Gå til innhold

Treningsopplegg for sommeren


Anbefalte innlegg

Etter et år med lite fotball trening grunnet diverse problemer har kondisjonen gått ned og jeg orker ikke lenger å spille hele kamper for laget mitt. Trenger derfor et sikkelig godt trenignsopllegg for sommern, kan godt trene hver dag da jeg har nok av tid. Hurtigheten har aldri vært høy så trenger en del trening av det. Itillegg kan vel litt styrke komme godt med? Sit-ups osv. Så håper på forslag til forskjellige treningsopplegg. Intervaller kanskje, men hvor langt skal jeg løpe og hvor lang pause skal jeg ha?

 

Er forøvrig 14 år :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg vil anbefale at du finner en motbakke, og kjører 8 - 10 spurter opp denne motbakken. det burde ta ca. 20 sec å løpe opp denne bakken, da jeg har trent kondisjonen min opp med dette - og jogging. situps har ikke mye å si på utholdenheten, synes jeg, men det styrker kroppen, det og !

når det kommer til intervalltrening med intervaller kortere enn 2 - 4 minutter, er gullregelen "8 - 10 repetisjoner" :)

lykke til!

 

ellers så anbefaler jeg deg å komme deg ut i naturen, finne en motbakke, og eksperimentere, og mekke opp ditt EGET treningsopplegg. det er dette du vokser på, og du vil skredersy ett opplegg for deg, slik jeg har gjort for meg!

Lenke til kommentar

Har satt meg ned og satt sammen et lite treningsopplegg, sikkert mye å rette på, men det er jo derfor jeg la det ut her. Lurer også på om det blir litt mye hurtighetstrening? Burde jeg fjerne noe kanskje? Tenker også at jeg kjører hurtighet mandag, utholdenhet tirsadg osv. Og styrke hver ettermiddag.

 

Treningsopplegg

 

Oppvarming:

 

Jogg 15 min

Korte, raske løp (5 meter)

 

Hurtighetstrening:

 

10 spurter opp bakke med pause på 30 sek

15 spurter og 15 sek pause x 10

10x5 froskehopp pause på 10 sek

Spurte sikksakk 20 sek, pause 2 min, 10 repetisjoner

 

*2 min pause mellom aktivitetene

 

Utholdenhetstrening:

 

4x4 i 45 min

 

Styrker:

 

Pushups 10x3

Situps 20x3

Planken 1 minx5

Løfte vekter 10x5

 

Nedvarming:

 

Etter utholdenhetstrening og hurtighetstrening jogge rolig 10 min

 

*Styrke gjøres hver etttermiddag, styrke eller utholdenhetstrening gjøres hver formiddag

Lenke til kommentar

unnskyld, men 4x4 i 45 minutter? 4x4 skal vare i 20 minutter, etter min mening.

 

mandag:

finn deg en løype, og jogg den. når du er ferdig å jogge løypa, skal du ha presset deg gjennom de siste 200 - 1000 meterne, og når du er ferdig, tar du deg en god pause på alt fra 15 min - 30 min, og varmer deg rolig opp igjen, og begynner med en styrketreningsøkt.

 

tirsdag:

vær på fotballbanen, triks, spill med venner, ta litt spurter over banen, etc.

dette er for å holde kroppen i form, siden du ikke har målrettet trening denne dagen.

 

onsdag:

sykling!

sykle en distanse.

finn punkter på hele distansen, der du kan legge inn spurter. jeg bruker å spurte 1km, spurte i oppoverbakkene, osv. mens du ikke har spurter, kan du holde nivået oppe. du skal ha svie i lårene etter denne.

styrketrening.

 

torsdag:

slapp av, men vær på fotballbanen, jogg en ROLIG tur, for å holde blodsirkulasjonen igang, og slik gjøre restitusjonen fra onsdagen lettere for kroppen. ikke hold ett intenst nivå på denne turen. sykle/jogg, velger du selv. sykler du kan du gjerne holde høyere tempo og til og med ta det som kondisjonstrening.

 

fredag:

intervalltrening!

finn den bratteste oppoverbakken du kan finne, da 5 - 7 spurter/jogg opp denne bakken, og GÅ nedover bakken. du danner mest muskler på nedoverturen, (oppoverturen også, selvsagt) og kondisjon opp.

 

lørdag og søndag gjør du som du vil, men hvil gjerne gjennom hele helga...gjenta neste uke.

neste oppgave:

ankom det nye skoleåret med en mye bedre kondisjon enn før.

 

pass på at du trener UTE i naturen, blandt gress, terrent, grus og trær. da dette virker inn på følelsen ved å trene! du vil elske å trene ute!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...