Gå til innhold

Trenger hjelp til hvilke Pentax k7 kamera pakke m objektiver jeg skal gå for og hvorfor


Anbefalte innlegg

Jeg skal bestille meg nytt kamera nå og klarer ikke bestemme meg for hvilken pakke jeg skal gå for,den ene pakke er slik:

Pentax k7 kit med:

pentax 18-50wr

pentax 50-200 wr

Pentax 17-70 f4

pentax 60-250 f4

pentax af-540 blitz

Denne pakken får jeg 4 objektiver.

 

 

her er pakke nr 2:

Pentax k7 hus

Pentax 16-50 f2.8

pentax 50-250 f4

Pentax blitz 540

Her 2 objektiver

Hva ville dere valgt og hvorfor?hvoran er 17-70 sammenlignet med 16-50?

ja jeg skjønner jo det med f 2.8 vs f4,men er det alt?hvordan er skarpheta,kvalitet osv ?

Det jeg tenkte med kitt pakken var at de 2 objektivene kunne være bra å ha pga værtetting osv men ?

Håper noen kan hjelpe meg

Prisen på disse to pakkene er omtrent akkurat identisk

Tar gjerne mot andre forslag til objektiver

Endret av pleiadene
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg skal bestille meg nytt kamera nå og klarer ikke bestemme meg for hvilken pakke jeg skal gå for,den ene pakke er slik:

Pentax k7 kit med:

pentax 18-50wr

pentax 50-200 wr

Pentax 17-70 f4

pentax 60-250 f4

pentax af-540 blitz

Denne pakken får jeg 4 objektiver.

 

 

her er pakke nr 2:

Pentax k7 hus

Pentax 16-50 f2.8

pentax 50-250 f4

Pentax blitz 540

Her 2 objektiver

Hva ville dere valgt og hvorfor?hvoran er 17-70 sammenlignet med 16-50?

ja jeg skjønner jo det med f 2.8 vs f4,men er det alt?hvordan er skarpheta,kvalitet osv ?

Det jeg tenkte med kitt pakken var at de 2 objektivene kunne være bra å ha pga værtetting osv men ?

Håper noen kan hjelpe meg

Prisen på disse to pakkene er omtrent akkurat identisk

Tar gjerne mot andre forslag til objektiver

 

I pakke 1 har du eit lettvektsalternativ, men eg ville ha bytta ut 50-200, med en av Ltd objektiva 21, 35 eller 40 mm for virkeleg å utnytte fordelane med K-7.

 

Eg trur nok eg hadde nok gått for pakke 2, men ville hatt med WR kit objektivet, som et lettare alternativ, og for å lettera å selge kamera, ved oppgradering. Ville nok spedd på med eit par av Ltd objektiva her og etter kvart, for DA*zoomane er nokre kladder å drage på, når en har vorte vant med mindre objektiver, men det er no meg..

Forskjellen mellom 17-70 og 16-50 ligg nok mest i byggkvalitet, og på kontrast/mikrokontrast i DA* sin favør. På skarphet er det nok mindre forskjeller, men 16-50 er kanskje et hår kvassare i center..

Er forøvrig overaska over byggkvalitet på 17-70, ikkje mykje forskjell i forhold til 16-50

Lenke til kommentar

Jeg ville gått for følgende:

 

K-7 med 18-55mm WR 11300kr

+

DA 12-24mm God vidvinkel (kjøp den fra USA/Canada, ca. 4700kr)

DA 17-70mm God og allsidig normalzoom. 4500-5100kr.

DA*50-135mm Meget god medium tele. 9000kr.

 

Lengre tele, ved behov: DA*300mm evt. Sigma 100-300mm (jeg håper de kommer med HSM utgave til Pentax).

 

Blits: AF-540, koster 3500kr.

Jeg har solgt begge mine og kjøpte Cactus V4 triggere og manuelle blitser til ca. 250kr. stk. Ikke like kraftige, men mye mer morro.

