Gå til innhold

[Løst]Vil dette funke bra ?


Anbefalte innlegg

Hei !

 

Jeg har nå sittet en hel uke for å sette sammen en pc , men jeg har ikke en anelse om dette blir å funke , så jegf slenger innpå hva jeg har satt i sammen så får jeg forhåpentligvis høre fra noen :)

 

 

Hovedkort: Asus P5Q Deluxe

 

Prosessor : Intel Core 2 Duo E8500 3,16 Ghz 6 mb Cache :

 

Minne: 3st Kingston HyperX DDR3 PC12800 1600MHz 2GB .

 

Skjermkort : ATI Radeon 4870 1 GB .

 

Harddisk : Western Digital Caviar Green 640GB SATA2 .

 

PSU: Cooler Master Real Power Modular 850W

 

Tower: NZXT Tempest Steel Black

 

OS: Microsoft Windows Vista home premium 64-Bit

 

 

 

Vil dette bli en bra Gaming pakke ?

i det hele tatt , når jeg har satt sammen ... vil det funke ? xD

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Velkommen til forumet og du gjorde smart å registrere innlegget før du kjøper. Kan tenkes du får litt tips. Husk bare at det er mange lure hodet her med meninger som er bedre enn dine. Eller andres. Uansett. Hold deg til budsjett. Det er ofte det enkleste.

 

Er ikke så sikker på at RAM'en du har satt opp er kompatibel med hovedkortet. Med mindre du velger det som heter P5Q3 (om den finnes). De fleste ASUS modeller som kom på den tiden ble utstyrt med 3-tallet for å indikere DDR3 støtte.

 

Forøvrig har du valgt en fin CPU, men kjøp 4GB DDR2 minne. Skjermkortet er OK det også, sparker godt i fra seg og kan klokkes rimelig bra.

 

Noe usikker på PSU'en du har valgt. Finnes alternativer som yter bedre til lavere watt og holder lengre. MIST f.eks.

 

Personlig ville jeg ha valgt Antec P182 som kabinett. Men dette er høyst smak og behag og hva man ser for seg å bruke av penger. Rettferdigjør prisen med tanke på kvalitet og støynivået. Om du derimot har et budsjett å gå etter, kjøp kraftig HW, smart PSU og bruk heller pengene siden på et fint kabinett el.no.

 

Skal sant sies at du burde vente til høsten da det tradisjonelt skjer en del ting på markedet da. Vi er inne i et IT teknisk hvileår, hvilket vil si at vi ikke se de store nyhetene og gammel teknologi blir melket for hva det er verdt. Altså vårt markedet om vi bruker hodet litt.

 

Ellers kan jeg nevne at jeg er glad i greenpower. Lavt strømforbruk er kanskje vanskelig å unngå på en gamer PC, men liker valget ditt når det gjelder disk. PSU'en får meg til å se trist bort på regningsbunken ;)

 

PS: Dropp å kjøpe Windows Vista. Last ned RC1 kandidaten og bruk den 1 års tid først. Evnt vurder OS til høsten. Stalltips: Ubuntu. Kjempeflott. Og gratis.

Endret av andylove
Lenke til kommentar

Nå støtter vel ikke det hovedkorte du har valgt ddr3, så du bør velge en annen ram.

 

Ser du har valgt 3 brikker på 2 gb, det vel ikke så veldig lurt. Siden det hovedkorte du har valgt støtte dualchannel på minne, og ikke trippelchannel slik x58 brikkesett gjør.

 

Så da bør du enten kutte ut en brikke, eller velge en til.

 

Kanskje bytte ut 4870 skjermkorte ditt, å heller velge et 4890.

 

En E8400 fungere like greit, billigere er den også. Eneste forskjellen kontra E8400 og E8500 er vel at E8500 er fabrikkklokket fra leverandør.

 

Velg heller en av corsair sine PSU'er

Lenke til kommentar

Hei :D

 

Takk for svar :)

 

Har valgt en annen RAM :

 

Kingston HyperX 2GB DDR2 1066Mhz Retail - 2 pakk

 

men jeg er usikker på psu når du sa at man får noen som bruker mindre menn yter mer ?

 

Noen tips om PSU ?

 

Kabinettet valgte jeg for jeg syntes det så råtøft ut ! Å fo0r at den hadde antall vifter (6) så den hadde god kjøling :)

Endret av robba3
Lenke til kommentar
Hei :D

 

Takk for svar :)

 

Har valgt en annen RAM :

 

Kingston HyperX 2GB DDR2 1066Mhz Retail - 2 pakk

 

men jeg er usikker på psu når du sa at man får noen som bruker mindre menn yter mer ?

