Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Ekstremt billige hybler/leiligheter i Oslo = for godt til å være sant, svindel, kjempe deal eller totalt misforstått


Gjest Slettet+6132

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+6132

Jeg har lett etter en hybel/leilighet i Oslo nå til høsten og har komt over flere leiligheter/hybler som virket veldig mistenksomme. De kunne alle knyttes til hverandre (via internettsidens : "andre annonser fra selger" ) og ved at leilighetene var lagt ut på flere andre nettsider. Disse leilighetene var alle ekstremt mye billigere enn tilsvarende og det var også mye annet som virket mistenkelig med annonsen

 

PS. Dette er ikke for å henge ut noen, så jeg beklager hvis det eventuelt viser seg at ingen av disse er svindel eller at det hele er en misforståelse (det kan virke i noen av anonsene som om det dreier seg om kortidsleie, men dette er ikke speisifisert i annonsen)

For å eventuelt spare leietaker for feilaktig beskyldninger velger jeg derfor å bare legge ut sensurerte screen shots av annonsene

 

 

post-47543-1245718147_thumb.jpg

post-47543-1245718173_thumb.jpg

post-47543-1245718208_thumb.jpg

post-47543-1245718190_thumb.jpg

 

 

Flere ting som var litt mistenkelig:

- Alle leilighetene er ekstremt mye billigere enn tilsvarende leiligheter i området (5200,- måneden for en strøken 85kvm leilighet i OSLO, inkludert strøm, internett, kabel tv, og møblert????)

- I den ene anonsen var telefon nr et 9 siffret nr (jeg trodde at norske nr bare hadde 8siffer??)

- Jeg ringte et annet nr i en av de andre annonsene og fikk en stemme i telefonen som sa at nr ikke var i bruk, ringte det 2-3 ganger for å være sikker på at jeg skrev riktig nr.

- Kontaktpersonen er ved norsk navn men det er fult av skrivefeil og engelske ord i beskrivelsen.

eks: Fresh sengetøy og håndklær er omtalt i leiligheten.

Sentralt plassert, men med ingen trafikk noice

The soverom kommer med stor og fin dobbeltseng og friskt sengetøy

- Søkte på nr og navn på gulesider.no og fikk ingenting som stemte med personen i anonsen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan forekomme svindel der noen kopierer en annonse eller lage falske annonser og prøver å leie ut objekter eller selge ting de ikke eier - dette gjelder både leiligheter og biler etc. Dersom dette er et seriøst annonsenettsted, og du mistenker at noe er galt, bør du kontakte nettstedet.

 

Du bør heller ikke betale inn noen leie eller depositum på en slik leilighet uten å ha møtt utleier på visning der og uten å sjekke om utleier virkelig eier eller disponerer leiligheten

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Godt observert!Du har faktisk helt rett. Jeg fant en av de leilighetene på utleie.no og sendte mail med forespørsel. Da fikk jeg en hyggelig mail på engelsk fra en dame som liksom skulle ha arvet leiligheten fra faren sin. Vi utvekslet mail og det hele virka bare mer og mer usannsynlig (ikke at selve prisen ikke førte til tvil). Så ba "hun" meg om å betale forskudd før visning. Det var nok for min del, og i tillegg til det fant jeg absolutt ingenting om verken henne eller det superbra firma hun brukte som utleiemeglere. Får håpe at "hun" ikke klarer å lure noen, trist at det finnes sånne mennesker.

Lenke til kommentar

Jeg og en venninne kikket på boliger i Oslo for noen dager siden, og da kom vi over noe veldig tvilsomt. 90 kvadrat på St.haugen, 3 roms med 2 soverom, møblert, kabel og internett, til den hyggelige prisen 5100 :yes: Vi ante ugler i mosen, og sendte mail for å se hva greia var. Svaret vi fikk var:

 

Hi there,

 

My name is Paola Caroline Andersson , I am a respected economist and I work for a large company in Liverpool, United Kingdom. I received your email of interest for the rental of my apartment in Colletts gate 15B, 0169 Oslo listed at 5100 Kr. I want to rent this apartment because I inherited it of my father in 2006 and I never lived there because my mother and my father were divorced and I was raised by my mother to Liverpool, United Kingdom. I tried to sell the apartment but I could not obtain a fair price for him (because of the financial crisis) so I decided together with my mother to rent it to some nice people.

 

The apartment is exactly like you see it in the pictures, fully furnished, but I have the option of sending all my furniture into storage if you want to bring your own (no extra costs).

 

At this moment I am in Liverpool and I can not come back in Oslo because of my job, but I have made all the arrangements to rent the apartment from here after I decide to whom, an agency will take care of business for me.

 

Thank you for your interest and I will wait your email !

 

All the best from Liverpool,

 

Paola Caroline Andersson

 

___________________________________________

 

Deretter svarte jeg tilbake:

 

Wow, what an amazing coincidence! Im currenctly stationed at my companys office here in Liverpool. I will be staying here untill next thursday, so how about we have lunch together or meet in your office for a talk? Im sure you would appreciate meeting your potential tenant in prior of renting the appartment to me, to see what kind of person I am.

____________________________________________

 

Har sendt en del mail fram og tilbake. Etter en del unnskyldninger (og frustrasjon fra hennes side) kom endelig frøken Andersson til poenget, som var som så:

 

1. Send mail til ***********.

2. Du vil deretter få en bekreftelse, og du skal nå sette inn penger på kontoen.

3. Etter du har satt inn penger, vil du motta nøkler til leiligheten.

4. Hvis du ikke er fornøyd med leiligheten, så vil du få pengene tilbake med en gang!

 

Hvis noen er nysgjerrige:

 

Ekte annonse: http://www.hybel.no/bolig/3-roms-leilighet...a-st-hanshaugen

 

Falsk annonse: http://www.ibolig.no/annonse/3-roms-leilig...n---Ulle/238854

 

 

EDIT: dodger86: Vi sendte tips til VG, men de var tydeligvis ikke interessert.

Endret av mathos
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...