Gå til innhold

Kommer ikke ut av HIBERNATE-modus (dvale) - fryser ved GRUB (mint 7)


Anbefalte innlegg

Hei

 

Har akkurat slengt inn Linux Mint 7 på min IBM Thinkpad T43 laptop.

Alt var oppe og gå og fungerte som en drøm med en gang - kan ikke si jeg savner alt tullet med å få windows opp i matchvekt etter en installasjon :)

 

Men jeg har problemer med dvalemodusen. Etter jeg satt maskinen i HIBERNATE, får jeg den ikke opp å gå igjen. Hadde problemer med dvalemodus i windows-xp også - der tok det laaaaang tid, men gikk til slutt.

 

Etter jeg slår på maskinen, skjer følgende:

1. Passerer POST

2. Blir møtt med følgende beskjed:

 

GRUB Loading stage 1.5

GRUB loading, please wait

 

Her blir den stående å angivelig "loade" i all evighet, og jeg kommer ikke videre på noen måte.

Er GRUB'en korrupt? Hva skal jeg gjøre for å 1: løse floken. 2: få hibernate til å fungere

 

(Glad vi i det minste har et LiveCd prinsipp som gjør det mulig å fortsatt bruke maskinen)

Endret av captain_obvious
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du ikke har noe spes å ta vare på, eller har /home som egen partisjon/disk, er det vel egentlig bare å reinstallere Mint? Ellers er det jo mulig å reinstallere grub fra LiveCD, men jeg tar det ikke i hodet. Prøv google :) Evt kan du jo også se i /var/log for å se om du finner noen feilmeldinger i noen av loggene der.

Lenke til kommentar

Problemer med hibernate kan ha mange årsaker, og ofte lite intuitive quick-fix. Riktignok er hibernate rapportert å funke under ubuntu:

https://wiki.ubuntu.com/LaptopTestingTeam/T...padT43-2668-Y3U

men du har kanskje en annen versjon av T43?

 

De kanskje vanligste problemene er knyttet til bios og skjermkortdriver. Du kan eksperimentere med å bytte skjermkortdriver, og å endre noen kjerneparametre. Sannsynligvis har andre allerede postet informasjon om din på nettet, så googling med presis spec er en god ide.

 

Personlig ville jeg testet Ubuntu. Legger du inn restricted-extras pakken, så har du alt fra Mint. Nyeste KDE er også en nytelse, installerer KDE4.3RC1 as we speek.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...