Gå til innhold

Er dette bra nok til en gaming pc?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er utrolig overkill med den strømforsyningen. For meg så virker det litt ulogisk å kjøpe en strømforsyning og kabinett som proffe gamere ha, og så ende opp med 1 stk skjermkort som er bra, men det finnes jo mange bedre også single.

 

Det er ikke sikkert at du engang skal ha to skjermkort og tre virker derfor helt i det blå. En Corsair 850W er også på grensen til overkill, men greit nok. du trenger ikke å bruke 1000,- kr på ingenting/strøm.

 

12 GB ram virker også litt hinsides dagens og ditt behov, og igjen virker det som en tusenlapp rett ut i lufta.

 

Skjermen er heller ikke den beste i segmentet, og det er rart at de som sier at det er flott oppsett ikke nevner det. Det finnes bedre kontrast-løsninger ol feks fra Benq i samme segment.

 

vel det var ihvertfall hva jeg mener om oppsettet.

 

EDIT: jeg ser jo at det faktisk var bare 6GB ram til 2300. Enda verre hva skal du med det. Slik ram er for eksperter, OCere osv og det trenger ikke trådstarter. Jeg anbefaler deg å kjøpe vanlig ram til 900,-. Du vil aldri merke forskjell på ram til 900,- og en til 2300,-.

 

Ja og entil. Hva skal du med den CPU-kjøleren? Slikt utstyr er for OCere og støyopplegg. Du trenger ikke den heller. Slik jeg ser det har du brukt 3000,- til "ingenting". Det kan du bruke til både et skjermkort til + SSD som er anbefalt. Da blir det en skikkelig rakett-gamer....

Endret av jornboss
Lenke til kommentar

Ram-en du har valgt er nok litt overkill ja. Egen kjøleløsning til ram trenger man jo kun dersom man skal klokke noe voldsomt. Skal kjøpe en PC med samme hovedkort og prosessor som du har valgt. Selv har jeg valgt følgende Corsair DDr3-ram til mitt oppsett: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=406347. 1600 MHz, 6GB-sett (3 * 2GB) og CL8. Fungerer helt fint om man ikke skal blodklokke systemet.

 

Når det gjelder strømforsyning kan det jo være greit å investere i en god strømforsyning. Det er flere grunner til dette så vidt jeg forstår. Først av alt gir gode strømforsyninger god stabilitet. Dessuten kan det være nyttig å ha litt watt å gå på om man skal oppgradere maskinen med et ekstra skjermkort eller ny prosessor ved en senere anledning. Skjønt, om man er typen som heller venter noen år og bytter ut det meste av maskinvaren samtidig kan man like så greit bytte ut strømforsyning sa også, om man trenger ny.

 

Skjerm er vel kanskje noe av det man bør legge mest penger i. En god skjerm gir deg gode farger, høy oppløsning, god responstid etc. Er ikke morsomt å sitte på en dårlig skjerm som sliter stort med etterslep og ghosting. Dårlige farger og dårlig kontrast er heller ikke noe å rope hurra for. Man bør helst ha en skjerm med fast (ikke dynamisk) kontrast. LED-skjermer blir jo mer og mer vanlig, og disse har jo "absolutt" kontrast med tanke på at hver piksel "har sin egen bakgrunnsbelysning" og kan dermed være helt svart (aka avslått). Men en god LCD kan være mer enn bra nok. Men legg litt penger i skjerm hvis du først skal kjøpe en. Maskinen kan du alltids oppdatere senere om behovet er der. :)

Lenke til kommentar

Ser veldig bra ut det oppsettet der. Har ingen erfaring eller kunnskap om skjermen. Men resten burde fungere greit. Du kan jo eventuelt vurdere å bytte fra Corsair til OCZ-ram med lavere caste latency. Men de ram-brikkene brukeren linker til over er ikke på lager enda da. :)

 

Edit:

 

Personlig foretrekker jeg 16:10 aspect ratio på dataskjermer. Synes 16:9 (1920*1080 for eksempel) blir litt for lavt. Får ikke nok piksler i høyden å jobbe med.

Endret av Snorre
Lenke til kommentar

Det er vel ikke mer enn et år eller to (en gang i 2011 tror jeg) før Microsoft slutter å støtte XP med oppdateringer. Kan hende jeg husker feil. Ville uansett ikke anbefale XP lenger. Når det gjelder Vista begynner jo det å bli forholdsvis stabilt nå. Men det krever en del unødige ressurser. Så hvis jeg var deg ville jeg gått for Windows 7. Mens du venter på at Windows 7 kommer til butikkene kan du innstallere Release Candidate-versjonen. Denne finner du på www.windows.com under Windows 7-seksjonen. Windows 7 har et meget pent brukergrensesnitt. Den stjeler mindre ressurser enn Vista og virker generelt sett mer optimalisert. 64 bits-versjonen er selvfølgelig anbefalt da du trenger 64 bits Windows for å utnytte over 4GB ram. :)

Lenke til kommentar
...

Skjerm er vel kanskje noe av det man bør legge mest penger i. En god skjerm gir deg gode farger, høy oppløsning, god responstid etc. Er ikke morsomt å sitte på en dårlig skjerm som sliter stort med etterslep og ghosting. Dårlige farger og dårlig kontrast er heller ikke noe å rope hurra for. Man bør helst ha en skjerm med fast (ikke dynamisk) kontrast. LED-skjermer blir jo mer og mer vanlig, og disse har jo "absolutt" kontrast med tanke på at hver piksel "har sin egen bakgrunnsbelysning" og kan dermed være helt svart (aka avslått). Men en god LCD kan være mer enn bra nok. Men legg litt penger i skjerm hvis du først skal kjøpe en. Maskinen kan du alltids oppdatere senere om behovet er der. :)

 

Enig, skjerm er der jeg alltid har lagt masse penger, og de overlever gjerne flere oppgraderinger.

På en PC er det tre ting du faktisk bruker; mus, skjerm og tastatur. Dette er tre områder jeg overhodet ikke sparer på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...