Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 1 år senere...

Hei.

 

Har utroilig lyst til å hoppe i fallskjerm så et fallskjermkurs et absolutt noe som jeg tror jeg blir å ta i løpet av året/neste sommer. Lurer litt på om det kanskje kan være lurt med et tandemhopp før man tar et helt kurs til 6-8000. Med tanke på om man finner ut at det ikke er noe for meg. Men koster jo litt for et tandemhopp også så blir mye penger om man skal ta begge deler. Anbefalinger?

En annen ting, om man tar fallskjermkurs og kan hoppe alene, koster det mye for et hopp da sånn ca?

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Noen aktive hoppere her på forumet? Ser det er en stund siden denne tråden har blitt postet i.

 

Da var sesongen over og jeg fikk ikke mer enn 2 hopp for nå. Dette fordi jeg tok det seneste kurset (august) og det ble dårlig med hoppdager for oss elever grunnet både vær, vind og mørketider. Ser virkelig frem til sesongstart og håper jeg får fullført kursperioden før innrykk i militæret!

 

Blue skies, right? :thumbup:

Lenke til kommentar

Noen aktive hoppere her på forumet? Ser det er en stund siden denne tråden har blitt postet i.

 

Da var sesongen over og jeg fikk ikke mer enn 2 hopp for nå. Dette fordi jeg tok det seneste kurset (august) og det ble dårlig med hoppdager for oss elever grunnet både vær, vind og mørketider. Ser virkelig frem til sesongstart og håper jeg får fullført kursperioden før innrykk i militæret!

 

Blue skies, right? :thumbup:

Er bare å ta en uke på voss i påsken/vår, så har du A-sert vettu ;)

 

Eventuelt så må du hive deg med på floridaturen i mars, da kan du spare penger og få jævli mange hopp på kort tid ;)

 

Blue skies :cool:

Lenke til kommentar

Noen aktive hoppere her på forumet? Ser det er en stund siden denne tråden har blitt postet i.

 

Da var sesongen over og jeg fikk ikke mer enn 2 hopp for nå. Dette fordi jeg tok det seneste kurset (august) og det ble dårlig med hoppdager for oss elever grunnet både vær, vind og mørketider. Ser virkelig frem til sesongstart og håper jeg får fullført kursperioden før innrykk i militæret!

 

Blue skies, right? :thumbup:

 

Joda, de finnes her de.

 

Hvor har du gått kurs?

 

Har selv ikke fått hoppet noe etter sommeren grunnet ny skole og lengre vei til ukjent hoppfelt. Men skal se å få kommet igang etter vinteren.

Lenke til kommentar
Er bare å ta en uke på voss i påsken/vår, så har du A-sert vettu ;)

 

Eventuelt så må du hive deg med på floridaturen i mars, da kan du spare penger og få jævli mange hopp på kort tid ;)

 

Blue skies :cool:

Voss hørtes utrolig digg ut! Sjekka litt på nettsida og det frister veldig å ta seg en tur dit. Florida har jeg nok hverken penger eller tid til. :p

 

Hvor har du gått kurs?

Bodø by, via Bodø Fallskjermklubb (BOFSK.com). De kjører linekurs. :)

Endret av Sondre
Lenke til kommentar

 

Voss hørtes utrolig digg ut! Sjekka litt på nettsida og det frister veldig å ta seg en tur dit. Florida har jeg nok hverken penger eller tid til. :p

 

 

Tar du turen til voss så kan du ta med telt og bo gratis om du vil spare peng, eventuelt så har de en del rom til 150 per natt.

Du har full tilgang på kjøkken, dusj, badstu og internett.

 

Stemningen er bare helt konge :thumbup:

Faktisk bør du ha litt sikkerhetsmargin i antall dager du skal vere der.. Mine planer om å bare reise opp for en helg har blitt til over 10 dager mer en en tur :whistle: Kom meg liksom aldri derifra..

 

Skjekk ut kanalen på youtube

Lenke til kommentar

Kommer helt an på ver og vind såklart, men er ikke unormalt at noen har 10 hopp på en dag. Men da har de stått på altså..

