Gå til innhold

BK: Solnedgang på Herdla


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Veldig vakkert! Ikke annet å si enn at jeg ville hatt lenger lukkerhastighet for å få slørete vann-overflate. Men det ser jeg etter på de fleste solnedgangs-bilder. Her var det ikke nødvendig, men tror kanskje det hadde gjort det lille ekstra for min del.

 

Vakkert og fin bruk av HDR.

Lenke til kommentar
Veldig vakkert! Ikke annet å si enn at jeg ville hatt lenger lukkerhastighet for å få slørete vann-overflate. Men det ser jeg etter på de fleste solnedgangs-bilder. Her var det ikke nødvendig, men tror kanskje det hadde gjort det lille ekstra for min del.

 

Vakkert og fin bruk av HDR.

 

 

Hei og takk for tilbakemeldinger.

Hvordan får du brukt lenger lukkerhastighet når du tar bilder til HDR?

Kamera bestemmer jo lukkertiden utifra blenderåpningen jeg bruker da.

Må jeg ta ned blenderåpningen da eller?

Det var et godt tips, så om jeg har gått glipp av noe så er jeg villig til å lære :)

Så på dine bilder, og fikk jo se eksempel av hva du mente. Må si jeg likte det godt :)

Lenke til kommentar

Bruk f.eks et "shutter & aperture priority"-program eller "M" eller hvilket program på ditt kamera der du kan stille både lukker og blender.

 

Kanskje må du kompromisse med å justere ned blenderåpning ja, men den type landskapsbilder kan du nok sikkert bruke blender 5.6-9.5 uten at det forringer kvaliteten.

 

En annen ting er at du -hvis du skyter i RAW- kan gå inn å justere fill lights, highlights og generelt lysne det litt (om du bruker blender f/11 og det blir litt mørkt) uten at bildet blir forringet av det heller...

 

Fint bilde, men personlig syns jeg kantene her og der var såpass synlig berørt av etterbehandlingen at bildet i sin helhet ikke når helt opp.

Lenke til kommentar

Jeg bruker alltid Manuell når jeg tar slike bilder. Da setter jeg blenderen på det minste(høyeste ƒ-tall), ISOen på det laveste og ser hvor lang lukkerhastighet jeg får. Hvis det er for lyst til at jeg kan bruke minst 1sek lukkerhastighet venter jeg noen minutter til det blir mørkt nok. Dette kunne jeg unngått ved bruk av ND filter som gjør at bildet blir mørkere, noe du retter på ved lenger lukkerhastighet.

 

Men husk! Når du bruker HDR må du ALDRI stille på blender for å få forskjellige eksponeringer, still på lukkerhastigheten, hvis ikke blir det en helt annen kvalitet på omgivelsene rundt hoved motivet.

Lenke til kommentar

Det bildet der falt virkelig i smak!

 

Kanskje må du kompromisse med å justere ned blenderåpning ja, men den type landskapsbilder kan du nok sikkert bruke blender 5.6-9.5 uten at det forringer kvaliteten.

 

Å sette blender opp til 5.5 - 9.5 vil gjøre bildet enda lysere, skal han unngå overekspoering pga lang lukkertid må han ha høyere f-tall dvs mindre blender for å kompensere for dette.

 

Jeg tror i grunn du vet dette, men at det kom ut feil?

Lenke til kommentar

Bildet vil ikke bli lysere hvis du følger opp med rett lukkertid i forhold til blenderen. Men hvis du har en fast (lang) lukkertid, må du selvfølgelig styre med blenderen. Men jeg vil ikke gjøre som Oyorn; å bruke den minste blenderen, da dette vil medføre til diffraksjon, og bildet vil ikke ha den skarpheten den fortjener.

Lenke til kommentar

flott bilde, her har du funnet et interessant perspektiv og formidlet en fin solnedgang. Jeg ser umiddelbart to ting som kan forbedres: overgangene mellom høylys og lys i himmelen skjærer i øynene. Kanskje kan dette fikses i HDR-programvaren? I tillegg hadde det vært stilig med litt bevegelse på sjøen (men dette er jo smak og behag, og en litt velbrukt klisje?). Her kunne du lukket blenderen enda mer (f/16) eller lagt på et filter. Du vil imidlertid få problemer i HDR-konverteringen tipper jeg, dersom de ulike bildene ser forskjellig ut. Kanskje er graderte gråfiltre tingen?

Lenke til kommentar
Det bildet der falt virkelig i smak!

 

Kanskje må du kompromisse med å justere ned blenderåpning ja, men den type landskapsbilder kan du nok sikkert bruke blender 5.6-9.5 uten at det forringer kvaliteten.

 

Å sette blender opp til 5.5 - 9.5 vil gjøre bildet enda lysere, skal han unngå overekspoering pga lang lukkertid må han ha høyere f-tall dvs mindre blender for å kompensere for dette.

 

Jeg tror i grunn du vet dette, men at det kom ut feil?

 

Oi! Hehe, ja her har det gått for raskt i svingene for unge Larsen :blush:

Takk for at du retter på meg, jeg ble bare så engasjert fordi jeg mener at slike motiv og komposisjoner raskt kan bli overkill ved HDR-redigering.

Er såpass mye dynamikk å hente ut fra en RAW-fil med rett eksponert himmel...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...