Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst]Klarer ikke å innstallere OS - har prøvd med flere harddisker!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kjør som hårek sier, sidne det er behov for mer informasjon i denne saken.

 

Det sagt, så om du får bluescreen under installasjonen av forskjellige OS, både linux og windows for eksempel, så er det sansynig at du har et hardware problem i maskinen. Det som ofte er grunnen bak bluescreen som dukker opp uten noe spesiellt mønster er ofte defekt RAM.

 

Jeg ville annbefalt at du tar en grundig RAM test med et av de programmene som du kan boote opp direkte fra en minnepen eller CD. Hvis det ikke gav resultater hadde mitt neste steg vært å fjerne alle ikke-kritiske enheter fra systemet og reinstallert på nytt. Altså bare hovedkort, CPU, 1 stikke RAM osv. da utelukker du ihvertfall atfeilen kan være i mange av komponentene og du kan fokusere feilsøkingen videre på de få delene det kan være feil i.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Hvilket OS er det du prøver å installere og hvilket servicepack nivå har mediet?

 

Syntes at et hardware problem kan virke nogenlunde farfetched.

 

Er dette en ny maskin(default instillinger i bios etc) I såfall er det mulig at du må ha servicepack x eller høyere for å få støtte for hardwaret ditt.

 

Hva sier blåskjermen? får du opp en kode?

Endret av Sandiz
Lenke til kommentar

Hardware: CPU: Intel Q6600 @ 2,4GHz Hovedkort: Asus P5k se P35 GPU: HIS Radeon 2900XT RAM: Crosair TwinX2 6400 4GB ( 1GB * 4), Seagate Barracude 7200 500GB + en gammel, av unkjent merke, på 200GB

 

Pcen er snart 2 år gammel. Har hatt noen problemer med minnebrikkene, men det har pleid å løse seg når jeg tar ut 2 stykk, men det hjelper ikke nå. Jeg kjørte ram-test på minnebrikkene når de var helt ny, resultet jeg fikk var helt håpløst! Fikk forskjellige resultater hver gang, jeg forstå ingenting av det.

 

Jeg prøver å innstallere nyeste versjon av (k)ubuntu og vista, når jeg prøver å innstallere så får jeg feilmelding fra (k)ubuntu at det enten er problemer med CDen eller harddisken, i vista får jeg ikke med meg av som står i bluescreenen.

 

Jeg sliter med å tro at jeg har feil på 3 forskjellige cder, innkludert den fra MS! Men jeg har jo prøvd å innstallere på to forskjellige harddisker, og får samme feilmelding på begge, sliter må å tro at det er samme feil på begge!

Lenke til kommentar

Kjørte memtest86 når pcen var ny. Som sagt ga det merkelig resultater, tok testen mange ganger og alle minnebrikkene tok testen med både 0 feil og MANGE feil :S

 

men jeg testet nettopp med en og en minnebrikke, og nå funker pcen. Har fått innstallert ubuntu :) jeg bruker nå den gamle harddisken min, kan jeg bare plugge i den "nye" harddisken min, og så vil jeg få (200 + 500)GB ?

Lenke til kommentar

En måte å gjøre det på er å installere isolert hver for seg, dvs du kobler fra den andre disken mens du installerer. Da velger du i BIOS (hurtigmeny) hvilen disk som skal boote.

Dette er ganske sikkert og enkelt å forholde seg til.

 

Alternativet er å forholde seg til vanlig dual-boot, hvor du må velge om det blir Linux GRUB eller Vista bootloader som skal styre det.

Det finnes sikkert en haug med guider for hvordan dette kan gjøres. Men det finnes også en haug med tråder på forumet om ting som kan gå galt. Det er noe mer komplisert enn førstnevnte metode.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...