Gå til innhold

Finn.no sin betalingsgaranti


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skal selge noe på finn.no og en kjøper er interessert men vil bruke betalingsgarantien.

Jeg har rent mel i posen og lurer på om jeg får mindre rettigheter, eller større sjangse for å bli lurt ved denne betalingsgarantien..

 

anyone? :)

 

Denne er sikker og fin å bruke.

Er du selger og de ikke bekrefter mottak av pakke, får du utbetalingen ti dager etter handel startet, og kjøper kan ikke stikke fra ansvaret.

Endret av archongamer
Lenke til kommentar

Slike løsinger som Payex ol som finn.no m.fl. fremhever vil jeg aldri bruke. Det er i praksis en angrerettmulighet for kjøper som bare kan gi masse bry og pes og så får selger varen tilbake i fanget uten å vite hva mottager har gjort med den bl.a.

 

Jeg er ikke interessert i å få en vare i retur som jeg ikke vet hva som er gjort med eller hvordan den er behandlet. Det i tillegg til at salgssituasjonen kan ha endret seg betraktelig. Har man f.eks opprinnelig flere veldig interesserte kjøpere på hånden er det ikke sikkert de er like interessert etter noen uker eller er villig til å betale like bra.

 

Mulig jeg er noe negativ, men det er nå min mening, men det er klart mange har positive erfaringer med systemet.

 

Merk at postoppkrav som mange innbiller seg er trygt, er langt fra det både for selger og kjøper.

Lenke til kommentar
Slike løsinger som Payex ol som finn.no m.fl. fremhever vil jeg aldri bruke. Det er i praksis en angrerettmulighet for kjøper som bare kan gi masse bry og pes og så får selger varen tilbake i fanget uten å vite hva mottager har gjort med den bl.a.

 

Jeg er ikke interessert i å få en vare i retur som jeg ikke vet hva som er gjort med eller hvordan den er behandlet. Det i tillegg til at salgssituasjonen kan ha endret seg betraktelig. Har man f.eks opprinnelig flere veldig interesserte kjøpere på hånden er det ikke sikkert de er like interessert etter noen uker eller er villig til å betale like bra.

 

Mulig jeg er noe negativ, men det er nå min mening, men det er klart mange har positive erfaringer med systemet.

 

Merk at postoppkrav som mange innbiller seg er trygt, er langt fra det både for selger og kjøper.

 

Men angrerett når du er kjøper vil du gjerne ha?

Lenke til kommentar

Dere diskuterer problemstillingen kun sett fra selgerens side. Disse betalingsordningene er opprettet for å sikre kjøperene slik at de får det de tror de har kjøpt. Utgangspunktet er at det er selgerene som er kjeltringer. Jeg betaler kun på forskudd til en privat selger jeg kjenner fra før, eller der jeg kan hente varen selv.

Endret av -alias-
Lenke til kommentar
Sett at kjøper ikke er fornøyd med varen og sender den tilbake til selger. Selger får en ødelagt vare i retur. Hvem bestemmer da hvem som skal ha pengene som er betalt inn? Det blir jo ord mot ord.

 

"Dersom det oppstår en konflikt mellom kjøper og selger må kjøper varsle fra om dette via linken i kvitterings-epost fra Payex. Pengene står da låst hos payex til tvisten er løst. Dersom selger ikke svarer, betales pengene tilbake til kjøper etter syv dager."

 

http://www.finn.no/finn/article/finn_info?...c_template.jsp#

 

Ergo må en løsning på en konflikt løses før pengene går den ene eller andre veien i slike tilfeller.

Er varen av verdi under 10 000,- betaler posten for evt. skader under transporten, og kjøper skal ha god forklaring om pakken er like fin og hentes ut fra postkontoret, men så kommer ødelagt tilbake til selger.

Lenke til kommentar
selger kan sitte med sjegget i postkassa uansett,

kjøper kan si at det bare var en tung stein i pakka, og stikke av med både penger og videokamera og selger har tapt penger og videokamera.. betalingsgarantien er kun til nytte for kjøper...

