Gå til innhold

Solgte bil, ny eier krangler..


Anbefalte innlegg

Hei!

Solgte en 22 år gammel bil for litt siden og et par dager etter at den nye eieren tok den med, så beskylder han meg for å lyve og holde tilbake informasjon om bilen. Han sier at det er et problem med motoren som gjør at den "kjører på 3 sylindre og at den er helt på trynet på svingen" (hans ord).

Jeg kjørte bilen en stund noen timer før han kom å hentet den, og da var det ikke antydninger til motor eller svingproblemer. Og jeg vil tro at slike problemer er meget vanskelige og forutse.. Så jeg sa til han at problemene må ha oppstått etter at han kjøpte bilen og at det da ikke er mitt ansvar og fikse det.

 

Så til det jeg lurer på, han truer med forbrukerrådet, vil han komme noen vei?

 

EDIT: Glemte og nevne noe. Når han kom og "så" på den så måtte jeg oppfordre han til å sjekke bilen så jeg låste opp alle dører og luker og sa at han fikk se litt rundt og jeg måtte igjen oppfordre han til å prøvekjøre den. Når han kom så var han mer eller mindre klar med penna til å signere kontrakt uten å inspisere bilen.

Endret av angry_dee
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Av ren nysgjerrighet, hvor mye gav han for bilen?

 

Uansett så er reglene slik at hvis bilens mangler avviker fra det som er sagt så kan kjøperen få avslag eller i verstefall få kjøpet hevet.

 

Dette gjelder kun feil du burde vite om. Jeg husker den tia jeg kjørte moped, da fikk jeg et kraftig avslag i prisen pga sylinderen måtte skiftest. Den var teipet igjen av selgeren :thumbdown:

Dette er en typisk feil han skulle opplyst om...

Lenke til kommentar
Av ren nysgjerrighet, hvor mye gav han for bilen?

 

Uansett så er reglene slik at hvis bilens mangler avviker fra det som er sagt så kan kjøperen få avslag eller i verstefall få kjøpet hevet.

 

Dette gjelder kun feil du burde vite om. Jeg husker den tia jeg kjørte moped, da fikk jeg et kraftig avslag i prisen pga sylinderen måtte skiftest. Den var teipet igjen av selgeren :thumbdown:

Dette er en typisk feil han skulle opplyst om...

I og med at selger der hadde teipet den så visste han vel om feilen.. Her er det snakk om feil jeg umulig kunne ha forutsett, også fortalte jeg han at motoren gikk litt ujevnt og at den var litt slapp på tomgang, noe mere enn det visste jeg egentli ikke om standen på motoren.

Han betalte 14000,- for den, og om vi trekker fra årsavgift og omreg på tilsammen 3000,- så er vi på 11000,-, +at jeg for en måned siden kjøpte nye felger og dekk til den for 5000,- (vet ikke om det har så mye og si, men man vil jo helst ha litt igjen for det:-))

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b

Dersom dere har skrevet kontrakt på at du ikke har noe som helst med bilen og at ny kjøper godtok standen den var i da. Så trenger du ikke å bry deg med den. Ansvarsfraskrivelse eller hve det nå enn heter slik kontrakt :hmm:

Lenke til kommentar
Dersom dere har skrevet kontrakt på at du ikke har noe som helst med bilen og at ny kjøper godtok standen den var i da. Så trenger du ikke å bry deg med den. Ansvarsfraskrivelse eller hve det nå enn heter slik kontrakt :hmm:

Vel vi skrev ingenting under feltet for "andre opplysninger", men det er krysset av for at "bilen selges som den er" og at kjøper har "besiktiget og prøvekjørt bilen" (på min oppfordring vel og merke)

Lenke til kommentar

Man er ganske teit hvis man ikke provekjorer en 22 ar gammel bil f0r man kjoper.

