Gå til innhold

Lyd avskrudd etter hver reboot (xubuntu)


Anbefalte innlegg

#!/bin/sh -e
sudo alsactl restore
sudo amixer set Master 100%
amixer set Master 100%
exit 0

 

Slik jeg ser det for meg vil sudo stoppe og vente på passord, og kommandoen(e) vil aldri bli utført. Denne fila kjøres vel som root, så da burde ikke sudo være nødvendig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Scriptet blir garantert kjørt, så det aner meg at det er noe annet som stiller volumet ned senere i oppstarten. Kanskje noe i xfce. Det enkleste er vel sikkert å lagre følgende i en tekstfil, gjøre den kjørbar (chmod +x /sti/til/fil) og sørge for at xfce kjører filen etter innlogging.

#!/bin/bash
#
# set correct mixer settings
amixer set Master 80%

Kall fila ".oppstart" eller noe i den duren og legg den i hjemmemappen din, så kan du legge til andre ting du eventuelt før bruk for å automatisere senere.

 

Bruk xfce-autostart-editor og fyll inn stien til fila i "command"-feltet (/home/bruker/.oppstart).

Lenke til kommentar

Det er normalt at du ikke får noe output fra kommandoer som chmod. Fikk du ikke feilmelding, så gikk alt som det skulle og fila er nå et kjørbart script. du kan kjøre det ved å skrive ./.oppstart (eller /home/bruker/.oppstart) i terminalen.

 

xfce-autostart-editor kan du starte ved å skrive akkurat det i terminalen eller kjør-dialogen (Alt+F2).

Lenke til kommentar

alt+f2

The command "xfce-autostart-editor" failed to run:

 

Failed to execute child process "xfce-autostart-editor" (No such file or directory)

 

terminal:

eivind@eivind-laptop:~$ sudo xfce-autostart-editor

[sudo] password for eivind:

sudo: xfce-autostart-editor: command not found

 

edit:

Etter hva jeg kan forstå skulle den kommandoen fungere så lenge xfce4-session er installert, og det er det. Forslag?

Endret av Nyhus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...