 

Batterigrep er greit å ha.

Lenke til kommentar

Jeg ser ikke helt hvorfor du skal kjøpe to normalzoomer og to telezoomer. Kitobjektivene er riktignok litt mindre, men det virker litt bortkasta. Både 16-50 go 60-250 er værtette. 16-50 er ganske stor i forhold til 18-55, men det du må spørre deg om er om du virkelig vil løpe rundt med kitzoomen når du allikevel har kjøpt en dyrere (og "bedre").

 

17-70 skal være bra, men den er ikke værtett om det er viktig for deg. 16-50 har f2.8 blender, men personlig liker jeg ikke å bruke den med største blender da bildene ikke alltid blir helt på topp der, avhengig av motivet.

 

Støtter forøvrig tipset om å skaffe f.eks DA 40 for å ha en veldig kompakt løsning, eller en FA 50 for lite lys, mens de ennå er å få fatt i til en fornuftig pris.

Lenke til kommentar
Jeg skal bestille meg nytt kamera nå og klarer ikke bestemme meg for hvilken pakke jeg skal gå for,den ene pakke er slik:

Pentax k7 kit med:

pentax 18-50wr

pentax 50-200 wr

Pentax 17-70 f4

pentax 60-250 f4

pentax af-540 blitz

Denne pakken får jeg 4 objektiver.

 

 

her er pakke nr 2:

Pentax k7 hus

Pentax 16-50 f2.8

pentax 50-250 f4

Pentax blitz 540

Her 2 objektiver

Hva ville dere valgt og hvorfor?hvoran er 17-70 sammenlignet med 16-50?

ja jeg skjønner jo det med f 2.8 vs f4,men er det alt?hvordan er skarpheta,kvalitet osv ?

Det jeg tenkte med kitt pakken var at de 2 objektivene kunne være bra å ha pga værtetting osv men ?

Håper noen kan hjelpe meg

Prisen på disse to pakkene er omtrent akkurat identisk

Tar gjerne mot andre forslag til objektiver

 

 

Litt merkelig å kjöpe en Pentax-pakke uten fastobjektiver. Det er jo Limited-objektivene Pentax er kjent for.

Uansett, jeg ville kjöpt pakke nr.2 og i tillegg

DA 70mm F2.4 Limited eller FA 77mm F1.8 Limited for portrettfotografering.

DA 40mm F2.8 Limited, et ekstremt lite men utmerket objektiv.

 

mvh

.lars

Lenke til kommentar
her er pakke nr 2:

Pentax k7 hus

Pentax 16-50 f2.8

pentax 50-250 f4

Pentax blitz 540

Når du skal ut med så mye cash, så får du jo bra saker.

 

Personlig ville jeg vurdert å bytte ut DA* 16-50 i pakke 2 med en billigere normalzoom + et lyssterkt fastobjektiv. Personlig synes jeg det kan være bra å ha minst ett lyssterkt fastobjektiv.

Lenke til kommentar

Jeg ville også hatt et lyssterkt fastobjektiv med i pakken. Mye pga pris og maksimal blenderåpning ville jeg valgt FA 50mm f/1,4. Men nå har jeg en 40mm f/2,8 og en 90mm f/2,8 fra før så jeg nøyer meg egentlig med de. Jeg synes begge gir nesten i overkant kort dybdeskarphet for portretter (ansikt) med full blenderåpning. Ennå større blenderåpning mener jeg er kjekkere på større avstand. Som f.eks helfigur.

Lenke til kommentar
Jeg ville også hatt et lyssterkt fastobjektiv med i pakken. Mye pga pris og maksimal blenderåpning ville jeg valgt FA 50mm f/1,4. Men nå har jeg en 40mm f/2,8 og en 90mm f/2,8 fra før så jeg nøyer meg egentlig med de. Jeg synes begge gir nesten i overkant kort dybdeskarphet for portretter (ansikt) med full blenderåpning. Ennå større blenderåpning mener jeg er kjekkere på større avstand. Som f.eks helfigur.

