Gå til innhold

Trenger litt hjelp til å velge studie (prioritere rekkefølgen)


Gjest medlem-98070

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-98070

Da har jeg søkt på de linjene som jeg tror jeg kommer inn på, og som jeg tror er mest interessante for meg. Men har frist til 1. juli på å redigere prioriteringen, og vet ikke helt hva jeg skal gå for (eller i det hele tatt om jeg skal gå for noen av de :S)

 

Jus og ledelse

Økonomi og administrasjon

Statsvitenskap

 

Finnes jo mange mer spennende og morsomme linjer (f.eks jobbe med musikk/film er jo interessant), men jeg har tenkt det slik at det viktigste for meg er å få en stabil jobb med høy inntekt, jobber jo først og fremst for å tjene penger... og har forstått det slik at studier som har ledelse kan åpne for lederstillinger dvs utfordrende jobber med høyere lønn.

 

Hvilken linje åpner for best mulige jobber etter studie? Tenker både etter bachelor og evt etter en master (interessert i å ta master etterpå). Tenker type stilling og inntekt. Jeg leste litt intervjuer med folk på f.eks jus og ledelse bachelor som hadde kommet i jobb, og ifølge skattelister.no var ikke lønnen akkurat mye å skryte av... så lurer på om noen av disse linjene faktisk kan gi utgangspunkt for gode inntekter eller oom jeg bør tenke helt annerledes ;)

 

Økonomi og administrasjon går jo for å være et smart valg om du tenker lønn, men vet ikke om jeg klarer matten. Er egentlig bedre på å skrive, tror jeg ville passe bedre i en jobb der jeg får bruk for språklige evner enn å f.eks sitte og regne...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du bør nok studere nok som du har interesse for, og deretter sette startlønn i andre rekke. Saken er at attraktive arbeidsgivere ofte gir de høyt betalte jobbene til de som har interesse/kompetanse om faget, noe som kan gjennspeiles i karakterer og engasjement utenfor pensum (arbeid i politiske organisasjoner, interessegrupper og lignende). Det er altså en klar sammenheng mellom interesse/lønn - i hvert fall innen juss og bedøk/admin. Kanskje hadde det vært et tips å låne pensumlitteratur til de studiene du er interessert i av noen du kjenner/biblioteket, og se om dette er noe du kunne tenke deg å "plugga".

Lenke til kommentar
Gjest medlem-98070
Du bør nok studere nok som du har interesse for, og deretter sette startlønn i andre rekke. Saken er at attraktive arbeidsgivere ofte gir de høyt betalte jobbene til de som har interesse/kompetanse om faget, noe som kan gjennspeiles i karakterer og engasjement utenfor pensum (arbeid i politiske organisasjoner, interessegrupper og lignende). Det er altså en klar sammenheng mellom interesse/lønn - i hvert fall innen juss og bedøk/admin. Kanskje hadde det vært et tips å låne pensumlitteratur til de studiene du er interessert i av noen du kjenner/biblioteket, og se om dette er noe du kunne tenke deg å "plugga".

Du har et veldig godt poeng med at interessere og engasjement er viktig, men i mitt tilfelle så ville jeg f.eks valgt å bli politi, siden det virker spennende og varierende. Men det er jo kjent at politiet tjener dårlig, selv de som videreutdanner seg og blir f.eks politisjef (har ikke no tall på dette men kjenner i hvert fall en som ble leder for et politidistrekt som hadde lønn på ca 300 000 i året...). I de sistene årene var jeg sikker på at jeg skulle søke politihøgskolen, men etter å ha tatt et jobbår med elendig lønn og tenkt litt mer på det, så har jeg kommet fram til at jeg vil heller prøve å finne et yrke som jeg kan tjene godt på, og i tillegg trives helt ok med (uten at det nødvendigvis er en morsom jobb).

Ellers så virker jo advokatyrket spennende, men tror studiet hadde blitt litt for tungt for meg, i tillegg så har jeg ikke snitt nok til å komme inn på masterstudiet. Så da fant jeg jus og ledelse-studiet, som jeg kommer inn på, der jeg får litt jus kombinert med ledelse som forhåpentligvis kan gi en brukbar jobb, men jeg vet ikke helt hva siden f.eks skolens hjemmeside ikke er så spesifikk bortsett fra de studentintervjuene med folk som endte opp som saksbehandler i tingretten med årslønn på under 200 000 f.eks :S

Lenke til kommentar
Gjest medlem-98070
Du veit iallefall kva innteresser du har sant? Jus og leiing?

