Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

lagg problemer, FPS dropp

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg har et problem.

jeg har postet en topic her før da jeg beskrev at jeg hadde problemer med lagg i spill osv.

dette her skjer i absolutt alle spill, tillogmed spill som Cs:s, portal osv.

jeg har brukt en god del på denne PC'en og den ifølge hardware specc's klare alle dagens spille på max grafikk heeelt uten problemer i det hele tatt.

det som skjer er at i et spill ( -jeg tar World of Warcraft som et eksempel- ) så dropper FPS'en fra en stabil 132 Fps helt ned til 10 og mindre. og dette skjer i små perioder. kanskje 20 sekunder imellom hvær "laggspike".

jeg trodde dette var RAM feil eller rett og slett for lite RAM, siden jeg hadde 2Gb, derfor kjøpte jeg 4Gb til, så nå sitter jeg med 6Gb og ENDA har FPS droppen.

jeg har prøvd og formatere 3 ganger, formatert med xp 2 ganger og fra xp til Vista nå, og oppdatert drivere osv. men jeg har enda samme problem.

kan skrive hardware speccet.

----------

AMD athlon 64 X2 dual core prosessor 5000+

^ AMD Athlon 64 X2 5000+ Black Edition ^

----------

4x 2gb OCZ Ram brikker. DDR2.

-----------

Gainward GTX275 896MB

http://www.gainward.com/main/vgapro.php?id=124

-----------

Vet ikke om det er så mye vits og nevne harddisk jeg men kan jo gjøre det på den sikre siden.

har 2 harddsiker på 500Gb hvær, med 1 partisjon med OS'et på.

-----------

Har et 32bit OS, windows vista

om det er noen som har noe ide så hadde det vert utrolig bra med litt hjelp :) begynner og bli ganske frustrert nå.

hilsen halvor wang

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min første tanke er internettforbindelsen din!

Vet jo ikke om det skjer online eller offline?

Om det skjer offline bør du tenke på at du har (forhåpentligvis) antivirusprogram. Det kan hende at det scanner igjennom filer som påvirker spillet av en eller annen grunn, eller at det er andre oppdateringer som starter i bakgrunnen og stjeler prosessorkraft.

Sjekk ut det, skru av alle antivirus programmer og slike ting, spill og se om det fortsatt er samme problem! ;)

Skrevet
Min første tanke er at BIOS nedklokker CPU'en din pga varme. Last ned Everest og se hvor varmt systemet er.

Ville være merkelig om det oppsto sånn plutselig, om han har spilt slikt før.

Om ikke rommet hans er veldig varmt etter heteperioden da :thumbup:

Skrevet

Ned til 10 fps og mindre? Hvilken oppløsning pleier du å ligge på? Er det typisk når det er mye aktivitet i feks CS at FPSen dropper? Har hatt noe av det samme problemene selv, men fant løsning på det etterhvert.

Skrevet
Min første tanke er at BIOS nedklokker CPU'en din pga varme. Last ned Everest og se hvor varmt systemet er.

Ville være merkelig om det oppsto sånn plutselig, om han har spilt slikt før.

Om ikke rommet hans er veldig varmt etter heteperioden da :thumbup:

At f.eks. GPU viften ikke yter like bra hvis det er masse støv i kabinettet. Har hatt akkurat samme problem, men det var med bærbar. Problemet var overoppheting. Han har installert OS, drivere osv på nytt. Så jeg ville tro varme er problemet. Hvis ikke; defekt

Skrevet

hmm :) mange fine svar her ^^

oppløsningen min er tilpasset skjermen, altså 1680:1050. bruker samme oppløsning i wow.

og jeg tviler sterkt på at det er nettet her :) jeg bor sammen med sammboer på hybel med 16Mbits linje der bare vi 2 sitter på.

ang. det med bakrundsprosesser så har jeg jo formatert. + at jeg tok en kjapp "bare drivere" instilling i MSconfig, så det er ikke bakrundsprosessene som slower det ned.

men det med varme hørtes ganske logiskt ut... det er ganske varmt her.. men kan BIOS clocke prosessoren NED uten min "tilatelse"?

her er en benchmark SS fra everest BTW

21abgav.jpg

Skrevet

Der har du problemet. CPU-en tåler max 72°C. Dermed nedklokkes den for å ''kjøle'' seg ned. Sørg for å få ordentlig luftstrøm i kabinettet og evt. kjøp en CPU-kjøler :)

Skrevet
Der har du problemet. CPU-en tåler max 72°C. Dermed nedklokkes den for å ''kjøle'' seg ned. Sørg for å få ordentlig luftstrøm i kabinettet og evt. kjøp en CPU-kjøler :)

aha :D that's explains it!

men alikevell. kan dette dempe FPS'en så kraftig? vist jeg ligger på 130 til 150 stabil fps så dropper den helt ned til 10 fps?

vell vell :) bestiller meg en CPU kjøler og noen ekstra vifter jeg da ^^

tusen takk for hjelp! :D

Skrevet

men alikevell. kan dette dempe FPS'en så kraftig? vist jeg ligger på 130 til 150 stabil fps så dropper den helt ned til 10 fps?

Ja, la oss si du har 2.6Ghz. CPU-en blir for varm, så CPU-en sier: ''Au faen satans mansjit kor varmt det e!, må nedklokke til 1.2Ghz for å ikke bli for varm...''

Haha sorry for en ''barnslig'' forklaring :p

Skrevet

Jeg har en laptop som jeg noen ganger spiller litt på. Jeg opplever også at det kan bli hakkete og FPS dropper voldsomt. Jeg mistenker varme er problemet, og har kjøpt en sånn plate med vifter som laptoppen står på, når jeg fyrer i gang viftene, så oppfører spillet seg normalt igjen.

Men problemet er jo lokalisert hos deg, overoppheta CPU

Skrevet

i know ^^ kjørte orginalt 2g ram på OS'et jeg har nå. men monterte de siste 4 gb senest i går :)

ang 64bit OS, hva er forskjellen ? jeg tenker på gaming .

Skrevet

helt forskjellen foruten hvor mye minne den kan lese osv så vet jeg ikke dessverre, men vet jo det at mer minne man har så er det lettere å kjøre flere krevende programmer/spill osv samtidig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...