Gå til innhold

Stryk i flere fag på vgs, muligheter?


Anbefalte innlegg

hei folkens.

 

jeg har et problem med skolen, sikkert mange som har det samme problemet som meg, men trenger litt hjelp for å finne ut av hvilke muligheter jeg har. det har seg slik at jeg strøk i 3 fag til standpunkt (matte, kjemi og biologi), og fant ut at jeg nettopp strøk på min nynorskeksamen og. ellers har jeg et snitt på rundt 3 fra alle 3årene på videregående.

Jeg har vel da to alternativer, enten ta opp som privatist, eller gå om tredjeklasse av videregående. Har da også LG som ordenskarakter pga stort fravær.

 

Hvis dere var i min situasjon, va ville dere gjort? Og hvilket muligeter har jeg etterpå eventuelt om jeg får fikset opp snittet til litt over 3? er krigskole helt utelukket for meg (er ganske interessert i det)? eller kan jeg bare glemme noe slikt?

 

Trenger litt råd fra dere som har vært gjennom dette allerede.

 

Håper noen tar seg tid til å svare på denne posten / tråden.

 

mvh.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan ta opp fag som privatist, så vidt jeg forstår det studerer du da på egen hånd, og betaler så en sum (noe og 300 kr, tror jeg) senere på skoleåret for å gå opp i eksamen i det aktuelle faget. Får du den godkjent, har du da i praksis et godkjent vitnemål. Du kan sikkert også gå året om igjen, hvordan det fungerer vet jeg ikke. Hvordan det er med fraværet ditt vet jeg heller ikke. (Ta det jeg sier med en klype salt, jeg vet ikke like mye som jeg liker å tro).

 

Hvis du vil gå Krigsskolen, må du ha godkjent vitnemål, dessverre. Om du er skolelei som faen, og ikke orker tanken på et skoleår til, kan du vurdere Befalsskolen, der du ikke trenger godkjent vitnemål.

 

Lykke til:)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

For meg høres det ut som at du ikke er motivert nok til å gjøre en god innsats og dersom du ikke er det, er det ingen vits for deg å ta opp hele året om igjen. Jeg tror neppe jeg ville havnet i din posisjon, men dersom jeg gjorde det, ville jeg gått det siste året om igjen. Siden det er såpass mange fag du er nødt til å ta opp igjen, hvorfor ikke forbedre alle standpunktene istedet for?

 

Du bør uansett tenkte grundig over det før du kommer til en beslutning. Hvilken karakterer fikk du forresten i matte, biologi og kjemi på vg2? Og hvorfor har du så mye fravær, er det bare skulk?

Lenke til kommentar
Takk for svar, President1447 !

 

Er ganske sikker på at befalskolen også trenger vitnemål for å bli tatt opp på. Noen andre som kunne gitt noen innspill?

 

 

mvh

Hærens befalskoler trenger ikke generell studiekompetanse, men de andre våpenartene krever det.

Lenke til kommentar

du kan jo ta som privatist ja...

eller 3 året omigjen. eventuelt allmennfag påbygnings -linja ? vet ikke om du bare kan begynne der om du har strøket i 3 fag. men det skal vel gå an å ta opp igjen bare 3 fag...

men du må huske at his du vil stå i alle fagene da og stå på eksamen, så må du jobbe hardt.

jeg jobba ganske hardt nå siste året på vgs.. likevel fikk jeg 2 på to av eksamene, og 'bare' 3ere og 4ere på vitnemålet. helt gjennomsnittelig, som er greit for meg. men det sier hvor hardt man må jobbe for å klare å bestå...

(jeg ble ganske lei etterhvert så var ingen super-elev, og hadde en del fravær, men jeg klarte det fordi jeg skjerpa meg når det begynte å gå nedover)

 

hvis du ikke bryr deg så mye om utdanning, så kan du jo bare ta deg en del kurs, jobbe litt her og der og få erfaring fra forskjellige steder. Adecco er en god start for sånne som ikke har så mye erfaring fra før, for de tar inn hvem som helst egentlig :p (Hvertfall da jeg jobba for de)

Endret av kaolla89
Lenke til kommentar
En annen ting jeg kan spørre om her er vel om jeg må betale tilbake stipendet jeg fikk i vg3? jeg fikk 9000 kroner per halvår, altså 18000 kroner totalt for vg3. hvordan blir det med dette? blir det omgjort til lån, eller?