 

Det som er viktig er å ikkje berre tenke lønn, studie osv.

 

Tenk, er det dette eg har lyst å arbeide meg når eg er ferdig og studere. Kunne eg vore ein person som er leiar for andre menneske og kommanderer og er rettvis:P

 

Berre tenk over forskjellige ting frå forskjellige sider. Og ikkje tenk at noko er oppnåelig. Vil du bli advokat så vil du. Då kan du klare det! Sånn er det.

 

Viljen det står på.

 

Tenk også at du ikkje alltid vil prioritere på samme måte når du ev får familie/unger blir eldre osv.

 

Men og hugs at det er fleire vegar ein kan gå. Det ordner seg.

 

Eg har søkt marknadsøkonomi og fekk 2 i enkel matte. Yey.

Syntes jus og ledelse hørtes spennende ut. Har hatt rettslære på VG, og synes det var et veldig interessant fag. :) Å kunne bli leder for andre mennesker tror jeg også hadde gått bra, takler ansvar, men er ikke sånn at jeg må være sjef heller da. Bare tenker at det er den sikreste veien til god lønn. Det jeg er skeptisk til, er nøyaktiv hva slags jobb jeg får. Er så redd for å stå på gjennom flere år for å få toppkarakterer i dette studiet og så ende opp med en mye dårligere jobb enn forventet, med en lønn ikke langt unna en jobb jeg nesten kunne fått allerede nå.

 

Jeg er også overbevist om at alt er mulig, men tror en jobb som har mer jus enn økonomi er mer egnet for meg... får som regel til regning når jeg jobber mye med det, men føler det er tungt og slitsomt, mens fag som går på det språklige kan ofte være direkte morsomt å jobbe med.

 

Masterstudiet i jus virker som sagt for tungt, har for meg at jusstudenter jobber livet av seg både når de studerer og når de får seg jobb. Tror f.eks at advokater har mer enn nok å gjøre på jobb... virker som en spennende jobb, men tror det blir for heavy for meg. Før noen sier jeg tror ting kommer gratis i livet, så kan jeg si at jeg tror ikke alle som har godt lønnede jobber har lest og pugget så mye tungt stoff som jusstudenter ;)

Endret av medlem-98070
Lenke til kommentar

Jo vanskeligere studium du tar, og jo mer "vanskelige" ting du kan, jo bedre lønn får du (så lenge dette er kunnskap som er etterspurt i det private næringsliv). Jo færre som innehar denne kompetansen, jo bedre lønnes de som gjør det. Det er dette som kalles tilbud og etterspørsel. Kombinasjonen enkelt studium og godt lønnet jobb hvor du ikke trenger å jobbe ræva av deg er rett og slett vanskelig. Ikke umulig, men da må du ha flaks.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-98070
Jo vanskeligere studium du tar, og jo mer "vanskelige" ting du kan, jo bedre lønn får du (så lenge dette er kunnskap som er etterspurt i det private næringsliv). Jo færre som innehar denne kompetansen, jo bedre lønnes de som gjør det. Det er dette som kalles tilbud og etterspørsel. Kombinasjonen enkelt studium og godt lønnet jobb hvor du ikke trenger å jobbe ræva av deg er rett og slett vanskelig. Ikke umulig, men da må du ha flaks.

Sistnevnte er jo det mest interessante... har du mer info? :p

Men er jo også innstilt på å jobbe mye når jeg begynner i jobb, så lenge arbeidsoppgavene er interessante nok (f.eks jus-relaterte arbeidsoppgaver er sikkert mer interessant enn å sitte og regne på tall hele dagen). Lurer veldig på hva slags jobber jeg kan ende opp med etter de studiene jeg har søkt på, evt. kombinert med en master. Og da forhåpentligvis mer enn saksbehandler med 200k i året.

Lenke til kommentar

Både jus, økonomi og sivilingeniør åpner for godt betalte og spennende jobber. Uten at dette er en selvfølge. Men dette er jo tunge studier.

 

Statsvitenskap er jo et annet alternativ, men da er det en jobb i det offentlige (derav ikke så godt betalt) som er mest sannsynlig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...