Gå til innhold

Sigma eller Canon 50mm f/1.4


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg prøver å bestemme meg for hvilken av disse jeg skal velge.

Canon er vel laget for filmkamera og Sigma er vel ganske nytt og ble lansert for ca et år siden?

Ser ut som Sigmaen er litt skarpere på f/1.4 - 2, men at Canon blir skarpere i kantene etter f/2.8. Canon sin har også mindre CA.

 

Sigma har vel også den fordelen at man får med lenshood.

 

Jeg har lest at Sigma har "focus accuracy problems". Hva betyr dette? Er dette noe som kan komme snikende underveis, eller kan jeg avsløre denne feilen i butikk?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror ikke at sigmaen er "skarpere" etter f/2.8 har noe å si for fotografiene dine. De er uansett skarpere enn de fleste zooooomer..

 

Feilen oppdager du i butikken. Du fokuserer med autofokus på et punkt, og hvis fokus ligger på punktet er det i orden. Canon har forresten problemer med at af dør etter hvert.

 

Sigmaen er bedre på alt annet enn vekt. Canon har et eldre design.

 

Jeg får min sigma i løpet av uka, kommer med bilder da.

 

Begge er gode, så sjekk bilder på flickr eller lignende for eksempler fra begge objektivene.

Lenke til kommentar

Jeg har nettopp gått til anskaffelse av sigmaen etter anbefalinger fra blandt annet Ingardj i denne tråden.

 

Det var ingen problem med fokus på mitt eksemplar.

Det er ikke så mye jeg har fått tid til å prøve det nye objektivet, men jeg er storfornøyd til nå. Foreløpig har jeg bare testet det på idiotiske motiver for testen sin skyld og personene rundt meg. Det jeg oppdaget når jeg brukte det på personene rundt meg var at jeg hadde veldig god kontroll på dybdeskarpheten, så det var enkelt å isolere motivet i forhold til bakgrunnen. Bildene ble så skarpe og klare at det fikk meg til å smile når jeg lastet de første over på pcen. Jeg følte rett og slett at jeg var blitt bedre å ta bilder, men det var nok bare objektivet sin skyld.

Andre postive ting var at det følgte med en solblender og en veske.

Negative ting kan være vekten og størrelsen. Det har en filterdiameter på 77mm, så det kan koste litt ekstra hvis du ønsker diverse filtere.

 

Følelsen så langt er at jeg kommer til å bruke denne sigmaen veldig mye nå når det nærmer seg sommer og ferie.

 

MEN jeg er bare en glad nybegynner så mine ord bør ikke veie så tungt.

Lenke til kommentar

Forbanna sigma! Jeg startet med å ta et bilde av min far. Han stod med skulderen mot meg, og ansiktet mot kameraet. Fokuserte på ansiktet og ser med en gang på skjermen at objektivet må tilbake! :(

 

Men skuldra var fantastisk skarp! :D Det er så verdt å sende det inn igjen. Skal bruke helga med manuell fokus (er jo det jeg kommer til å bruke), men autofokus må jeg ha i orden til bilder av folk osv..

 

Så igrunn anbefaler jeg alle å handle dette objektivet i butikken! Ha med deg kameraet og test der og da.

 

http://www.flickr.com/photos/ingardj/3703845891/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...