 

Som lineelev så kan du regne med rundt 4 hopp.. Bergen FSK har også lineelever, men hoppingen foregår på voss i sommerhalvåret (påsken-august) så det er nok av instruktører og tilmed et eget fly for lineelever.. Når du er ferdi med linehoppene så kan du fint klare 7 hopp på en bra dag, er som regel altid instruktører med på flyet som kan hive deg ut.

 

Men igjen så kan du gå en uke uten å få hoppe pga været.

Lenke til kommentar

Ikke verst! Om jeg drar ser jeg ihvertfall for meg at jeg har fullført linekurset, og kanskje frittfallkurset også. Håper uansett på en sommer med knall vær og mye hopping. :)

 

edit: slenger med min absolutte favoritt blant skydive-videor. Drømmetur! Så ufattelig feelgood!

 

(720p og fullskjerm er et must)

 

http://www.youtube.com/watch?v=xFEN7BQ7Zus

Endret av Sondre
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Faen så gira jeg ble på å prøve å hoppe i fallskjerm nå. Den dubai videoen.. my god. Det ser dritgøy ut!

 

Jeg er i utgangspunktet veldig pysete, og ikke alltid så flink til å stole på at utstyr fungerer som det skal. Nettop derfor får jeg også utrolig lyst til å prøve dette. Pushe meg selv en smule. Ser jo helt fantastisk ut.

 

En ting jeg lurer på, da. Når man er i fritt fall, uten fallskjermen ute, hvor mye kan man styre selv av hvordan man ligger i lufta, og hvor man flyter hen? De som hopper sammen, og holder hender mens de faller, holdt de sammen fra flyet, eller har de kommet bort til hverandre ved å 'svømme' i lufta?

Lenke til kommentar

Med en del hopp og litt erfaring lærer man seg å ha rimelig god kontroll i lufta. Ta

videon som eksempel. Du valgte forresten et flott tidspunkt å interessere deg i fallskjermhopping. Regner med de fleste klubber starter opp sesongen rundt disse tider, så det er bare å melde seg på kurs asap! :)
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hei.

 

Har utroilig lyst til å hoppe i fallskjerm så et fallskjermkurs et absolutt noe som jeg tror jeg blir å ta i løpet av året/neste sommer. Lurer litt på om det kanskje kan være lurt med et tandemhopp før man tar et helt kurs til 6-8000. Med tanke på om man finner ut at det ikke er noe for meg. Men koster jo litt for et tandemhopp også så blir mye penger om man skal ta begge deler. Anbefalinger?

En annen ting, om man tar fallskjermkurs og kan hoppe alene, koster det mye for et hopp da sånn ca?

Fallskjermshopping er berre SÅ gøy, at det ER noe for alle. Noen pysser ut og tør ikkje å hoppe meir, men gøy er det uansett. Fantastisk sport, der du kan gå for formasjon, frittfall (acrobatikk), wingsuit, skjermflyging osv osv. Altså MYE å velge mellom til kvar smak.

Om du er veldig usikker - ta tandem hopp først. Eller er det berre å gå rett på kurs.

Når du får A-sert (etter ca 25-35 line hopp) og har egen utstyr, koster det 100-250kr pr hopp, kommer litt ann på høyde du skal til:)

 

 

Da var sesongens første elevhopping bekreftet til torsdag i neste uke! Kjenner jeg blir litt smånervøs av tanken, men det gledes som f!

Korleis var det? Var du SUPER nervøs før du skulle hoppe igjenn? :p

 

Faen så gira jeg ble på å prøve å hoppe i fallskjerm nå. Den dubai videoen.. my god. Det ser dritgøy ut!

 

Jeg er i utgangspunktet veldig pysete, og ikke alltid så flink til å stole på at utstyr fungerer som det skal. Nettop derfor får jeg også utrolig lyst til å prøve dette. Pushe meg selv en smule. Ser jo helt fantastisk ut.

 

En ting jeg lurer på, da. Når man er i fritt fall, uten fallskjermen ute, hvor mye kan man styre selv av hvordan man ligger i lufta, og hvor man flyter hen? De som hopper sammen, og holder hender mens de faller, holdt de sammen fra flyet, eller har de kommet bort til hverandre ved å 'svømme' i lufta?