 

Skulle likt å sett kjøper bevise at det var en stein i pakka.

Er man veldig redd får man bare noen til å bevitne hva som sendes avgårde i pakken, og problem er løst.

Bilder med dato på er heller ikke dumt å ta før man sender avgårde.

Er jo ikke som kjøper bare kan si noe, han må da møte i konfliktrådet og bevise at det var en stein, og har selger da bilder og vitner skal de bevisene være veldig gode.

Endret av archongamer
Lenke til kommentar
bilder hjelper ikke.. da må det nesten filmes fra den pakkes til du leverer den på postkontoret.. , og et vitne hjelper ikke så mye det heller for det vitnet hjelper selvfølgelig kameraten sin når han kanskje får halvparten av pengene..

 

Å få den postansatte til å skrive under på at det du sender i pakken er faktisk hva som ligger i pakken vil jo ikke ta for lang tid, og noe de fleste postansatte ville gjort da.

Når kjøper først har tatt pakken ut fra postkontoret vet jeg ikke helt hvordan han skal kunne komme i ettertid å bli hørt veldig mye. Da må han sende den rett i retur i såfall, og da blir det jo vanskelig for kjøper å sende stein tilbake.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

I min erfaring er det ekstremt mange dumme kjøpere på finn, mister troen på menneskeheten der noen ganger. Derfor skriver jeg alltid at kun forskuddsbetaling eller henting godtas. Får allikevel spørsmål om betalingsgaranti etc, slike folk gidder jeg ikke engang svare. Er de for dumme til å lese teksten er det for mye jobb å handle med dem. Betalingsgarantien er bare piss, samme som postoppkrav. Mange på finn som ombestemmer seg hvert femte minutt, ender med masse byråkrati og drit om man ike får penger først. Skriver ikke engang adressen på smartpostlappen før pengene er på konto, har hatt folk som har ombestemt seg etter innpakningen er kjøpt. Bottom line: Folk er idioter, betalingsgarantien er piss.

Lenke til kommentar

Ditt innlegg taler for seg selv med hensyn til seriøsitet, og som kjøper holder jeg meg unna slike selgere som deg. Forøvrig selger jeg også en del og har ingen problemer med å godta krav om betalingsgaranti. Fatter ikke at noen har problemer med dette.

Endret av -alias-
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

Er ikke mer enn to handler siden jeg hadde en som takket ja til handelen og til å overføre penger, jeg kjøpte inn emballasje til 150 kr (største smartpostpakken) og ventet i dagevis på betaling. Sendte flere mail uten svar. Var først da jeg skrev at det var greit om han hadde ombestemt seg så lenge han sa fra at jeg fikk respons. Tenk om det hadde vært med postoppkrav? Ikke bare hadde jeg tapt ca 200 kr for pakke pluss oppkravsgebyr, men pakken hadde blitt sendt og blitt liggende på postkontoret i 2 uker før den ble sendt tilbake, altså ca 3 uker tilsammen + regning på 200 kr fordi jeg hadde stolt på en kjøper. Har hatt en god del salg på finn.no, og har aldri hatt noen klager eller misfornøyde kjøpere. Har også fått solgt alt jeg har lagt ut, selv med selektiv utvelgelse av kjøpere og krav til prosess. Jeg svarer ikke på spørsmål som kan besvares med google eller som står besvart i annonseteksten, pruting og dumme spørsmål besvares ikke, og hvis folk har ekstremt dårlig grammatikk svarer jeg dem heller ikke. Alle disse tilfellene kommer av at folk er dumme, som i "uintelligent", og slike folk gidder jeg ikke ha noe med å gjøre fordi det er mer jobb enn det er verdt. I markedsføring er det en regel om 20/80 fordeling av kundeservice - 20% av kundene står for 80% av kundeservicen. Når man er et firma kan man ikke bare ignorere de 20%, men som privatperson sparer jeg meg ekstra jobb med å handle med slike personer. Har veldig lite til overs for pappskaller.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...