Gå til innhold

Litt spm om DNS CNAME og A records


Anbefalte innlegg

Hei, jeg har forstått det grunnleggende med DNS-servere, altså hvorfor vi har dem og hvor nyttige de er. Det jeg ikke forstår er hvordan man kan avgjøre hvorvidt man skal bruke CNAME eller A-record?

 

Kan noen forklare meg hva som er forskjellen, og hvordan man avgjør hvilket av de to som skal komme til anvendelse?

 

Jeg har lest litt på (engelske) Wikipedia om dette, men føler det er så mange begreper jeg ikke kan tyde (feks canonical). Dette gjør det vanskelig å få en dypere forståelse av hvordan det fungerer.

 

Håper noen kan hjelpe meg litt videre, så jeg kan lære mer. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

CNAME blir brukt som et alias til andre A-records.

 

La oss si at du har adressen www.itleverandor.no(A-record) med IP adresse 127.0.0.2. Så skal du ha flere adresser, for eks www.kunde.no og internt.itleverandor.no. Da kan du naturligvis opprette A-pekere til 127.0.0.2 på lik måte som med www.itlevereandor.no, men dersom nå skal flytte/endre denne IP adressen så må du gjøre dette for hver enkelt peker. Dersom du i stede oppretter www.kunde.no og internt.itleverandor.no som CNAME mot www.itleverandor.no så trenger du nå kun endre sistnevnte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...