Gå til innhold

Kjip erfaring med kundeservice hos Netshop


Anbefalte innlegg

Så du garanterer for at alle lcd skjermer solgt i Norge ikke er montert på en slik måte at de står i spenn og kan få en slik skade? En temmelig drøy påstand...

 

Butikken SKAL forholde seg til at kunde forteller sannheten og når kunde sier at han ikke har gjort noe så skal de stole på det. Her virker i tillegg trådstarter såpass redelig at jeg finner det meget vanskelig å ikke ta historien hans for god fisk. Trådstarter: Send med de andre casene du har funnet til forbrukerådet slik at de har et bredere grunnlag for å uttale seg. Lykke til!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tja, å kalle meg bedreviter er å ta litt hardt i. Jobber som IT-tekniker, primært med laptoper, og den der hadde du aldri fått på garanti verken hos oss eller noen av våre leverandører.

 

En skjerm sprekker ikke av seg selv på magisk vis uten at noen er borti den i det hele tatt. Jeg har dog ingen erfaring med kvaliteten på lcd-ene som brukes i Eee, men det betyr ikke at dem er selvdestruerende.

Ser ingen sprekker på det displayet. En masse streker, men ingen sprekker. Som sagt har det hendt lignende ting med mange av våre lcd display, og det har aldri vært noe problem å få tatt det på garantien. :)

Lenke til kommentar

I dette tilfellet er det lett å se at det er sprekk i skjermen.

Man kan tydelig se skille fra omtrent midt på skjermen og i svak bue ned mot høyre. Dette kan kun stamme fra brud i glasplaten som ligger i fremkant av LCD'en. Utenpå denne glassplaten, som er SVÆRT TYNN, ligger det en litt tykkere plast film. I noen tilfeller hvor bruddet i glassplaten ligger helt i ytterkant, mot metalrammen som er rund LCD panelet, vil man ha problemer med å påvise skaden. I DISSE tilfelle faller tvilen til kundes favør og man bytter LCD panelet på garanti.

 

I dette konkrete tilfellet i denne tråden er det ingen tvil om skade på glasset. Dette skyldes KUN yttre påvirkninger. Noen i denne tråden antyder spenn i LCD'skjermen, noe som igjen KUN kan skyldes ytre påvirkninger.

 

off topic...

Mange har vel tatt ut av oppvaskmaskinen og dultet glasset litt hardt borti noe uten at det knuses, men det bygges da opp spenning i glasset. Glasset kan da gå i stykker av seg selv senere eller ved påkjenneinger som glasset normalt sett skule ha tålt. Men at glasset da sprakk kommer ikke av at det var noe svakhet eller feil ved glasset, men dulten som FØRTE til spenninger i glasset.

 

Til sist:

Verkstedene som håndterer garanti vurderingene har ingen tilknyttning til produsent eller leverandør. På dette grunnlaget er det ingen interesse fra verkstedet å avslå en garanti jobb. Ved å avslå garanti gir dem også fra seg fortjenesten de ville ha fått ved å ha byttet displayet.

 

ps. jeg har ingen tilknyttning til produsent, leverandør eller verkstedet.

Men rett skal være rett, denne skaden skyldes ytre påvirkninger og ikke svakhet eller feil ved produktet.

 

På den andre siden: om vedkommende med denne saken ikke har blitt gjort oppmerksom på kostnad som følger når skade/feil ikke dekkes av garanti. Har vedkommende sin fulle rett å få produktet tilbake vedelagsfritt.

Lenke til kommentar

For å være ærlig så har jeg vært klar over at gebyr kommer om undersøkelsen viser at feilen ikke dekkes av garanti.

 

Fikk dette på mail når jeg registrerte service:

Hvis din Notebook er utenfor garantiperioden eller skadet grunnet uaktsom bruk som ikke dekkes av garanti, vil det påløpe et behandlingsgebyr når vi mottar enheten. Selv om du bestemmer deg for å få produktet returnert uten reparasjon, vil du bli belastet på grunn av påløpte håndterings- og transportkostnader på ca 110 ? (EURO).

