Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Praktiserer du heel-and-toeing?


Praktiserer du heel-and-toeing?  

43 stemmer

  1. 1. Tenkte jeg ville lage en liten undersøkelse på hvor mange som praktiserer heel-and-toeing når de girer ned. Selv synes jeg det er et krydder som høyner gleden min av bilkjøring, og jeg har en viss stolthet i å perfeksjonere teknikken. De fleste andre jeg kjenner bruker den ikke i det hele tatt. Hva gjør du?

    • Ja, selvsagt!
      12
    • Kun på racerbanen.
      3
    • Jeg har prøvd å lære meg teknikken, men får det ikke til.
      6
    • Nei, ser ikke poenget.
      20
    • Nei, jeg har automatgir.
      10


Anbefalte innlegg

Tenkte jeg ville lage en liten undersøkelse på hvor mange som praktiserer heel-and-toeing når de girer ned. Selv synes jeg det er et krydder som høyner gleden min av bilkjøring, og jeg har en viss stolthet i å perfeksjonere teknikken. De fleste andre jeg kjenner bruker den ikke i det hele tatt. Hva gjør du?

Endret av mrducati
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heel-and-toe vil si at man gasser samtidig som man bremser. Man gjør dette hvis man skal bremse og gire ned samtidig, for å synkronisere motor, girkasse og hjul. Man gjør dette for å unngå at clutchen bremser ned bilen, og for å få en jevn nedgiring uten rykk og napp.

Lenke til kommentar
Heel-and-toe vil si at man gasser samtidig som man bremser. Man gjør dette hvis man skal bremse og gire ned samtidig, for å synkronisere motor, girkasse og hjul. Man gjør dette for å unngå at clutchen bremser ned bilen, og for å få en jevn nedgiring uten rykk og napp.

 

Evt. for å skrense litt med FWD uten brekk ;)

Lenke til kommentar
Dobbeltclutching, er ikke det når man tilpasserer turtallet med girkassa i fri? Her er det snakk om "mellomgassing" med clutchen inne, samtidig som man bremser ned farten.

 

Jo det er det. Men hvis du skal bremse samtidig som du girer ned på en bil der du må dobbeltclutche, så må du nesten bruke teknikken nevnt i tråden for å kjøre mest mulig effektivt.

Lenke til kommentar
Tenkte jeg ville lage en liten undersøkelse på hvor mange som praktiserer heel-and-toeing når de girer ned. Selv synes jeg det er et krydder som høyner gleden min av bilkjøring, og jeg har en viss stolthet i å perfeksjonere teknikken. De fleste andre jeg kjenner bruker den ikke i det hele tatt. Hva gjør du?

 

Har ikke praktisert teknikken siden midten av 80-tallet da jeg sluttet å kjøre rallycross.

 

Teknikken oppstod fordi man kjørte med sterkt opptrimmede/overladede motorer med relativt lite sylindervolum der omtrent 95% av effekten forsvant under 6000 rpm, derfor var det nødvendig å "holde dampen oppe" under nedgearing og oppbremsing.

 

På vanlige biler, selv trimmede har det absolutt ingen hensikt.

Lenke til kommentar
Teknikken oppstod fordi man kjørte med sterkt opptrimmede/overladede motorer med relativt lite sylindervolum der omtrent 95% av effekten forsvant under 6000 rpm, derfor var det nødvendig å "holde dampen oppe" under nedgearing og oppbremsing.

 

På vanlige biler, selv trimmede har det absolutt ingen hensikt.

Litt av en teori... Såklart har heel&toe effekt på vanlige kjipe biler også. Hele poenget med teknikken er jo at man ikke skal "overraske" bilen med brå ekstra bremseeffekt. Det kan jo være svært uheldig hvis man kjører nære slipp-grensa å plutselig få ekstra mye bremseeffekt på drivhjulene. Man forstyrrer balansen i bilen og man kan risikere å miste festet og skli av veien/banen.

Lenke til kommentar
Hele poenget med teknikken er jo at man ikke skal "overraske" bilen med brå ekstra bremseeffekt. Det kan jo være svært uheldig hvis man kjører nære slipp-grensa å plutselig få ekstra mye bremseeffekt på drivhjulene. Man forstyrrer balansen i bilen og man kan risikere å miste festet og skli av veien/banen.

 

Slik jeg har praktisert det er å være i rett gir ved inngangen av svingen, for så å kjøre gjennom svingen en tanke over slippgrensa. :p

Lenke til kommentar

Og f.eks Toyota og Honda, som har VVTL-i og V-TEC har ABSOLUTT behov for det, siden de har all kraft over 5000 når kammen flytter seg

 

Vet ikke hvordan det er på bakhjulstrekk egentlig? Man trenger jo fortsatt kraften for å få ut rompa i en sving. Har aldri prøvd dette på en RWD

Lenke til kommentar

Det finnes mange grunner til å drive med denne teknikken. Hvis man ikke gjør det mister man litt veigrep ved girskift fordi drivhjulene bremser litt ekstra når en slipper clutchen. Å forhindre at man mister turbotrykk slik piperenser gjorde da han drev med rallycross er en annen. Hvis man har en bil som ikke går på tomgang, er det også en grunn til å gjøre det. Det var faktisk det siste alternativet som gjorde at jeg endelig lærte meg teknikken skikkelig. Jeg hadde ønsket å beherske den en stund før jeg fikk dette lærerike "problemet", men hadde ikke hatt tålmodighet til å lære meg det skikkelig.

Nå gjør jeg det mest fordi det er gøy, og fordi jeg synes det høres tøft ut. Man trenger ikke nødvendigvis tro at man TRENGER den ekstra marginnen av veigrep for å gjøre det. Man kan rett og slett gjøre det fordi man blir glad av det!

 

Brom-brom!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...