Og i dette tilfellet sa visste du ikke om feilen en gang, det kan jo hende bare han legger merke til det (hvis du er vant til bilen)

 

Men jeg skjonner jo hans tankegang, ma vaere rimelig surt a fa en slik bil.. Men ansvaret er hans hxres det ut som.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b
Vel vi skrev ingenting under feltet for "andre opplysninger", men det er krysset av for at "bilen selges som den er" og at kjøper har "besiktiget og prøvekjørt bilen" (på min oppfordring vel og merke)

 

Jammen da er det jo ganske klart og du kan henvise til kontrakten når han maser mer på deg og han vil ikke få et rødt øre ut ifra deg.

Ris til egen bak at han ikke ville prøvekjøre den og/eller sjekke den noe mer ut.

Lenke til kommentar
Og i dette tilfellet sa visste du ikke om feilen en gang, det kan jo hende bare han legger merke til det (hvis du er vant til bilen)

Tviler litt på akkurat der, for du hører om en bil går på 3 sylindre, da høres den jo ut som ei fiskesnekke eller noe sånt. Og tro meg, jeg hadde reagert på lyden når han kjørte avgårde om det hadde vært noe.

Og det med styringa skjønner jeg ikke noe av, for bilen ble EU-godkjent i februar og på dne kontrollen så sjekker de jo allt som har med styring osv å gjøre. Og den siste tiden jeg kjørte den så var det ikke antydninger til at den ristet på rattet eller dro til siden og slikt noe.

Lenke til kommentar

Jeg regner med at dette er kjøp mellom to private, så kjøpsloven kommer til anvendelse. Og kjøpsloven har en veldig fancy paragraf som kommer inn her:

 

§ 20. Kjøperens onde tro, forundersøkelse m m.

 

(2) Har kjøperen før kjøpet undersøkt tingen eller uten rimelig grunn unnlatt å etterkomme selgerens oppfordring om å undersøke den, kan kjøperen ikke gjøre gjeldende noe som han burde ha oppdaget ved undersøkelsen, med mindre selgeren har handlet grovt aktløst eller for øvrig i strid med redelighet og god tro.

 

Feil som han selv oppdager ved kjøring, og som han hadde muligheten til å oppdage ved prøvekjøring, kan han ikke påberope seg som mangel. Han kan allikevel påberope seg mangelen hvis han hadde rimelig grunn til å ikke prøvekjøre den, eller hvis du som selger har handlet grovt uaktsomt eller mot "redelighet og god tro".

 

For øvrig kan motorfeil fort regnes som skjulte feil og mangler, og disse kan selger være ansvarlig for selv om det står "kjøpes som den står" o.l. i kjøpekontrakten.

Lenke til kommentar
jeg vil si han kort og godt sliter. får ikke gjort stort etter at kontrakten er skrevet under med huket av for "kjøpes som den er". men for all del be han ta det lenger, mer heft for han bare :p

 

"As is" er ingen garanti mot reklamasjoner fra kjøper i ettertid, som også framgår av utdraget fra § 20 i Kjøpsloven som Krikkert viser til.

Endret av konungr
Lenke til kommentar
....

Jeg kjørte bilen en stund noen timer før han kom å hentet den, og da var det ikke antydninger til motor eller svingproblemer. Og jeg vil tro at slike problemer er meget vanskelige og forutse.. Så jeg sa til han at problemene må ha oppstått etter at han kjøpte bilen og at det da ikke er mitt ansvar og fikse det.

......

 

Vær klar over at man kan venne man seg til det utroligste om man kjører en bil over tid, så at du ikke merket noe unormalt med bilen trenger ikke bety at alt var i orden.

Lenke til kommentar
....

Jeg kjørte bilen en stund noen timer før han kom å hentet den, og da var det ikke antydninger til motor eller svingproblemer. Og jeg vil tro at slike problemer er meget vanskelige og forutse.. Så jeg sa til han at problemene må ha oppstått etter at han kjøpte bilen og at det da ikke er mitt ansvar og fikse det.

......

 

Vær klar over at man kan venne man seg til det utroligste om man kjører en bil over tid, så at du ikke merket noe unormalt med bilen trenger ikke bety at alt var i orden.

 

 

greit nok det at en blir vant til det utroligste når man kjører en bil over tid, men når den begynner å lage den lyden så vil en stortsett merke det, og da sikkert prøve og finne ut hva der, og få fikset det

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...