Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvilke reelle alternativer har man til Backup Exec på windows 2008 server?

Jeg synes den er lite egnet til exchange. Man kan f.x. ikke ta restore av en bestemt mail for en bruker uten å forstyrre driften. Den krever også at alle servere er med i samme domene (evt trust). Ulempen med det er at hvis det kommer et virus / person som skulle klare å skaffe seg adminrettighet har han automatisk adgang til å slette både orginalen og backupen. Også er den jo dyr!

Testa MS DPM, og den gjør en god jobb på hyper-v hoster, men har endel klønete krav. Den er bl.a. lite fleksibel på lagrigsmedie for backupen. Den krever også at alle servere er med i samme domene (evt trust).

Genine er ikke agent-basert, man får dermed administrere backup for hver enkelt server - ingen sentral admin. Den kjører dessuten ustabilt på 2008 server

Det jeg ønsker meg er:

- server + agent løsing (slik som BE) hvor backupserver kan snakke med agentene på andre servere uten å være avhengig av domeneautentisering.

- backupdata kan lagres lokalt + offsite

- kan settes opp til å ha historikk, f.eks inkrementell hver time lagres i 30 timer, inkrementell daglig lagres i 10 dager, full ukentlig lagres i 6 uker, full månedlig lagres i 14 mndr.

- kan ta backup av filer som ligger i mapper med DFSR

- tar backup av exchange

- tar backup av mssql

- kan ta restore av en database uten å ta annet enn den ene databasen offline

- kan ta restore av en enkelt mail uten å ta exchange offline

- kan ta backup av åpne filer

Noen forslag?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Backup av enkelt mailkontoer er problematisk uten å forstyrre databasen, siden det nettopp er en database. De fleste backup programmene bruker VSS til å ta snapshot av databasen (både Exchange og SQL) og så ta backup fra snapshotet. Restore derimot behøver ikke å gjøre noe for Exchange av en enkelt konto, hvis du bare tar restore til en annen fysisk disk (eller LUN om du har SAN).

BackupExec fungerer også mot andre domener uten trust, så lenge du har passord og firewall er åpen, mener å huske at den brukte en ganske høy port. De fleste andre lignende programmer fungerer på samme måte.

Hvis det kommer virus inn med adminrettigheter, har du et problem uansett backupløsning, siden admin i utgangspunktet har full tilgang.

BE funker forsåvidt det til det som du nevner, men koster som sagt penger. Jeg har kun brukt SQL sin innebygde backup istedenfor BE sin SQL agent, den er litt buggy rett og slett. Minuset er at det er litt mer jobb å sette opp i SQL. Og igjen så brukes VSS av både SQL server selv og BE, så ingen offline backup. For å ta backup av åpne filer, kreves ofte en ekstra agent, som igjen benytter seg av VSS hvor det er mulig. Husker ikke om dette er blitt inkludert i standard lisens for BE, er en liten stund siden.

En inkrementell backup blir automatisk fjernet idet du tar en full backup, så ikke noe poeng å å ha forskjellig levetid på de, tror ikke det er mulig å sette det heller. En inkrementell backup lever jo helt inntil du tar full backup.

Utenom BE, så finnes f.eks Tivoli Storage Manager (koster mye peng men er veldig fleksibelt), og NetBackup. Største minuset jeg syns er med BE, er at den ikke støtter deduplisering og har dårlig støtte for B2D backup. Men spørs jo hvor stort miljø du har da og hvilke krav du har til SLA for backup, hvor lang tid har du på backup, hvor lang tid har du på restore om det blir nødvendig osv.

Skrevet (endret)

Hmm Backup Exec, kan lett kobles mot typ Exagrid for å deduplisere backup :) og er meget bra på B2D, faktisk noe av det som fungerer best, man ser ofte en depup faktor på 20 eller mer. Men nå gikk jeg kanksje litt bortifra topic.

Det finnes alternativ til BE, me de fleste som gjør det like bra er ofte dyrere..

Endret av Zarachas
Skrevet

Det ble Backup Exec igjen. OG JEG HATER DEN!

15 timer fra "Successfully installed" til den var i stand å ta backup av en fil på localhost med destinasjon localhost. Det har ikke hendt en eneste gang at installasjonen av BE har gått feilfritt, og hver eneste gang er det en type feil som supporten i india aldri har hørt om før!

Denne gangen var problemet at live update, som default kjører rett etter install, klarte å laste ned og installere oppdateringer til feil versjon av programmet.

Nå er det vel ingen nye backupbehov før til høsten og da SKAL jeg ha noe annet!

Alle forslag ønskes velkommen

(Gjett hvor mange BE teknikkere som må til for å finne ut at "SAN option" ikke er ment til å ta backup av SAN!)

• 2 uker senere...
Skrevet

Enig der, 15 timer høres utrolig ut.

BE er ikke så enkel så alle skal ha det til, manualen er på ca 1600 sider hvis du regner med alle agentene, så litt lesing må til :p

Skrevet

Jeg vil tørre å påstå at jeg har ganske mye erfaring med oppsett av BE i diverse miljøer, og det er bakgrunnen for at jeg hater den. At symantecs teknikere heller ikke får det til lover jo ikke godt for produktet. (Det skal sies at de fleste miljøene jeg setter opp har en smule sære krav.)

Siste oppdagelsen i backupverden: DPM klarer ikke å ta backup av maskiner som er i forskjellige domener, og trust mellom domenene holder ikke. Resultatet er at skal man ha backup av et virtualiseringsmiljø (DPM skal jo være spesialtilpasset hyper-V-miljøer) hvor flere domener virtualiseres må man ha en dedikert backupserver pr domene hvor minst en virtuell server bruker fysisk disk.