 

Enig i et lyssterkt fastobjetiv i tilegg hadde vært bra. Personlig ville jeg satset på pakke 2. 60-250 har jeg akkurat kjøpt selv og er storfornøyd. 16-50 har jeg ingen erfaring med, men kan trygt anbefalle 16-45. Fin lett og skarp. Kanskje litt myk rundt 45mm. Dog ikke så ille at jeg plages av det. I tilegg ville jeg ha tenkt på et macro objektiv. Sigma 70mm er et av de beste det går ann å få kjøpt. Lysterkt og bra til portretter i tilegg til macrofotgrafering. Ikke avskrekkende pris heller.

Ser ikke helt poenget i å ha både 18-55 og 17-40. Det samme gjelder 50-200 og 60-250 som jo også ganske like områder i praksis.

Endret av stejen
Lenke til kommentar

Grunnen til kitpakka er jo det at jeg får de to objektivene til nesten 3000 billigere enn om du hadde kjøpt dem løst,de er også værtette.

Jeg skal bruke 35000 kroner på kamerakjøp nå.

Er det noen grunn til å kjøpe batterigrep?er det ikke like greit å kjøpe et extra batteri?

er det noen fordeler med batterigrep ,foruten å gjøre kameraet dobbelt så stort?

En grunn til valg av k7 er jo pga liten str.

Er 16-50 verdt 4000 kr mere enn feks 17-70?nå har jeg også lest at sigma sin 17-70 kan være bedre enn pentax sin 17-70 har noen erfart det?

jeg synes det er greit å bruke pentax objektiver på pentax kamera

når det gjelder fastobjektiv så stresser jeg ikke med det,det kjøper jeg etterhvert

Eneste jeg er litt beskymra for er 60-250 om den er verdt 13000 kroner om den er så god?

Skulle jo helst hatt over 300 mm

finner lite tester og bilder på nett tatt med den,har derimot sett veldig flotte bilder tatt med 17-70 her:

http://www.pentaxphotogallery.com/home#sec...amp;language=EN

Lenke til kommentar
Grunnen til kitpakka er jo det at jeg får de to objektivene til nesten 3000 billigere enn om du hadde kjøpt dem løst,de er også værtette.

Jeg skal bruke 35000 kroner på kamerakjøp nå.

Er det noen grunn til å kjøpe batterigrep?er det ikke like greit å kjøpe et extra batteri?

er det noen fordeler med batterigrep ,foruten å gjøre kameraet dobbelt så stort?

En grunn til valg av k7 er jo pga liten str.

Er 16-50 verdt 4000 kr mere enn feks 17-70?nå har jeg også lest at sigma sin 17-70 kan være bedre enn pentax sin 17-70 har noen erfart det?

jeg synes det er greit å bruke pentax objektiver på pentax kamera

når det gjelder fastobjektiv så stresser jeg ikke med det,det kjøper jeg etterhvert

Eneste jeg er litt beskymra for er 60-250 om den er verdt 13000 kroner om den er så god?

Skulle jo helst hatt over 300 mm

finner lite tester og bilder på nett tatt med den,har derimot sett veldig flotte bilder tatt med 17-70 her:

http://www.pentaxphotogallery.com/home#sec...amp;language=EN

Hvis størrelsen på kamereaet teller mye er det ikke noe poeng å kjøpe ekstra grep. Synes imidlertid kameraet blir bedre å holde i. I tilegg er det MYE bedre å fotografere i høydeformat med ekstra grep.

Om det 16-50 er verdt de ekstra høvdingene? Tja, noen er veldig opptatt av stor lysåpning. Fokuserer sikrere i dårlig lys. Mulighet for mindre dybdeskarphet. På den andre siden får du jo litt mer tele med 17-70. Tror ikke det hadde hatt noen betydning for bildene du referer til om de hadde vært tatt med det ene eller andre objektivet.

