tanken er jeg nødt til å ta ned kardangen(er en tank som er dobbel og ligger over kardangen). :thumbdown: Medhjelperen min kommer tilbake idag etter en helgetur. Kanskje vi finner en enkel måte å løse problemet på.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Er ganske sint på mercedes for øyeblikket. Igår drev jeg på å la de nye rørene fint fra bremsestyreenheten til ned under bilen. Da jeg kom så langt ser jeg at rørene er for korte. Har fått feil fra mercedes.

 

Det er ganske godt gjort med tanke på at de fikk chassisnummeret når jeg bestilte og jeg spurte faktisk flere ganger om det var de rette rørene(var i Holland så jeg ville være sikker på at jeg fikk rett), og det kunne de garantere siden de hadde chassisnummeret.

 

Jeg begynner å bli usikker på om jeg får bilen klar til 7 august. Da skal jeg kjøre Lofoten rundt og da er det viktig med en bil med bremser :p

 

Er det noen som vet om slike tromler med høytrykks kobberrør. Hvor få kjøpt? Trenger jeg flenseverktøy?

 

Håper det er noen som har noen innspill. :)

Lenke til kommentar

Hadde noen bilder jeg ville legge ut fra prosjektet. Legger de bare til i en nytt svar. Vet at jeg ikke har oppdatert på en liten stund, men det er fordi jeg har jobbet så intenst med bilen at jeg ikke har hatt tid til å gjøre noe annet. Bilen ble ferdig i dag morges(lørdag) etter at jeg har jobbet med den siden jeg sluttet på jobb fredag(kl. 1500). Var egentlig ferdig klokken 3-4, men da fikk vi ikke start på bilen. Sannsynligvis pga. et tidligere mislykket forsøk på å draine bensintanken, som gjorde at pumpa gikk tørr. Vet ikke om transferpumpa mellom tankene var tørr og.

 

Hele prosjektet har tatt ganske lang tid, men det har litt å gjøre med at jeg har hatt andre plikter pluss sykdom, men det er heldigvis endelig ferdig.

 

Slenger ut noen bilder fra prosessen her. De er dessverre tatt med mobilkameraet, men de er greie nok. Skal ta noen skikkelige bilder imorgen av det endelige resultatet.

post-84592-1249172246_thumb.jpg

En kompis som hjalp meg en masse

post-84592-1249172269_thumb.jpg

Resten av lagerbanen etter at den ble dreid av navet :p

post-84592-1249172281_thumb.jpg

post-84592-1249172290.jpg

post-84592-1249172299_thumb.jpg

post-84592-1249172339_thumb.jpg

post-84592-1249172618_thumb.jpg

post-84592-1249172981_thumb.jpg

Fin og blank. Shiiinyyy....

post-84592-1249172988_thumb.jpg

post-84592-1249172998_thumb.jpg

Endret av Jonulf
Lenke til kommentar

Hei og hopp.

 

Det er deilig å ha bilen ferdig igjen. Kan endelig cruise rundt igjen :) . Bilen er mye stivere og bedre og kjøre. Det hele er bare en fryd. Jeg lovte dere noen bilder av bilen som det ferdige resultatet, så her kommer det noen.

post-84592-1249672286_thumb.jpg

post-84592-1249672299_thumb.jpg

post-84592-1249672305_thumb.jpg

post-84592-1249672325_thumb.jpg

 

Håper dere liker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...