 

Noen tips om PSU ?

 

Kabinettet valgte jeg for jeg syntes det så råtøft ut ! Å fo0r at den hadde antall vifter (6) så den hadde god kjøling :)

 

Altså, spør deg selv, trenger du 850W PSU? Nei, det gjør du alldeles ikke og vil da ha en PC som suger mer strøm enn du strengt tatt behøver. Det finer er selvfølgelig at PSU'en må jobbe litt for å dra igang vifta, noe du neppe vil merke noe av da du skal ha 6 tåkelurer i kabinettet ditt ;)

 

Corsair PSU holder lenge, finn en bra variant rundt 500W. MIST500W er et råbra valg. Har hatt denne selv, rev 2 eller no.

 

Kabinett er smaksak. Skjønner du er ca 10 år yngre enn meg, så da er andre ting viktigere enn hva jeg synes er viktig (les: kjerringa). Hehe. No offence, altså.

 

Kan tenkes du bør lese litt andre tråder her om anbefalinger av HW, slik at du får satt sammen gode produkter og kan lese litt om hva andre måtte mene og kunne om det du har tenkt å bruke tusenlappene dine på.

Lenke til kommentar

har laget en ny liste med deler som kanskje ser litt bedre ut :)

Psu? Mist 500W hadde bare 1 pci-e kontank (6-pin) mens 4890en krever 2 :( men gikk opp til en mist 650 W å den koster 895 ;)

 

Intel Core2Duo E8400 3,0GHz s775 med vifte 1 299,-

 

ASUS P5Q DELUXE 1290,-

 

Kingston HyperX 2GB DDR2 1066Mhz Retail - 2 pakk 590,-

 

Western Digital Caviar Green 640GB SATA2 499,-

 

Sapphire Radeon HD4890 1GB GDDR5 1590,-

 

NZXT Lexa Blueline Edition 890,-

 

Ser dette bra ut da ? Totalsum = 7148,-

 

tror dettte skal gå fint til gaming :) eller hva sier dere ?

Endret av robba3
Lenke til kommentar
ingen flere som har noen råd ? vil MIST 650 W funke til disse delene osv?

 

Ja, det vil funke fint. Tror noe av grunnen til dårlig respons er at det finnes TI TUSEN nøyaktig samme tråder her hvor du vil finne ALL info du trenger. Det er ikke rare forskjellene på enkelte ting og du kan lett dra erfaringer fra annen HW til det du vil ha.

Lenke til kommentar
har laget en ny liste med deler som kanskje ser litt bedre ut :)

Psu? Mist 500W hadde bare 1 pci-e kontank (6-pin) mens 4890en krever 2 :( men gikk opp til en mist 650 W å den koster 895 ;)

 

Intel Core2Duo E8400 3,0GHz s775 med vifte 1 299,-

 

ASUS P5Q DELUXE 1290,-

 

Kingston HyperX 2GB DDR2 1066Mhz Retail - 2 pakk 590,-

 

Western Digital Caviar Green 640GB SATA2 499,-

 

Sapphire Radeon HD4890 1GB GDDR5 1590,-

 

NZXT Lexa Blueline Edition 890,-

 

Ser dette bra ut da ? Totalsum = 7148,-

 

tror dettte skal gå fint til gaming :) eller hva sier dere ?

Tja, kunne kanskje byttet ut ASUS P5Q DELUXE 1290,-, med Asus P5Q Pro 990.-.

 

"Men , jeg har ikke en eneste peiling på hvordan masn koboler sammen denne mist PSU`en?"

Kabelguide:

http://www.hardware.no/artikler/stromforsy...kontakter/39078

Lenke til kommentar
Men , jeg har ikke en eneste peiling på hvordan masn koboler sammen denne mist PSU`en ?

 

Det har vel ikke noe med hvorvidt din hardware er i god symfoni eller ei. Som sagt, dulliard med tråder her om hvordan ditt og hvordan datt. Les ;)

 

Det vi gjorde, for deretter å kunne svare småkropper som dere! :D

Lenke til kommentar
Men vil denne pcen være bra til gaming ? Er egentlig det jeg lurte på fra starten av :)

 

Har du lest noe i det hele tatt om skjermkortet og CPU'en du har tenkt å kjøpe? Hvis du har det, så har du også svar på spørsmålet, som du EGENTLIG lurte på. Hehe.

 

Det er bra for moralen å tenke og lese litt på egenhånd, da sitter du igjen med verdifulle kunnskaper du selv kan bruke når andre spør deg :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...