 

I og med at jeg var veldig sikker på at jeg ikke hadde vært uaktsom i bruken, og ikke minst fordi kundeservice hos netshop skrev at "dette går på garanti og har ingen kostnad for deg", så gikk jeg ut ifra at dette faktisk stemte. Hvorfor skulle de ellers skrive noe sånt? Blir vel kanskje litt i gråsonen hva jeg har rett på rent juridisk sett, men jeg synes uansett det er dårlig oppførsel av netshop å kreve dette gebyret av meg, sett fra en kundes ståsted. Og når de i tillegg unnlater å svare på en god del av mailene mine, og tøye ut tiden i det lengste er ikke god kutyme. I min mening bør en forhandler være til hjelp for kunden i alle typer saker i et selger-kunde-forhold, i stedet for å motarbeide kunden. Som sagt, min mening.

Lenke til kommentar

Det er jo vanskelig for forumbrukere å si hva som skulle være årsaken til dette. Som flere her er inne på, bør du få laptopen tilbaken uten å betale for undersøkelsen.

 

off topic...

Mange har vel tatt ut av oppvaskmaskinen og dultet glasset litt hardt borti noe uten at det knuses, men det bygges da opp spenning i glasset. Glasset kan da gå i stykker av seg selv senere eller ved påkjenneinger som glasset normalt sett skule ha tålt. Men at glasset da sprakk kommer ikke av at det var noe svakhet eller feil ved glasset, men dulten som FØRTE til spenninger i glasset.

"bygge opp spenning i glasset ved å dulte borti ting" :yes: - det er tøys. Du kan lage små sprekker som senere lett kan vokse videre slik at glasset sprekker eller du kan danne termiske spenninger når du tar et varmt glass ut av vaskemaskinen og kjøler det raskt og ujenvt ned - Uansett:

du bygger ikke opp spenning ved å "dulte borti ting".

Endret av serpens
Lenke til kommentar
..I dette konkrete tilfellet i denne tråden er det ingen tvil om skade på glasset. Dette skyldes KUN yttre påvirkninger. Noen i denne tråden antyder spenn i LCD'skjermen, noe som igjen KUN kan skyldes ytre påvirkninger.

Helt riktig. Spenn i LCD skjermen kan eksempelvis komme på grunn av feilmontering.

Lenke til kommentar

Btw Eksentron, stemmer det ikke at du er lærling? Da er du ikke IT-tekniker :yes:

 

Til dere som ikke påstår at dere vet at jeg har mistet noe på/sparket/slått skjermen: takk for støtten :)

 

EDIT: Oog når jeg ser etter på fakturaen fra netshop, så tar de faktisk gebyr for viderefakturering fra anovo, så totalt kommer prisen på 1038,-

Endret av noseh
Lenke til kommentar

Jo, er lærling, men jobber så og si kun med reparasjon av laptoper. Har gjort dette i over ett år nå, pluss 1 års utdanning før det. Om det hjelper deg har jeg også hørt med flere andre kollegaer, som også bekrefter det jeg sier.

 

Jeg kan dog være enig i at prisen var litt drøy for feilsøking, da det ikke tar mer enn 5 minutter å se at det ikke går på garanti (med mindre Asus har gått ut og sagt at dette er en kjent feil).

 

Mistercartman: Det kan godt hende skjermen har vært montert feil, men i så fall kan man jo skylde så og si alle feil på det. Det er åpenbart sprekk i skjermen, noe som ikke er garantisak hos noen leverandører som standard.

Lenke til kommentar
Mange har vel tatt ut av oppvaskmaskinen og dultet glasset litt hardt borti noe uten at det knuses, men det bygges da opp spenning i glasset. Glasset kan da gå i stykker av seg selv senere eller ved påkjenneinger som glasset normalt sett skule ha tålt. Men at glasset da sprakk kommer ikke av at det var noe svakhet eller feil ved glasset, men dulten som FØRTE til spenninger i glasset.

Jeg håper at du med dette ikke mener at slike skader på lcd-skjermer _alltid_ er kundens feil? Det er i så fall noe spesielt.

Lenke til kommentar

Tja, trenger ikke være kunden sin feil direkte, men en fysisk skade er og blir en fysisk skade.

 

Ikke for å være frekk mot trådstarter, men 90% av alle fysisk skadde maskiner vi har inne "sto bare helt for seg selv på bordet, uten at noen rørte den". Når vi da gir beskjed om at denne skaden ikke dekkes av garanti kommer det ofte opp for dem at; jo, når jeg tenker etter sølte jeg et glass cola i maskinen.

