Gå til innhold

Digital projektor, Colosseum 1


etcreature

Anbefalte innlegg

Så nylig Terminator Salvation i storsalen på Colosseum, og oppdaget til min forskrekkelse at også byens største kinosal hadde kastet seg på den digitale bølgen... Har tidligere sett digitalfilm både i Trondheim og på Ringen, og kvaliteten er jo milevis unna 35mm film.

 

Antar at Colosseum 1 benytter en 4K-løsning(?) grunnet størrelsen på lerret, men kvaliteten var jo langt unna det man forventer av en dedikert kinosal. Tror nok jeg vil begrense mine kinobesøk fremover med en slik dårlig bildekvalitet.

 

Noen som vet om en oversikt over hvilke saler i Oslo som fortsatt benytter god, gammeldags filmprosjektør, slik at jeg kan planlegge mine fremtidige kinobesøk og unngå begredelig 2K/4K-bilde?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
er ikke digitalt i colosseum.... man kan fortsatt se "sigarettmerkene" i hjørnet. kan man ikke?

er bare ringen som har digitalt foreløpig.

 

Dersom ikke Colosseum kjører digitalt, så er isåfall T:Salvation filmet med utrolig lav kvalitet...

Ser jo f.eks at teksten er hakkete og bildet er grainy så det holder.

Lenke til kommentar

Så den nye Star Trek i digitalversjon på kino, og skjønner heller ikke hva du babler om. Jeg opplevde i hvertfall et skarpere og mer fargesterkt bilde enn tidligere. (ingen hvite striper som plutselig dukker opp og løper opp og ned på lerretet, ingen sigarettmerker oppe i høyre hjørne osv, men det er jo litt sjarm med korna da)

 

Måtte faktisk gå veldig nærme lerret for å kunne se pikslene (ca 1 meters avstand). Hvis lerretet er 40 meter bredt, vil 4K tilsvare en piksel per centimeter i bredden, så ja da kan det vel kanskje se uskarpt ut på Colosseum hvis man sitter nærme?

Lenke til kommentar

En film som T: Salvation er, om ikke filmet digitalt, scannet til maks 4K i redigeringsfasen, og dermed printet på film igjen. Altså inneholder filmversjonen like mye informasjon som den digitale versjonen.

 

4K er bedre enn 35mm, på samme måte som CD er bedre enn vinyl. Noen liker dog den litt særegne lyden til vinyl, på samme måte som at noen setter pris på striper og sigarettmerker.

Endret av Speik
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...