Gå til innhold

Gratis Wi-fi på toget


Anbefalte innlegg

Har de ikke allerede nettilgang gjennom skinnene? Mener å ha lest det er slik togene kommuniserer med sentralen. Uansett, om det ikke brukes allerede lar det seg iallefall implementere.

At de har kapasitet/tekniske løsninger for å sende noen kontrollsignal nå og da og kanskje litt tale betyr ikke at de har muligheter for å sende tung internett-trafikk.

 

http://www.nsb.no/om_nsb/for_presse/article29302-2708.html

 

Her står det at teknologien baserer seg på det eksisterende mobilnettet. Tunneller og dekning vil da bli et problemstilling. Denne problemstillingen tviler jeg på at lar seg lett løse.

 

Ellers håper jeg at disse problemene blir løst og at det blir trådløs internett tilgjengelig for alle passasjerer med gyldig billett. Hadde jeg vært samferdselsminister hadde jeg bevilget penger til å få på plass "gratis" trådløs internett og strømuttak på ALLE tog i Norge. Fordi dette er relativt billige tiltak som kan bidra til å gjøre jernbanen betydelig mer attraktiv.

Neppe så problematisk som du vil ha det til tror jeg. Antar at dette er basert på GSM-R-nettet og ikke GSM-nettet. GSM-R nettet er nettet som brukes for samband mellom tog og sentral. Dermed vil signalet vi får på en GSM telefon ikke være noen som helst indikator på dekningen her.

 

Siden du nevnte tunneler spesifikt. Her fra jernbneverkets kravspek som for utrullingen av GSM-R:

For tunnels the same coverage probability requirements as for surface coverage apply. Tunnel

design shall however be performed by system vendor Siemens; not by project. The project radio

planner’s responsibility is to ensure that the signal level is higher than –77dBm at the entire

track, including area just outside tunnel portal

[...]

All tunnels longer than 1000 m shall be built with feeding of every other repeater from separate

base stations. This means that if a tunnel is longer than 1000 m the radio planner should try to

design a network such that there is pickup signal from 2 base stations

[...]

Planning shall be done by system vendor Siemens that has an end-to-end responsibility. The

radio planner is however responsible for supplying an adequate donor signal level at tunnel

portal in cases where repeaters are to be used.

For tunnels shorter than 1000 m there shall be donor signal level available for at least one of the

tunnel portals. This donor signal shall be at a level equal to or better than –77 dBm; i.e.

corresponding to the signal level requirement that applies in all other areas.

For tunnels longer than 1000 m there shall be donor signal level available at both of the tunnel

portals and from separate base stations. The signal level requirement is the same.

Radio planner should be aware that due to low resolution of maps in radio planning tool, extra

caution should be taken when analysing coverage predictions at tunnel portals. It’s preferable

that radio planner surveys tunnel portals in order to be sure that coverage predictions are reliable

 

Kravet var forøvrig at hele skinnegangen skulle dekkes med minimum -77 dBm (som egentlig er relativt bra)

 

Dekning av tunneler er faktisk ikke særlig vanskelig. Alt som behøves er en mottaker i en eller begge endene og en lang antenne-kabel med "hakk" i som trekkes gjennom tunnelen.

Endret av cyclo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har vert med på testingen av internettet på Bergensbanen, der bruker de ICE-nettet.

 

Det skal og nevnes at det kom spørsmål om en ville vere villig til å betale 50 kroner i tillegg for å få tilgang på internett under spørreskjemaet til NSB.

Lenke til kommentar
Mange her som er bekymret over strømtilførsel - har dere ikke hørt om NSB Komfort? På korte strekninger er det såklart kjedelig å måtte betale 90 kroner for litt strøm, men om man allikevel skal tilbakelegge 3 timer eller mer, syns jeg det er helt greit å betale litt ekstra for kaffe, aviser og ikke minst strøm.

 

Må si dette er et supert tiltak av NSB, thumbs up! Men skal de virkelig fortsette med gratis WiFi fremover? For alle, ikke kun Komfort-kunder? Jaja, supert det, men dette høres for meg ut som et produkt som kunne vært tilbudt Komfor-kunder i første omgang..

 

Men ikke alle togene har fått systemet på plass, slik at du kan fortsatt risikere å havne på et tog uten det nye tilbudet.
Hadde vært kjekt med oversikt over hvilke togsett som har WiFi, men etterhvert vil jo alle ha det, så man får vel heller satse på lykken? ;)

 

Man gidder gjerne ikke å ta tog om det koster mer enn 200-400, å betale 90 kr ekstra for å få strøm er en ågerpris, og jeg tror ikke det er i NSBs interesse heller, hva med å utnytte fordelene toget faktisk har?

 

AtW

Lenke til kommentar
Får jo gratis kaffe, te og aviser også da :)

 

Har alltid drukket kaffe og lest aviser for mer enn prisen de sjeldne gangene jeg reiser med langdistansetog. (Jeg kjøper alltid komfor)

 

Fint om du drikker kafe og TV og bryr deg om avisene, ganske verdiløst om man bare ønsker strømmen.