BE i samme miljø krever en agent per virtuelle server og det holder med en backupserver hvis man lager et eget backupdomene og trust mellom dette og alle andre domener. (Det var til oppsettet av dette miljøet "alle" BE-eksperter i norge + førstelinje supporten i usa mente at "SAN option" var det rette tillegget til BE. Etter 8! uker var det noen som oppdaget at SAN option kun var for tapebiblioteker. (Da hadde jeg snakket med 32 forskjellige teknikkere hos symantec!)

Forøvrig selger symantec en pakke de kaller for BE with CPS for small business server. Dette er altså et produkt som tilbyr CPS. Vel, for det første, skal man bruke CPS må man kjøpe to agenter i tillegg - en til source, en til target. (Symantec Norge har fått dette i fleisen mange ganger, men fortsetter å markedsføre produktet slik. Salgsteamet har fått forklaring på miljøet det systemet det skal brukes i, fått bestillingslista og blitt bedt om å bekrefte at den inneholder alt den trenger. De svarer ja, det virkelige svaret er nei. For å få brukt det man har kjøpt må man kjøpe mer!)

For det andre CPS krever at både source og target er et server-OS. Man kan altså ikke bruke en xp/vista pc til å lagre backupen. På small business server er det en begrensning - man kan kun ha en server i domenet, og man kan ikke lage trust. CPS klarer ikke å kommunisere hvis den ikke kan bruke samme user/pass/domain på begge servere - altså er det ikke mulig å bruke CPS på small business. Og fortsatt markedsfører Symantec dette produktet!

Det var også en periode at bare det å aktivisere lisenskoden var et prosjekt. Det har de heldigvis sluttet med.

Hvis bare finanskrisa kunne slått litt dypere skulle jeg satt meg ned og utviklet noe bedre!

Skrevet

kjipt at du har hatt kontakt med dårlige konsulenter, men som "norsk backup exec ekspert" kan jeg fortelle deg at alle som er verdt saltet sitt vet at san-option er for deling av fiber-tape mellom media servere.

for backup OVER san har du valget mellom ekstra media servere eller vcb i vmware verden, backup AV san kan selvsagt løses på andre måter.

både cps og system recovery er, til tross for navnene, stand-alone produkter, kan være forvirrende, men slik er marketing.

Skrevet (endret)
På small business server er det en begrensning - man kan kun ha en server i domenet, og man kan ikke lage trust.
Uh, nei? Du kan til og med ha backup DC med alle roller unntatt ops master om jeg ikke husker helt feil. Trust er jeg ikke så sikker på.

Så ikke hvem jeg svarte første gangen, så miljøene dine er nok litt mer avanserte enn det jeg først antok. Da er vel svare helle dessverre, komplekse miljøer krever komplekse backupløsninger, og selv om BE blir vanskeligere og vanskeligere jo mer komplekst miljø man har så blir det også enda vanskeligere å finne brukbare alternativer. Det er alltid kjipt å måtte kombinere flere ulike løsninger for å få til en form for "batch backup", men ofte er dette det eneste alternativet - det finnes sjelden ferdige løsninger for komplekse miljøer...

Endret av enden
  • 2 uker senere...
Skrevet
Hvilke reelle alternativer har man til Backup Exec på windows 2008 server?

Jeg synes den er lite egnet til exchange. Man kan f.x. ikke ta restore av en bestemt mail for en bruker uten å forstyrre driften. Den krever også at alle servere er med i samme domene (evt trust). Ulempen med det er at hvis det kommer et virus / person som skulle klare å skaffe seg adminrettighet har han automatisk adgang til å slette både orginalen og backupen. Også er den jo dyr!

Testa MS DPM, og den gjør en god jobb på hyper-v hoster, men har endel klønete krav. Den er bl.a. lite fleksibel på lagrigsmedie for backupen. Den krever også at alle servere er med i samme domene (evt trust).

Genine er ikke agent-basert, man får dermed administrere backup for hver enkelt server - ingen sentral admin. Den kjører dessuten ustabilt på 2008 server

Det jeg ønsker meg er:

- server + agent løsing (slik som BE) hvor backupserver kan snakke med agentene på andre servere uten å være avhengig av domeneautentisering.

- backupdata kan lagres lokalt + offsite

- kan settes opp til å ha historikk, f.eks inkrementell hver time lagres i 30 timer, inkrementell daglig lagres i 10 dager, full ukentlig lagres i 6 uker, full månedlig lagres i 14 mndr.

- kan ta backup av filer som ligger i mapper med DFSR

- tar backup av exchange

- tar backup av mssql

- kan ta restore av en database uten å ta annet enn den ene databasen offline

- kan ta restore av en enkelt mail uten å ta exchange offline

- kan ta backup av åpne filer

Noen forslag?

Hørest ut som du burde prøve IBM Tivoli fastback manager. Den gjenoppretter blant annet en enkel mail. Isteden for at jeg sitter og forklarer alt, så kan du se dette på nettet.

http://www-01.ibm.com/software/tivoli/prod...e-mgr-fastback/

Har byttet ut backup exec for akuratt dette programmet selv og er strålende fornøyd. Med BE til tape eller disk på 5-6timer, så tar tivoli den på 20min. (den første tar lang tid, så tar den bare endringer gjort på disken)

Skrevet

tivoli kjører incremental forever som default, men du kan faktisk kjøre dette via backup exec også, du setter den da opp til å lage en syntetisk full backup f.eks hver uke.

backup exec har også støtte for single mail restore.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...