Du styrer VELDIG masse korleis du ligger og kor du skal hen:) Altså, når du har lært deg det:)

Søk på freestyle, formation skydiving så ser du litt av det:)

Lenke til kommentar

Da var sesongens første elevhopping bekreftet til torsdag i neste uke! Kjenner jeg blir litt smånervøs av tanken, men det gledes som f!

 

Korleis var det? Var du SUPER nervøs før du skulle hoppe igjenn? :p

 

Det ble ikke hopping den torsdagen allikevel. Istedet ble det 21. april, altså to helger siden. At jeg var en smule nervøs skal du ikke se bort i fra, men det var spenningen og tanken på det ekstreme adrenalinet som satt best i hodet. Til tross for en litt treg åpning og inneslått endecelle gikk alt vel og bra, helt til jeg skulle lande. Det blåste noe ekstra den dagen og spesielt ved landingsområdet var vindene uvante. Det, kombinert med dårlige sko og alt for sen flaring, førte til at jeg knakk foten (fibula) på to plasser. De påfølgende 12 dagene besto av gips, fem netter på sykehus, to operasjoner og seks skruer i foten før jeg endelig var ferdig onsdag denne uka. Nå har jeg fått beskjed om at jeg er krykkegående i 10-12 uker fremover. Mitt tredje hopp noensinne og første denne sesongen endte altså slik. En fantastisk start på min forhåpentligvis lange fallskjermkarriere!

Lenke til kommentar

Det ble ikke hopping den torsdagen allikevel. Istedet ble det 21. april, altså to helger siden. At jeg var en smule nervøs skal du ikke se bort i fra, men det var spenningen og tanken på det ekstreme adrenalinet som satt best i hodet. Til tross for en litt treg åpning og inneslått endecelle gikk alt vel og bra, helt til jeg skulle lande. Det blåste noe ekstra den dagen og spesielt ved landingsområdet var vindene uvante. Det, kombinert med dårlige sko og alt for sen flaring, førte til at jeg knakk foten (fibula) på to plasser. De påfølgende 12 dagene besto av gips, fem netter på sykehus, to operasjoner og seks skruer i foten før jeg endelig var ferdig onsdag denne uka. Nå har jeg fått beskjed om at jeg er krykkegående i 10-12 uker fremover. Mitt tredje hopp noensinne og første denne sesongen endte altså slik. En fantastisk start på min forhåpentligvis lange fallskjermkarriere!

Off da. Høres veldig kjipt:/ Det er vel litt sånn "domino-effect". Lenge siden sist hopp, vind, sko, sen flair, uflaks...

Du får jo berre prøve å dra det beste ut av det. Lære så mye du kan og bruke kunskapen godt.

kor tungt er du? Kanskje det er bedre å bruke 210 skjerm neste gong, da går det litt saktare.

 

Før du skal hoppe neste gong, øv på å lande med bøyde kne og ta landingsfall. Spør ein instruktør eller erfaren hopper (etter godkjenning frå instruktør) om å gå gjennom landingsprosedyre igjenn.

 

Eg får ønske deg god bedring og lykke til i framtiden. Veldig kjipt, men får hope du ungår noe slags skader i framtiden!

Endret av cefey
Lenke til kommentar

Takk for det :D

 

Alle elevskjermene her i klubben er 210 sqft eller mer, så de skal være greie. Hadde også nylig hatt oppfriskningskurs og var godt forberedt til hopp. Kom fint inn til landing med god bøy i knærne, men som du sa, domino-effekten gjorde resten. Spurte HFLen hva han mente skjedde, og han sa jeg bremsa litt sent. I motsetning til de første to hoppene gikk det nesten rett ned (mye motvind) i stedet for en fin glid framover, og da ankom bakken raskere enn forventet. Det som faktisk kunne berget foten var et landingsfall, ja, men det slo meg ikke før det var for sent.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 2 måneder senere...

Jeg hadde AFF kurs på Voss for halvannen uke siden. Vil absolutt anbefale folk å dra dit. Knall miljø å dyktige instruktører. Fallskjerm er desidert det morsomte jeg noen ganger har jort. Vanedannende til de grader! Mangler nå bare 10pakk av skjerm. Så har jeg A-lisens.

 

Det eneste negative med å ta kurs. Er at fremtiden kommer til å se veldig blakk ut. (Vurderer å kvitte meg med bilen nå)...

Endret av Mørbradbiff
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...