Gå til innhold

Kundebehandling på JapanPhoto og Canon vis.


Anbefalte innlegg

I august 2008 leverte jeg inn mitt 70-200 L F4 IS til reparasjon hos JapanPhoto, Drammen. Autofokus hadde sluttet å virke. Tidligere hadde objektivet vært inne til rep av bildestabilisering.

 

Deretter gikk det noen uker før jeg fikk beskjed fra Canon om fuktskade. Fuktskader er pr def. ingen garantisak . Jeg prøvde nå å argumentere for at man faktisk reklamerer for værtetting og at disse objektivene skulle tåle litt mer vær enn normale objektiver. Kanskje kunne værtettingen ha fått seg en skade ved forrige reparasjon.

 

Fukt er fukt og ingen sjanse i havet på noe garanti. Det hadde aldri skjedd at fukt var blitt definert som garantiskade. ”Skaden” var skjedd på en fjelltur med litt yr i perioder. Med meg hadde jeg også 30D påmontert en 10-22. Denne hang på brystet under hele turen, med unntak av en 20 bilder hvor jeg brukte 70-200. Resten av tiden var 70-200 i sekken. At 30D og 10-22 overlevde uten noen problemer var av null relevans. Litt resignert ba jeg da om å få objektivet tilbake i den tilstanden det var innlevert. I mine yngre dager fantes jo ikke autofokus, så jeg skulle vel klare å bruke det manuelt. Stabiliseringen virket i hvert fall.

 

Så fulgte en periode med den største stillhet. I november fikk jeg telefon fra JapanPhoto om at objektivet var kommet. Jeg reiser inn for å hente det, og får utlevert en plastpose med smådeler. Ikke akkurat det jeg hadde tenkt meg. Butikksjef i Drammen rister på hodet, og sender tilbake. Jeg ringer Canon og får til slutt snakke med servicemann. Jeg lurte litt på hva som hadde skjedd, og sa at jeg hadde fått forståelse av at men kunne få tilbake utstyr om en ikke ville ha det reparert for en sum av 500 kr. Kostnadsoverslag er vel det vanlige navnet på det.

 

Sånn var det ikke der fikk jeg beskjed om. I tillegg var dette objektivet veldig komplisert så en kunne ikke regne med sånt, men siden jeg ”bråka” så mye, så skulle han montere det. Håper jeg traff vedkommende på en dårlig dag.

Igjen en periode med stillhet. Jeg etterlyste det ved en anledning og fikk beskjed om at man ventet på deler fordi noe hadde gått i stykker ved demontering. (Ikke noen bombe når man sender det i en plastpose.)

 

Så i februar kom det telefon igjen fra Drammen. Objektiv var kommet. Vel, reiser igjen inn med bange anelser. Har med kamerahus for å sjekke hvordan tilstanden er nå. Jeg har nå fått et objektiv hvor autofokus plutselig virker, stabilisering har sluttet å virke, samt at objektivet er låst på minste blender. At autofokus virker var vel en sannhet med modifikasjoner siden det var på minste blender. Det er jo så en kan lure på hva i alle dager det er som foregår. Er dette normal kundebehandling? Er jeg en for liten ubetydelig kunde for Canon? Er det noe kvalitetssikring av utført arbeid?

 

Nå skriver butikksjef i Drammen én lengre notis og sender alt tilbake.

Så er det stille. Til slutt i mai, ringer jeg butikken. Treffer Harald og ting begynner å skje. Harald snakker med butikksjef, og ringer tilbake. JapanPhoto Drammen sponser nytt objektiv på meg. Det er litt leveringstid på objektivet får jeg beskjed om, men jeg blir holdt underrettet på levering, og i går kunne jeg hente mitt nye 70-200. :D

 

Jeg håper dette ikke er representativt for hva Canon gir sine kunder. Nå nærmer det seg ett år siden det ble levert inn, og det har vært null info fra Canon. Hvorvidt de håper jeg skulle glømme det, vet jeg ikke. Kan nesten virke sånn.

 

JapanPhoto har imponert meg og gir meg fortsatt trua på at en faghandel er viktig å ha i disse internettider. Jeg er rimelig sikker på at om jeg hadde handlet fra en tilfeldig nettbutikk så ville jeg fortsatt vært uten objektiv.

 

Så TUSEN TAKK JapanPhoto. Jeg vil tro dere har skaffet dere en kunde for lang tid.

 

 

Richard

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...
Nå har jo Canon norge desverre gått vekk fra www.camera.no som det beste verkstede i Norge. Hatt mye styr med serviceproffen så er noe vi driver å tar opp med CAnon.

Har aldri hatt særlig mye problemer med Canon reparasjoner før. Vi har alltid brukt Serviceproffen til Canon de to stedene jeg har jobbet, og både ventetid, service, og kvalitet scorer de høyt på. De er ikke vanskelig å ha med å gjøre på garanti og reklamasjonssaker heller.

 

På Nikon derimot, hadde vi masse problemer der jeg jobbet før. Lang ventetid, mye krangel om reklamasjoner, feilinformasjon og så videre... og det er det Camera og Videoteknikk som har stått for (www.camera.no). Har derfor fullstendig motsatt erfaring enn deg. På min nye arbeidsplass, som er en større kjede, går det ganske smertefritt også på de sakene som sendes til Camera og videoteknikk. Så de små forhandlerne blir nok nedprioritert av Nikon/Camera og Videoteknikk. Ikke veldig seriøst, spør du meg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...