Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Trening av hele kroppen


olesaue

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er en gutt på 14 år, fyller 15 i sommer.

Og lurer på noe, jeg har en veldig tynn og svak kropp, som jeg ønsker å gjøre noe med. Sånn utenom treningstudio, hva er gode treninger å gjøre? Jeg ønsker egentlig å trene hele kroppen, biceps, triceps, mage og ben. Burde jeg ta step by step og trene del etter del? Eller bare ta treninger som styrker hele kroppen min? Er forresten veldig tynn, 1.84 høy og veier 64kg.

 

Tenkte jeg skulle trene kroppen min litt opp i sommer.

Takker for seriøse svar, og ikke bare svar med masse linker og tull på.

Endret av olesaue
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei, jeg er en gutt på 14 år, fyller 15 i sommer.

Og lurer på noe, jeg har en veldig tynn og svak kropp, som jeg ønsker å gjøre noe med. Sånn utenom treningstudio, hva er gode treninger å gjøre? Jeg ønsker egentlig å trene hele kroppen, biceps, triceps, mage og ben. Burde jeg ta step by step og trene del etter del? Eller bare ta treninger som styrker hele kroppen min? Er forresten veldig tynn, 1.84 høy og veier 64kg.

 

Tenkte jeg skulle trene kroppen min litt opp i sommer.

Takker for seriøse svar, og ikke bare svar med masse linker og tull på.

 

 

du må isåfall få opp kroppsmassen din litt. du kan kjøpe protein shake og sånne ting på helsekost butikker og trenings studioer. men om du vil trene for å bli diger så må du nok på trenings studio. utrolig dyrt å kjøpe utstyr selv. men i sommer er det jo deilig vann;) du veit jo at å svømme gir deg trening over hele kroppen. men du får ikke blitt muskelbundt av å svømme. men du får muskler til en vikk grad.

lite tips: med mer kroppsmasse er det lettere å bygge muskler.

 

 

tror forresten at denne posten er postet feil sted. prøv på sport og trenings tråden.

Endret av TraXor1502
Lenke til kommentar

Jeg er litt skeptisk til at du - i din alder spesielt - skal begynne med proteinblandinger, syns det er bedre å få det gjennom allsidig kosthold, fks kjøtt, fisk og bønner. Må samtidig innrømme at jeg har ikke nok kunnskap omkring det der.

 

Når det gjelder trening syns jeg heller ikke du skal starte no ekstremopplegg, men gjør noe som både er variert og lystbetont. Selv er jeg glad i volleyball som er en allsidig idrett, men da må du seff finne noen å spille sammen med.

Svømming og langrenn er to allsidige aktiviteter. Eller hva med å kombinere trening med et moderat vektprogram (kjøp en enkel vektstang m/ veiledning hvordan gjøre ulike øvelser) med litt løping i ulendt terreng (skogen) ? Du bør ikke bare trene ensidig isolerte muskelgrupper. Trener du magemuskulatur, bør du også trene ryggmuskulaturen på motsatt side.

 

Poenget er å finne noe du liker å holde på med og ikke for voldsomt i din alder.

Endret av fjellreven1
Lenke til kommentar
Jeg er litt skeptisk til at du - i din alder spesielt - skal begynne med proteinblandinger, syns det er bedre å få det gjennom allsidig kosthold, fks kjøtt, fisk og bønner. Må samtidig innrømme at jeg har ikke nok kunnskap omkring det der.

 

Når det gjelder trening syns jeg heller ikke du skal starte no ekstremopplegg, men gjør noe som både er variert og lystbetont. Selv er jeg glad i volleyball som er en allsidig idrett, men da må du seff finne noen å spille sammen med.

Svømming og langrenn er to allsidige aktiviteter. Eller hva med å kombinere trening med et moderat vektprogram (kjøp en enkel vektstang m/ veiledning hvordan gjøre ulike øvelser) med litt løping i ulendt terreng (skogen) ? Du bør ikke bare trene ensidig isolerte muskelgrupper.

 

Poenget er å finne noe du liker å holde på med og ikke for voldsomt i din alder.

 

jeg pratet heller ikke om bodybuilding:P men kropps masse er bare bra. ingenting negativt:P men ta kontakt med lege om du er usikker på hva du skal gjøre. han/hu vil henvise deg til diverse øvelser og aktiviteter

Lenke til kommentar

Proteindrikker er det ingen vits i, hvis du har normalt kosthold. Proteindrikker er for nesten alle overflødig.

 

Ting du kan gjøre uten treningsstudio:

 

Mage: Situps, "Planken" 1 min(søk på google), "sykling" og "sideplanke"

 

Lår: Bakkeløp, Sykkling i motbakke, Spentshopp, utfall.