Hvis du er på jakt etter billig telezoom kan du jo sjekke ut 70-300. Den går jo for å være skarp den også, men jeg vil anbefalle størst mulig blender på teleobjektiv.

Lenke til kommentar

Jeg valgte DA 17-70 framfor DA*16-50 p.g.a. pris, brennviddeområde og testene. Sjelden jeg har bruk for noe under f/4 i brennviddeområdet 12-50mm. Jeg venter på DA*30mm f/1.? hvis den kommer??

Sigma 17-70mm er ikke bedre enn DA 17-70mm. Kanskje ikke langt unna for å være jevngode.

 

Jeg har f/2.8 på DA*50-135mm. Det holder for meg.

Sigma 50-150mm F2.8 APO EX DC II HSM kan også vurderes. 2000kr. billigere enn DA*50-135 og skal være rimelig god. Den har HSM, noe Sigma 17-70mm ikke har.

Lenke til kommentar

Mye gode forslag her og vil si meg enig at jeg hadde gått for pakke 2.

 

Har selv 16-50 og 50-135 Begge DA* og selv om de er litt store og tunge er de suverene i kvaltitet.

Har også 18-250, men har ikke brukt det siden jeg fikk de andre 2 pga kvalitet forskjellen.

16-50 er et veldig skarpt objektiv.

 

PS angående batteri grep.

Personlig noe jeg ønsker meg. Husk at det i tilleg til Batteri også kan romme fjernkontroll og ekstra minne brikke.

Endret av Mr-Corpse
Lenke til kommentar

Jeg har tenkt å kjøpe meg Pentax K-7 også.

 

De objektivene jeg har planlagt å kjøpe er:

Tamron SP AF 17-50mm f2.8 XR Di II ca. kr 3400,-

Sigma Objektiv AF 50-150/2,8 II EX DC HSM ca. kr 6300,-

 

Disse to objektivene dekker bruken min utmerket og det kun med 2 objektiver. Har også planer om å kjøpe noen fastobjektiver i tillegg senere, men må se ann hva jeg trenger.

 

Ser forresten ikke poenget med å kjøpe (ekstra) billige objektiver som en garantert ikke vil bruke allikevel.

 

Tar gjerne i mot kommentarer eller bedre forslag til de objektivene her.

Lenke til kommentar
Grunnen til kitpakka er jo det at jeg får de to objektivene til nesten 3000 billigere enn om du hadde kjøpt dem løst,de er også værtette.

Jeg skal bruke 35000 kroner på kamerakjøp nå.

Er det noen grunn til å kjøpe batterigrep?er det ikke like greit å kjøpe et extra batteri?

er det noen fordeler med batterigrep ,foruten å gjøre kameraet dobbelt så stort?

En grunn til valg av k7 er jo pga liten str.

Er 16-50 verdt 4000 kr mere enn feks 17-70?nå har jeg også lest at sigma sin 17-70 kan være bedre enn pentax sin 17-70 har noen erfart det?

jeg synes det er greit å bruke pentax objektiver på pentax kamera

når det gjelder fastobjektiv så stresser jeg ikke med det,det kjøper jeg etterhvert

Eneste jeg er litt beskymra for er 60-250 om den er verdt 13000 kroner om den er så god?

Skulle jo helst hatt over 300 mm

finner lite tester og bilder på nett tatt med den,har derimot sett veldig flotte bilder tatt med 17-70 her:

http://www.pentaxphotogallery.com/home#sec...amp;language=EN

Hvis størrelsen på kamereaet teller mye er det ikke noe poeng å kjøpe ekstra grep. Synes imidlertid kameraet blir bedre å holde i. I tilegg er det MYE bedre å fotografere i høydeformat med ekstra grep.

Om det 16-50 er verdt de ekstra høvdingene? Tja, noen er veldig opptatt av stor lysåpning. Fokuserer sikrere i dårlig lys. Mulighet for mindre dybdeskarphet. På den andre siden får du jo litt mer tele med 17-70. Tror ikke det hadde hatt noen betydning for bildene du referer til om de hadde vært tatt med det ene eller andre objektivet.