Endret av Eksentron
Lenke til kommentar

OT: Til dere som gjør små personangrep; stopp og tenk. Gå for ballen ikke mannen!

 

Fikk du denne meldingen før du sendte avgårde pcen?

Hvis din Notebook er utenfor garantiperioden eller skadet grunnet uaktsom bruk som ikke dekkes av garanti, vil det påløpe et behandlingsgebyr når vi mottar enheten. Selv om du bestemmer deg for å få produktet returnert uten reparasjon, vil du bli belastet på grunn av påløpte håndterings- og transportkostnader på ca 110 ? (EURO).

 

Hvis så har du mao "godtatt" dette når du sendte pcen avgårde.

 

Råder deg fortsatt å bruke forbrukerrådet siden en tilbakelevering uten reparasjon som kommer opp i 1/3 av prisen er jo drøyt.

Lenke til kommentar
Jo, er lærling, men jobber så og si kun med reparasjon av laptoper. Har gjort dette i over ett år nå, pluss 1 års utdanning før det. Om det hjelper deg har jeg også hørt med flere andre kollegaer, som også bekrefter det jeg sier.

 

Jeg kan dog være enig i at prisen var litt drøy for feilsøking, da det ikke tar mer enn 5 minutter å se at det ikke går på garanti (med mindre Asus har gått ut og sagt at dette er en kjent feil).

 

Mistercartman: Det kan godt hende skjermen har vært montert feil, men i så fall kan man jo skylde så og si alle feil på det. Det er åpenbart sprekk i skjermen, noe som ikke er garantisak hos noen leverandører som standard.

 

Ditt standpunkt er altså "enten eller"? Selv om en lignende feil sikkert kunne vært forårsaket av slagskade, så betyr jo ikke det utelukkende at alle slike feil er det. Da bør det heller ikke tas utgangspunkt i at alle slike feil er forårsaket av forbruker, spesielt ikke der ingen overflater bærer noe preg av det, og kunden hevder noe annet.

 

Asus' servicepartner har i utgangspunktet ikke gjort så mye galt her, bortsett fra å påstå at de ikke har fått noen respons fra meg på 1,5 måned siden jeg faktisk svarte dem etter 10-12 dager. Problemet mitt er heller rettet mot netshop, altså forhandler. De skulle aldri ha lovet at det var garantisak om de ikke kan stå for det nå. Det er heller ikke god kundeservice å regelrett hevde at jeg lyver i min forklaring til dem. De er fast bestemt på at dette er noe jeg har forårsaket, imøtekommenheten glimrer med sitt fravær. De har heller ikke løftet en finger for å ordne opp etter seg, men heller brukt 3 måneder på å tøye saken ut i det lengste.

Lenke til kommentar
OT: Til dere som gjør små personangrep; stopp og tenk. Gå for ballen ikke mannen!

 

Fikk du denne meldingen før du sendte avgårde pcen?

Hvis din Notebook er utenfor garantiperioden eller skadet grunnet uaktsom bruk som ikke dekkes av garanti, vil det påløpe et behandlingsgebyr når vi mottar enheten. Selv om du bestemmer deg for å få produktet returnert uten reparasjon, vil du bli belastet på grunn av påløpte håndterings- og transportkostnader på ca 110 ? (EURO).

 

Hvis så har du mao "godtatt" dette når du sendte pcen avgårde.

 

Råder deg fortsatt å bruke forbrukerrådet siden en tilbakelevering uten reparasjon som kommer opp i 1/3 av prisen er jo drøyt.

 

Fikk også denne meldingen før jeg sendte avgårde pc-en

Hei.

 

Denne kan du registrere direkte til ASUS på rma.asus.no

Feil på denne går på garanti og har ingen kostnad for deg.

 

 

Mvh

 

***** ******

Netshop Retur/Support

Lenke til kommentar

Feilen er forårsaket av noe fysisk, det er en overflate som bærer preg av det, nemlig skjermen. Det blir samme prinsipp som å si at bilen lagde bulk i seg selv uten at noen(ting) har vært borti den...

 

Jeg har skrevet at det kan være monteringsfeil eller noe slikt, slik at den har stått i spenn, men det er svært vanskelig både å bevise og å få medhold i dette. Jeg har aldri verken sett eller hørt noe om en slik feil, så sjansen er nok veldig liten.

