Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Dieselmotor; vedlikehold, levetid og kostnader


FCW

Anbefalte innlegg

Er ikke så kjent med dieselmotorer, har kun hatt bensinmotorer tidligere.

Har googlet litt rundt, og finner som regel motstridende informasjon når det gjelder drift, kostnader og levetid.

 

Noen sier service og vedlikehold er dyrere på en dieselmotor enn en bensin....hva konkret er det som er dyrere? Hyppigere/dyrere servicer?

I forhold til levetid på moderne diesler kontra bensin er det også sprikende meninger, hva er riktig?

 

Alt annet angående bensin vs diesel debatten er jeg forsåvidt innforstått med :roll:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja, det du spør etter har ingen fasitsvar, noen diesler har hyppigere oljeskift enn bensinmotorene men det er uansett bare noen kroner i forskjell. Jeg greier ikke og se noe annet som skulle gi noen forskjeller av betydning, levetid er jo ett produkt av vedlikehold og bruksmønster, at gamle dieselmotorer uten overlading ala MB240D gikk lenge er ikke noe rart, de var byggd som en traktormotor og de som gikk langt gikk stort sett som yrkesbiler. I dag tror jeg forskjellen er liten, dieselmotorene er mye lettere, har mye høyere effektuttak noe som skulle tilsi at det er omtrent likt.

Uansett spiller det jo ingen rolle med mindre du skal ha bilen i en evighet.

Lenke til kommentar

Det er stort sett bare å bytte olje og registerreim med jevne mellomrom, og glødeplugger kanskje hver 200-250.000 kilometer. Ikke noe av dette koster spesielt mye mer enn på en bensinmotor. Det som virkelig koster er når dysene og evt. innsprøytningspumpa begynner å bli slitt, men det trenger du ikke bekymre deg for før du har kjørt 5-700.000.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...