 

AtW

Lenke til kommentar

Nåja, sist jeg reiste med NSB Komfort var det nå både et kranglende ektepar (som faktisk bestemte seg for å skille seg på turen) og en haugevis av japanesere der et par hadde med seg sine skrikerunger som ødela den ellers rolige stemninga. Dog gav det kranglende ekteparet både meg og kompisen som jeg reiste med nok av underholdning. :p

Lenke til kommentar
Mange her som er bekymret over strømtilførsel - har dere ikke hørt om NSB Komfort?

Jeg utfordrer deg til å prøve å kjøpe en Komfort-billett på Nordlandsbanen.

 

Ironisk nok finnes det ikke Komfort-plasser på Nordlandsbanen, som er den lengste enkeltruta til NSB.

Lenke til kommentar
Neppe så problematisk som du vil ha det til tror jeg. Antar at dette er basert på GSM-R-nettet og ikke GSM-nettet. GSM-R nettet er nettet som brukes for samband mellom tog og sentral. Dermed vil signalet vi får på en GSM telefon ikke være noen som helst indikator på dekningen her.

 

Siden du nevnte tunneler spesifikt. Her fra jernbneverkets kravspek som for utrullingen av GSM-R:

 

Kravet var forøvrig at hele skinnegangen skulle dekkes med minimum -77 dBm (som egentlig er relativt bra)

 

Dekning av tunneler er faktisk ikke særlig vanskelig. Alt som behøves er en mottaker i en eller begge endene og en lang antenne-kabel med "hakk" i som trekkes gjennom tunnelen.

 

Dette blir ikke GSM-R basert løsning. GSM-R brukes kun for kommunikasjon og blir aldri brukt til internet.

 

NSB sitt løsning baserer seg på CDMA teknologi. Og ja, flere og flere tog får internett etterhvert.

 

Har insider info ;)

Lenke til kommentar
Dette blir ikke GSM-R basert løsning. GSM-R brukes kun for kommunikasjon og blir aldri brukt til internet.

 

NSB sitt løsning baserer seg på CDMA teknologi. Og ja, flere og flere tog får internett etterhvert.

 

Har insider info ;)

Hmm. Vet du noe om hvorfor GSM-R ikke blir brukt? En av "argumentene" da GSM-R ble valgt var jo nettopp internettilgang på togene... :hmm:

Lenke til kommentar

Skal tog konkurrere med buss burde WiFi bli gratis, og det burde også være flere uttak. Kjørte buss til og fra Gøteborg forleden. Gratis WiFi, strømuttak og stresslesstoler til den nette sum av 149,- hver vei. Alternativet med tog koster 199,- hvis man er så heldig å fa en lavprisbillett, ellers så kan man risikere og måtte betale 399,-, og det uten strømuttak, WiFi og komfort utover standardstoler, og da er reisetiden lengre også.

Lenke til kommentar

GSM-R er jo berre for kommunikasjon mellom tog og togledar. Tviler sterkt på at leiinga i JBV evt NSB vil "klusse" nettet sitt til med internett, for å så få samtalar til å bli brutt/aldri finne sted fordi ein eller anna sitter og lastar ned den eine torrenten etter den andre. Blant anna då GSM-R er øremerka til nødanrop imellom toga osv...

Og ja, GSM-R dekker 99,99% av alle toglinjene i Norge, til og med lange tunnelar med repeaterar.

Lenke til kommentar

Meg bekjent har ikke GSM-R nettet støtte for GPRS her i Norge, og kapaisteten ville uansett ha vært ekstremt lav. Uansett, så virker det ikke som om en ikke akkurat har hatt internett-tilgang i tankene når en bygget nettet. Det blir fryktelig dyrt for når en skal utvide til et LTE/Wimax nett, dessverre. MIMO i tunneller, dette kan bli interessant!

 

Jeg håper virkelig at det brukes både ICE og Telenor/Netcom, da ICE ikke har noe som helst dekning Haugastøl-Voss. Telenor har i det minste stasjoner på Finse, Hallingskeid, Myrdal og et par ved Mjølfjell (selv om det vel bare er EDGE).

 

Når det gjelder dekning, er kravet -77dBm med ekstern antenne (selvsagt). Det har vært flere episoder der NSB har klaget over svært dårlige signalnivå, så kan ikke helt se at dette er helt reelt. Sansynligvis er nettet planlagt uten å ta nok hensyn til skjæringer i terrenget og skog. Ikke bra reklame for Siemenes (som burde vite dette), men de har vel fått rettet på det meste nå?

Lenke til kommentar
Skal ta toget fra Drammen til Bergen nå om tre timer. Stor sannsynlighet for at jeg får et togsett med Wi-Fi på?

 

Sannsynligheten er nok stor for at du ikke får et togsett med Wi-Fi på.. må ikke glemme at det faktisk er NSB vi snakker om her. ;)

Lenke til kommentar

De nye togsettene fra Sveits som kommer frem mot 2012 skal visst ha strøm for alle setene - hva de skal ha som incentiv til å velge Komfort da er jo noe annet...

 

Og selv om man kjører inn i en tunnell kan man jo fortsatt bruke den underholdningen som serveres fra den tog-lokale portalen. "Underholdningspakken tilbyr spill, filmer, musikk og en barnepakke. De to siste tilbudene vil koste noe når prøveperioden er over."

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...