Gå til innhold

Hvilket stativ bør jeg kjøpe?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Er ute etter et lettvekts fotostativ som ikke koster en formue, men som allikevel er stødig nok til å gi skarpe bilder. Lurte derfor på hvilket jeg bør satse på?

 

Er det noen her som har noen erfaring med Gorillapod stativene?

Dette ser ikke veldig mye ut som ett "stativ" det holder bare 3 kilo. Om jeg var deg ville jeg satset på noe annet, men da tar jeg utgangspunkt i at du bruker speilreflekskamera. Ikke det at all DSLR kamera er over 3 kilo men tar ett stativ 8 12 eller 20kg så er det mer stabilt uansett.

 

I tillegg har vanlige stativ en veldig stor pluss, de er høyere og har en god del flere instillings muligheter. Selv har jeg "Benro C-198 n6" ( Karbonstativ ) koster ca 2000,- uten hode. Stativ hode jeg har er Benro b-0 ett lite kulehode. Jeg valgte ett lite for ikke å måtte ta det av når jeg pakker ned stativet i bæreveska.

 

Grunnen for å velge disse var ikke så alt for overtenkt. Stativet fordi Karbon minimaliserer vibrasjon (som man ikke ser.) ellers så var det viktige for meg, maks høyden og hvor mange kilo den tåler (noe som jeg ikke husker eksakt nå.)

 

Kulehodet velger man for max fleksibilitet, man kan låse kameraet i alle mulige vinkler. Dette kulehodet kan ta mye mindre enn stativet men som tidligere nevnt ville jeg ha det smått.

 

I tillegg så var jeg "nylig" i London og da kjøpte jeg meg også en Monopod. " Giottos MML 3290B " Dette ville jeg har for å kunne bruke på konserter og ellers mer aktiv fotografering. En monopod er da mer en forlengbar stokk enn ett stativ for å lene kamera på, også bra om du vill ta bilder langt over ditt eget hode, Sett på 3sekunders timer og løft hele saken med kameraet siktet mot motivet.

 

Om du da "bare" bruker eksempelvis ett lite digital kamera uten oppgraderings muligheter som objektiv og batteripakke så kan no i duren av gorillapod sikkert holde.(men jeg har ikke prøvd det.)

 

Ok nå skrev jeg alt for mye, mulig også unødvendig :D ... (sitter å venter på eksamens karakter per SMS.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...