Gå til innhold

4x4 intervaller, erfaringer?


Anbefalte innlegg

Gammal tråd, men kondisjonøkning blir vel aldri utdiskutert så :)

 

Hagfors, viss du går på andre treninger samtidig, så trur eg du vil bli veldig utslitt om du skal køyre 4x4 kver dag, kanskje til og med to ganger for dag.

 

Blueprince, eg trur det er mest aktuelt at eg køyrer det i ei løype som går både opp og ned.

Engelskmannen er hard ja :p

 

 

Artig å sjå det eg har skreve før.

Eg kom aldri skikkelig i gang med stronglifts-programmet, og slutta etter to veker. Det som er litt artig er at eg har begynt på nytt no, og tar utrulig mykje meir enn eg gjorde for ett år sida. Men sliter fortsatt med samme lyskestrekken, det er ganske sjukt. Heldigvis kan eg begynne på knebøyen igjen no, hadde komt til 75kg 5x5 for en måned sida, men då sa det stopp i lysken..

 

Forøvrig greidde eg ikkje å gjennomføre 4x4 på den tida, fordi det var så vondt i lysken. Skal prøve igjen no snart.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hagfors, viss du går på andre treninger samtidig, så trur eg du vil bli veldig utslitt om du skal køyre 4x4 kver dag, kanskje til og med to ganger for dag.

 

Har brukt påsken så langt til å teste hyppig trening med 4x4. Har kjørt 4x4 i 4 dager på rad, og 5 økter på 6 dager. I tillegg har jeg forsøkt så godt jeg kan å trene mitt vanlige styrkeopplegg (4 ganger i uken). Skal forsøke å holde ut til etter påske, og gå ned til et mer vanlig treningsvolum.

 

Det jeg kjenner så langt er at jeg begynner å bli ganske sliten. Har blitt vanskeligere å få pulsen opp, sover litt dårligere enn jeg er vant til osv. Samtidig merker jeg meget klare tegn på fremgang. Pulsen faller merkbart raksere mellom dragene, belastningen må økes hver økt for å komme meg i rett pulssone osv.

 

Skal vente til jeg er ferdig med prosjektet før jeg kommer med noen endelig dom, men ting tyder på at man kan kjøre veldig intensiv 4x4 i en kort periode, og oppleve dramatisk forbedring av kondisen på veldig kort tid. Får også se etter påske om det har noen overføringsverdi i forhold til f.eks. kampsport jeg holder på med.

Lenke til kommentar

Brukes som formtopping av idrettsutdøvere, når man utsetter kroppen for slike belastninger vil den overkompensere ganske kraftig. Moro å høre at du merker fremgangen så godt som du gjør da, har selv planer om å kjøre på med fler intervaller fremover. Unnagjort mye mengdetrening i vinter så skal bli moro å se virkningen av intervallene :)

Lenke til kommentar

Har brukt påsken så langt til å teste hyppig trening med 4x4. Har kjørt 4x4 i 4 dager på rad, og 5 økter på 6 dager. I tillegg har jeg forsøkt så godt jeg kan å trene mitt vanlige styrkeopplegg (4 ganger i uken). Skal forsøke å holde ut til etter påske, og gå ned til et mer vanlig treningsvolum.

 

Det jeg kjenner så langt er at jeg begynner å bli ganske sliten. Har blitt vanskeligere å få pulsen opp, sover litt dårligere enn jeg er vant til osv. Samtidig merker jeg meget klare tegn på fremgang. Pulsen faller merkbart raksere mellom dragene, belastningen må økes hver økt for å komme meg i rett pulssone osv.

 

Skal vente til jeg er ferdig med prosjektet før jeg kommer med noen endelig dom, men ting tyder på at man kan kjøre veldig intensiv 4x4 i en kort periode, og oppleve dramatisk forbedring av kondisen på veldig kort tid. Får også se etter påske om det har noen overføringsverdi i forhold til f.eks. kampsport jeg holder på med.

 

Hvordan merker du dette på styrketreninga di?

 

Bruker du kreatin? Eventuelt om du skulle dratt det litt lengre, kunne det vært aktuelt og begynne på kreatin for å se hvilke effekt det gir på denne store treningsmengden?

Lenke til kommentar

Hvordan merker du dette på styrketreninga di?

 

Bruker du kreatin? Eventuelt om du skulle dratt det litt lengre, kunne det vært aktuelt og begynne på kreatin for å se hvilke effekt det gir på denne store treningsmengden?

 

Merket det litt på styrketreningen ja. Men det er vanskelig å si om dette er noe man vil tvinge kroppen til å venne seg til over tid eller ikke.

 

Selv etter bare en ganske kort pust i bakken med litt påfyll av energi (f.eks. 20-30 minutter pause, 5-800 kcal med gainer) var egentlig selve intervalløktene ute av kroppen og jeg var helt klar for en styrkeøkt. Men det var en slags følelse utmattethet som bygget seg opp over tid i løpet av uken som jeg tror gjorde noe med psyken og motivasjonen i forhold til styrketreningen. Trener normalt styrke 4 dager i uken, kickboxing 2 dager, og en generell cardio en dag i uken, men merket at 7 4x4 økter + 4 styrkeøkter var fryktelig mye mer belastende enn det jeg er vant til, selv om det var påske og jeg bare kunne trene, spise og slappe av.

 

Skal ikke konkludere så veldig mye, men følte vel kanskje at maksstyrke og sett med få reps var upåvirket, mens jeg klarte en del færre reps når jeg begynte å nærme meg belastning som normalt skulle ligge i 12 eller 15 reps området.

 

Er uansett ikke noe opplegg jeg har tenkt å drive med på permanent basis. Ser mer på det som en greie jeg kan gjøre av og til for å gi kondisen et løft. Er overbevist om at det på sikt er veldig gunstig både for styrketreningen og generell helsetilstand å få opp O2 opptaket noen hakk.

 

Idiotisk nok glemte jeg å teste noe som helst i form av hvilepuls eller lignende før jeg begynte på dette, så jeg har få objektive mål på hvilken fremgang jeg fikk i løpet av uken. Eneste jeg kan si er at jeg måtte stramme inn motstandsskruen på spinningsykkelen 3/4 omdreining mer i løpet av en uke for å oppnå samme intensitet i dragene, og det føler jeg er ganske mye.

 

Har brukt kreatin, men kan egentlig ikke si noe om hvorvidt det har bidratt noe i det hele tatt i dette eksperimentet mitt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...