Hvis du er på jakt etter billig telezoom kan du jo sjekke ut 70-300. Den går jo for å være skarp den også, men jeg vil anbefalle størst mulig blender på teleobjektiv.

 

Du kan kjøpe batterigrep og bruke det når du har brukt for det, og ta det av og bruke det uten når du ønsker en mindre størrelse. Jeg ser ikke på dette som enten eller, men som et valg du kan gjøre hver gang du skal bruke kameraet.

Lenke til kommentar

Helt enig. Battereigrep er ekstremt hendig. Har nettopp kjøpt meg en Crumpler 6MDH for å ha en bag som kan ta alt utstyret mitt (sign) med batterigrep påmontert...

 

Men gidder neppe å ta med meg alt til Palma de Mallorcaom 3 uker. Nøyer meg nok med 450D uten batterigrep og Tamron 17-50mm f2.8 og Sigma 30mm f1.4. Til det har jeg en snerten Lowepro Apex 140.

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar

Ja men hva gjør batterigrepet ellers?på nikon ble jo hastigheta fra 5-8 bilder i sekundet trur jeg men for pentax sin del er vel bare gevinsten extra mye bilder,men da kan man like gjerne bare ha et extra batteri eller tar jeg feil:)

 

Er det noen sigma objektiv som kan brukes i pakke 2 som er like god kvalitetsmessig og skarp som orginale pentax objektiver?trenger litt hjelp da jeg har lite erfaring med pentax og sigma/tamron,ser jo selfølgelig at objektivene til sigma er endel billigere.

er det noen gode sigma objektiver med god lysstyrke over 300 mm som passer til pentax?

Lenke til kommentar
Ja men hva gjør batterigrepet ellers?på nikon ble jo hastigheta fra 5-8 bilder i sekundet trur jeg men for pentax sin del er vel bare gevinsten extra mye bilder,men da kan man like gjerne bare ha et extra batteri eller tar jeg feil:)

 

Er det noen sigma objektiv som kan brukes i pakke 2 som er like god kvalitetsmessig og skarp som orginale pentax objektiver?trenger litt hjelp da jeg har lite erfaring med pentax og sigma/tamron,ser jo selfølgelig at objektivene til sigma er endel billigere.

er det noen gode sigma objektiver med god lysstyrke over 300 mm som passer til pentax?

 

Enkelte liker battrigrep og andre ikkje. Dette er smak og behag. På Pentax er det nok berre ekstra vekt og ekstra straumforsyning..

 

Sigma og Tamron leverer stort sett god optikk, men har litt varierande kvalitetskontroll, Sigma er vel verst, men Tamron har nok og svin på skogen. Får en tak i eit godt eksemplar, er desse på høgde med orginal optikk. På bygg kvalitet er nok Sigma best med sin EX serie. Bør egentlig prøve fleire utgåver i butikk før handel.

 

Sigma har 100-300/4, 300/2.8 og 500/4.5 i pentax fatning.

Lenke til kommentar

Etter å ha lest siste tester og sett på iso/støy så vet jeg ærlig talt ikke om jeg vil kjøpe pentax k 7 for meg ser det ut som at det er like mye støy som på gamle k20d,for meg ser det ut til at det blir ganske mye støy allerede fra iso 800 og dette er er et liksom proft speilreflex!for 35000 kroner får jeg feks canon 5d mark ll med 24-105 pluss blitz og en 70-300 for samme prisen,så jeg vet ikke? se test på denne linken:

 

http://falklumo.blogspot.com/2009/07/penta...iew-report.html

 

 

Klikk også på smålinkene i denne tråden:

 

http://www.1001noisycameras.com/2009/07/pe...nd-updates.html

 

 

Etter å ha lest alt dette ble jeg veldig usikker på mitt valg.

Hva vil være possitivt for meg å kjøpe k7 vs canon 5d mark ll eller lignede

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...