 

Edit: Fikk Netshop se bildet? Hvis de gjorde det vil jeg si at det blir feil av dem å si at du kommer til å få det på garanti...

Endret av Eksentron
Lenke til kommentar

Til trådstarter: Jeg mener å ha sett lignende striper før både på lcd og vanlig skjermer når skjermkortet eller hovedkortet kortsluttet på bærbare pc'er. Knuste lcd skjermer blir, som noen allerede har nevnt, sorte flekker på skjermen, ikke fargete striper.

Bry deg derfor ikke på luringene her som påstår at du selv ødela skjermen. Jeg tviler nemlig sterkt på dette når jeg hørte din versjon av hendelsesforløpe. Når det gjelder Netshop må de selv ta skylden for å ikke svare på mailer og ikke gi deg korrekt informasjon når det gjelder reperasjoner og ansvar.

Krev pc'en tilbake straks. Dersom du må betale gebyr så går du til et inkassoselskap og krever pengene tilbake + gebyr for innkreving. Nekter Netshop så tar du ut forliksklage. I mellomtiden kan det være lurt å la et uavhengig datafirma ta en titt på pc'en for å fastslå hva som har skjedd. Pengene for dette kan du kreve tilbake fra Netshop.

Endret av Spartan
Lenke til kommentar
Tja, trenger ikke være kunden sin feil direkte, men en fysisk skade er og blir en fysisk skade.

 

Ikke for å være frekk mot trådstarter, men 90% av alle fysisk skadde maskiner vi har inne "sto bare helt for seg selv på bordet, uten at noen rørte den". Når vi da gir beskjed om at denne skaden ikke dekkes av garanti kommer det ofte opp for dem at; jo, når jeg tenker etter sølte jeg et glass cola i maskinen.

 

 

Joda, ser den. Er vel noen som prøver å skjule sporene når de tråkker i salaten. Nå har jeg også utdannelse innen elektronikk, samt en samvittighet. Ville ikke prøvd å sjanse på at jeg kanskje var heldig å få dekket reparasjon dersom jeg hadde skadet pc-en selv. Nå vet jeg jo selv godt hva som har/ikke har skjedd. Ville heller ikke brukt en haug av tid på å skrive e-poster dersom jeg visste at jeg selv var syndebukken.

 

 

Feilen er forårsaket av noe fysisk, det er en overflate som bærer preg av det, nemlig skjermen. Det blir samme prinsipp som å si at bilen lagde bulk i seg selv uten at noen(ting) har vært borti den...

 

Jeg har skrevet at det kan være monteringsfeil eller noe slikt, slik at den har stått i spenn, men det er svært vanskelig både å bevise og å få medhold i dette. Jeg har aldri verken sett eller hørt noe om en slik feil, så sjansen er nok veldig liten.

 

Edit: Fikk Netshop se bildet? Hvis de gjorde det vil jeg si at det blir feil av dem å si at du kommer til å få det på garanti...

 

Skjermens overflate er helt lytefri, det er først når man skrur på pc-en at man ser de innvendige sprekkene, eller hva man nå skal kalle det.

 

Det er jo også galt at om man er den uheldige som får en skjelden feil, så skal man måtte punge ut av egen lomme fordi "som oftest" er det brukerens feil. Ville iallefall være jævla urettferdig.

 

Netshop så ikke bildet såvidt jeg kan huske, men jeg beskrev nå likevel feilen. Er det noe usikkerhet i bildet rundt forklaringen bør de jo ta det på sin kappe, eller rett og slett la være å si at det går på garanti.

Lenke til kommentar

Ja, når Netshop har lovet en kostnadsfri reparasjon burde dem sørge for dette, selv om produsenten ikke innfrir det.

 

Er for så vidt enig i resten du skriver også. Jeg hadde nok også tatt denne saken videre, ettersom du har dokumentasjon på at Netshop har lovet en kostnadsfri reparasjon.

Lenke til kommentar
Ja, når Netshop har lovet en kostnadsfri reparasjon burde dem sørge for dette, selv om produsenten ikke innfrir det.

 

Er for så vidt enig i resten du skriver også. Jeg hadde nok også tatt denne saken videre, ettersom du har dokumentasjon på at Netshop har lovet en kostnadsfri reparasjon.

 

Du går från tvärsäker reparatör som utan tvivel hävdar att detta är OP's fel, till att hålla med OP och att han skall hålla på sitt?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...