Gå til innhold

Mandrake Linux 9.0 vs AmigaOS 4.0


Anbefalte innlegg

Hvilket blir best av disse operativsystemene?

 

Amigaos har jo i hvertfall sin tid alltid vært best, det eneste operativsystem som er fra bunn og grunn laget for multimedia.

Versjon 1.0 var jo 100% 32-bit, noe Windows først ble med Windows 2000, (var bare delvis 32-bit og delvis 16-bit i Win9598ME).

 

Men hvordan er AmigaOS sammenlignet med f.eks. ulike Linux distrubusjoner, jeg mener da at Mandrake kanskje er en av de beste distrubusjonene..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Amigaos har jo i hvertfall sin tid alltid vært best, det eneste operativsystem som er fra bunn og grunn laget for multimedia.

 

Nope! Har du hørt om BEOS? Lever ikke lenger, men er mulig å få tak i en kopi på nettet. Det finnes vel også noe grupper som utvikler nye opensource OS'er basert på tankegangen bak BE.

 

Andy

Lenke til kommentar

Stemmer det. Open BeOS tror jeg den heter viss jeg husker rett. En kan følg utviklingen på : http://open-beos.sourceforge.net - tror det var riktig url.

 

Uansett Linux vs. Amiga OS...

 

Har ikke så stor peiling på Amiga OS i grunnen. Men når det gjelder Linux så kommer det helt ann på distribusjonen, og bruksområde på valget der. Skal du ha en ren multimedia distro så kan det være like fornuftig å velge slack som redhat. Kommer helt ann på...

 

Er ikke Amiga OS beregnet på en helt annen plattform uansett da? - Blir som å sammenligne pc - mac ? Hehe,.. nei, sikkert bare meg som roter. har som sagt lite peil på amiga*

 

Men prøv BeOS- anbefalles. det er et genialt os. og svært unikt.

Lenke til kommentar

nei, BeOS er nok ikke bare crap etter min mening.

 

Jeg kjører BeOS som det eneste OS på min pc.

Bruker det til surfing(Mozilla), chating, koding, lage musikk++.

 

BeOS har blant annent:

- symmetric multi-processing, støtter opp til 8cpu

- preemptive multitasking, overlegen i multitasking i forhold til windows og linux

- multithreading

- 64-bit journaling file system med database lignende funksjonalitet.

er

- stabilt.

og kan også

- lese kopibeskyttede cder.

 

minus:

- dårlig hardware støtte

- nesten ingen spill

- Be. Inc, selskapet som utviklet BeOS er solgt til Palm, og Palm vil ikke videreutvikle BeOS.

 

men...

Yellowtab har liensert kode av palm, og kommer til å gi ut en ny versjon av BeOS kallt Zeta om noen månder.

 

det er også OpenBeOS som jobber med å lage en opensource klone av BeOS.

 

-Nils Tarjei

BeOS User Group Norge

http://www.bug-no.org

Lenke til kommentar
nei, BeOS er nok ikke bare crap etter min mening.

 

Jeg kjører BeOS som det eneste OS på min pc.

Bruker det til surfing(Mozilla), chating, koding, lage musikk++.

 

BeOS har blant annent:

- symmetric multi-processing, støtter opp til 8cpu

- preemptive multitasking, overlegen i multitasking i forhold til windows og linux

- multithreading

- 64-bit journaling file system med database lignende funksjonalitet.

er

- stabilt.

og kan også

- lese kopibeskyttede cder.

 

minus:

- dårlig hardware støtte

- nesten ingen spill

- Be. Inc, selskapet som utviklet BeOS er solgt til Palm, og Palm vil ikke videreutvikle BeOS.

 

men...

Yellowtab har liensert kode av palm, og kommer til å gi ut en ny versjon av BeOS kallt Zeta om noen månder.

 

det er også OpenBeOS som jobber med å lage en opensource klone av BeOS.

 

-Nils Tarjei

BeOS User Group Norgehttp://www.bug-no.org

BeOS ja...

Skulle teste det en gang, men PC-en var litt gammel.

Preemtive multitasking kommer offisielt i linux nå om en måned eller 2 (kernel 2.6), men det har funnest patch lenge. Multithreading har vi i Linux og, SMP har vi, stabilt er det, men på filsystemet er nok BeOS litt bedre. Vi har jo på en måte noe databaselignenge (locate), men det er ikke i filsystemet.

Lenke til kommentar

AmigaOS er basert på Elate (Elate og QNX konkurrerte).

 

-Elate har den raskeste JavaVM uten JIT (ikke se på det som negativt).

-Elate er platformuavhengig (til og med driverne), kan kjøres på PPC, x86, ARM etc.

-Embedded multimedia os (BeOS var Desktop Multimedia OS)

-Elate er valg som standard for embedded system av et forum bestående av minst 10 store Japanske elektronikk selskaper.

 

-Jeg tror at mange som ønsker å teste Elate, for å vurdere det kjøper Amiga (som enten kan kjøres separat eller under Windows/Linux).

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Å bruke elate/intent i stede for amigaOS, da AmigaOS4 er en port av AmigaOS3.9 for å flytte amiga-platformen over fra 68000, til ppc prosessorer, AmigaDE (som de bruker elate/intent til) skal etter planen integreres i AmigaOS4.2 eller senere, men AmigaDE er laget mest med tanke på å kjøres "hosted" på et annet os, selv om det også skal ha mulighet for å kjøre av seg selv, men AmigaDE er ikke AmigaOS, i grunnen 2 vidt forskjellige ting......

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...