Gå til innhold

Gamle blitzer som slaver?


Anbefalte innlegg

Hei, jeg har forsøkt å ta ibruk noen gamle blitser jeg har hatt liggende som slaver. Den ene med innebygget utløser, den andre med en utløser fra Hama. Men av en eller annen grunn så virker det som om de ikke synker med kameraet i det hele tatt, de utløser men uten at det blir noe lys på bildene så det virker ikke som de er helt i synk for å si det slik. Jeg har brukt i D80 i commander mode, med en SB-600 ved siden av, i P-mode. Lyset fra SB-600 er det eneste som kommer med i eksponeringen.

 

Er det noen andre som har noen erfaring eller tanker rundt dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm, slaveblitsene vil mest sannsynlig kun bli trigget av sb-600. Pre-flashet som commander uniten gir ut er nok for raskt eller for svakt. Det du bør sørge for er at slavetriggeren på disse blitsene har tilnærmet fri sikt til sb-600. Hvite ark kan brukes som en større reflekterende flate hvis dette ikke er mulig.

 

Slaveblitsene vil alltid trigge litt seinere enn sb-600, men det er kun snakk om ørsmå millisekund.

 

Mitt tips: Drit i P mode, kjør M

Bruk lukkertiden 1/60 blendere rundt 8-12 iso (ikke høyere enn 200)

 

1/60 garanterer at syncen mot lukkeren blir korrekt (mulig å trikse senere når du blir vandt til blitsfoto)

 

Blendere 8-12 maks skarphet, men der er mulig at du må bruke større blender åpning enn dette.

 

Iso, min d80 yter dårlig på verdier over 400. Liker 200 siden det blir mer allsidig men 100 er det mest ideelle når det kommer til bildekvalitet.

 

Eksponering: Tenk at det er blitsene som fryser bevegelser og ikke lukkeren.

Sett blitsene manuelt. Hovedlyset ca. 1-1,5 stop over lyset som myker opp skyggen på motsatt side. Et spisslys ovenifra som peker ned på håret til modellen kan brukes til å skille modellen fra bakgrunnen slik at bilde ikke gror igjen. Dette spisslyset settes bakfra i ca 45 graders vinkling over modellen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...