 

man må vel betale tilbake noe stipend om man stryker eller har en viss mengde fravær...

men det er bare hvis skolen din sier ifra til lånekassa om det..

Lenke til kommentar
HVilket stipend er det snakk om?

 

Grunnstipend. Beløpet blir vel regnet ut etter situasjonen din og foreldrenes.

 

For meg høres det ut som at du ikke er motivert nok til å gjøre en god innsats og dersom du ikke er det, er det ingen vits for deg å ta opp hele året om igjen. Jeg tror neppe jeg ville havnet i din posisjon, men dersom jeg gjorde det, ville jeg gått det siste året om igjen. Siden det er såpass mange fag du er nødt til å ta opp igjen, hvorfor ikke forbedre alle standpunktene istedet for?

 

Du bør uansett tenkte grundig over det før du kommer til en beslutning. Hvilken karakterer fikk du forresten i matte, biologi og kjemi på vg2? Og hvorfor har du så mye fravær, er det bare skulk?

 

Meget lei er vel bare fornavnet. Fra ungdomskolen hadde jeg 4.3 i snitt, så ble karakterene bare dårligere og dårligere med årene, pga lite engasjement og vilje til skole. Jeg fikk 2 i matte, 2 i biologi, kjemi hadde jeg 3 faktisk. Kan vel med hånda på hjerte si at 90% av frafværet jeg hadde i vg3 var skulk ja. endte vel opp med 20 dager og 80 timer eller hva det nå enn var.

 

En annen ting jeg kan spørre om her er vel om jeg må betale tilbake stipendet jeg fikk i vg3? jeg fikk 9000 kroner per halvår, altså 18000 kroner totalt for vg3. hvordan blir det med dette? blir det omgjort til lån, eller?

 

man må vel betale tilbake noe stipend om man stryker eller har en viss mengde fravær...

men det er bare hvis skolen din sier ifra til lånekassa om det..

 

Har ikke hørt noe om innbetaling av stipendet enda ihvertfall, vet ikke hvor lenge slike prosseser tar, men jeg er forbredt på det.

 

 

Planen framover er jobbing fra til militæret, så for etter jeg har vært i militæret å ta opp fagene jeg strøk i, slik at jeg får et vitnemål. Jeg skal da prøve å jobbe så hardt jeg kan. Forhåpentligvis vil jeg da ha litt mer motivasjon til å gjøre en bedre innsats (etter et år med noe annet en skole).

 

Flere tanker om emnet er tatt med stor takk. :)

Lenke til kommentar

Skal du ta opp mange fag i militæret så kan det være ein ide å sikte lavt og ikkje gå for dei mest actionfylte tjenestane. Du bør ta ei tjeneste med vanlig 8-4 arbeidstid slik at du kan følge kveldsundervisning på voksenopplæringen.

 

Det blir ikkje gjort mykje lekser visst du er ute i skauen og spring i mesteparten av tjenesta.

 

Ellers så er det spørsmålet om du vil skifte å heller ta ei yrkesutdanning. Du vil då sleppe ein del fag sidan du har tatt dei frå før, du vil då heller ikkje trenge å ta oppigjen alle faga.

 

Kva planlegger du å gjere etter vgs? Sjølv om du no tar oppigjen alle faga som privatist så er almenfag berre eit springbrett for vidare teoretisk utdanning. Om du er skule lei no, så blir det veldig hardt å ta ytterligare 3 år på høgskole eller tilsvarande.

Er ikkje så mange jobbar du er kvalifisert for med berre vgs almenfag som høgste utdanning som du ikkje kunne ha fått med berre ungdomskule som høgste utdanning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...