Gå til innhold

Fotoutstyr til Praha


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg har aldri vært i Praha og kjenner ikke byen. Jeg antar dette er en by med flere flotte bygninger.

Hva bør jeg ta med og hva bør ligge hjemme?

 

Har følgende utstyr:

Canon EOS 450

Tokina 11-16mm f/2.8

Canon 18-55 is

Canon 24mm f/1.4 II

Canon/Sigma 50mm f/1.4 (Ikke kjøpt inn enda. Har ikke bestemt meg)

Canon 70-200mm f/4 is

Sigma 150mm f/2.8 Macro

 

Tror jeg kommer til å bruke 24mm og Tokinaen mest, men hva tror dere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor mye er du villig til å ta med?

 

Jeg ville i hvertfall tatt med:

- 11-16mm til de flotte vidvinkelmotivene denne byen byr på.

- 24mm f1.4 til kvelds- og innebildene, samt generell fotografering.

- 70-200mm til detaljefotografering av alle de flotte bygningene.

 

Dersom det blir for mye å bære så kan du dele fotograferingen opp i to eller flere runder. En dag med vidvinkel, og en annen med tele. Med 24mm på lur begge gangene.

 

Du får et gap mellom 24mm og 70mm som du selv må vurdere om du kan leve med. Men om du ønsker å reise lett ville jeg ikke ofra noen av de tre overnevnte objektivene.

 

Har selv vært i Praha, men det var før jeg fikk dSLR. Skulle så gjerne hatt med vidvinkel enn det mitt Ixus 70 kunne gi meg (tilsvarende 22mm på cropsensor), og jeg tror ikke 18mm ville vært tilfredstillende nok.

 

Med en lysterk 24mm som du bør ha med uansett, føler jeg for å prioritere vidvinkelzoomen foran normalzoomen, som da blir igjen hjemme hvis vi sier maks 3 objektiver.

 

*Edit: Det kan hende 70-200mm blir litt voldsom, men det får bli opp til deg. Tror faktisk jeg kanskje hadde lagt min Sigma 50-150mm f2.8 (ca. like stor) hjemme dersom jeg skulle ta turen til praha igjen. I såfall bør du fylle på med enten normalzoomen eller en fast 50mm som du planlegger.

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar

Sigma 150mm f/2.8 blir nok iallefall hjemme. Føler 70-200 erstatter denne hvis jeg velger å ta med denne. Det samme gjelder også 85mm f/1.8 som jeg også glemte å skrive på listen.

 

Hvordan er det med dyreliv og fugler i Praha?

 

Jeg vurderer også 35mm f/1.4, men er redd for å kjøpe denne hvis det rett etterpå kommer en 35mm f1.4 II slik som skjedde med 24mm f/1.4.

 

Kamerastativ må selvfølgelig også være med :)

Lenke til kommentar

Jeg tror jeg ville tatt 11-16, 24 og 70-200. Vidvinkel for gatebilder, 24/1.4 for kveldsbilder og fastoptikkpurisme, 70-200 for bygningsdetaljer og sånt. Man kan jo umulig gå feil med comboen vidvinkelzoom, lyssterk normal/vidvinkel og telezoom. :)

 

EDIT: Og en liten nifty fifty om du har en og gidder å ta den med. Sikkert fint å ha noe mellom 24 og 70.

 

EDIT 2: Praha er en flott by!

Endret av C₈H₁₀N₄O₂
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...