 

Bryst: Armhevninger(her kan du variere mye i kombinasjoner, MYE). Kommer dessverre ikke på andre øvelser, men hvis du hadde gått innom en sportsbutikk og fått deg noen enkle frivekter er det så mye mer man kunne gjort.

 

Triceps & BIceps: Har dessverre ingen gode tips, men som nevnt over, få deg noen frivekter til ca 200-400 kr.

Lenke til kommentar

Hvis du skal legge på deg, så må du spise mer. Den enkleste måten å gjøre det på er f.eks å drikke mer melk (h-melk). Hvis du drikker 0,5l ekstra h-melk om dagen så blir det 5*66=330kcal ekstra om dagen, eller ca 1kg ekstra pr 23. dag.

 

Hvis du vil legge på deg muskler og ikke bare fett må du trene.

 

Var 192cm og 72kg før jeg begynnte å trene, og må si at det har gått ganske fort å få på litt muskler. Trener på treningsstudio, fordelen med det er at det er lettere å ha en progresjon fordi du kan øke motstanden veldig gradvis.

 

I utgangspunktet var jeg dritsvak i armene og måtte ha noe sånt som 50kg i motvekt for å klare å ta 10 chins. Jeg er nå nede i 20kg motvekt og hadde nok ihvertfall klart et par chins uten motvekt nå.

 

Jeg var ikke ferdig utvokst i høyden før jeg var 18-19, så du har endel år igjen der, det er greit å ta med seg når du trener.

 

PS: hvis du ikke legger på deg spiser du for lite. ;)

Lenke til kommentar

Lag en program til deg, du lager plan, som kan strekke seg f eks 3 måner fram i tida. Du følger planen, så godt du kan. Vist du skal bli tyngre så spis mer mat som er rik på proteiner og karbohydrater.

 

Lag f eks mandag : Styrke : 1,5 tima : så lager du en oppvarmings del, hoved del, tøying

Tirsdag : Rolig jogging/gåing, 1,5 tima : variert terreng, skog

Onsdag : Styrke : 1,5 tima : ikke den samme som på mandag, tren andre

denne gangen

Torsdag : slapp av

Fredag : Rolig jogging, sykkel tur osv 1,5 tima, husk å tøye ut når du er ferdig

Lørdag : Styrke trening, 1,5 tima, tren nye muskel grupper. Lag selvfølgelig en egen

program, som du kan klare, ikke tren for masse, slik at du blir lei etter 2 veke

Søndag: slapp av

 

Du har en lignande program, og du følger den i 3 måner, din mat lyst kommer til å auke, du kommer til å spise mer mat uansett, vist du forbrenner veldig fort, da bør du ete mer, men ikke prøv å ta kost tilskudd når du er så ung, og så skal ikke du bygge muskler.

 

Du kan teste deg nå, i dag eller i marrå. Mål vekt, mål omkretsen rundt ulike kroppsdeler.

 

Etter 3 måner gjør du det samme, så se om du får resultater. Etter 3 måner lager du en ny plan, en tyngre som skal presse deg enda lenger opp.

 

Håpe det her kan hjelpe ass, jeg forklarte kanskje ikke hva du skal trene osv, men det her ser ut som en forenkla plan/ program over lengre periode.

Lenke til kommentar

Hvis du vil opp i vekt og få mer muskler burde du fokusere på styrketrening og ikke kondis. Skal du opp i vekt og få mer muskler må du spise MASSE! du er tynn, og du tror du spiser nok, men du må spise mye mer(enda mer hvis du trener kondis i tilegg).

 

Men før du begynner med spisinga må du begynne styrketrening. Anbefaler at du holder deg unna 3 dager splitt program for hver muskelgruppe og begynner med tyngre øvelser som belaster flere muskler, spessielt de store muskelgruppene. Knebøy, markløft og benkpress er hovedøvelsene her. Jeg var veldig tynn, begynte med tung styrketrening og har øket 6-7kg nå.

 

Kom igang med et treningsprogram som dette www.stronglifts.com. Les nybegynner programet og tren teknikk før du trener tungt.

Står foresten masse nyttig på den siden om kosthold, teknikker osv.

 

Nå vet jeg ikke mye om hvis det er "skadelig" i hans alder å begynne med tunge baseøvelser, men er du 1.84 så tror jeg du er fullt utviklet for dette. :)

 

Edit: Jeg tror ikke kroppsvekt øvelser og "isolasjonsøvelser" for hver muskelgruppe er veien og gå hvis du vill opp i vekt. Kroppsvektøvelser kommer du til å klare så mange repitisjoner på tilslutt at det går mer på kondis enn styrke. Trener du med en olympiastang kan du alltid legge på nye skiver, og gi kroppen tyngre belastninger enn den er vant med.

 

Og tilslutt, les her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1060728

Endret av Sebbe
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...