Gå til innhold

Oppsett Raid med nye MSI Neo hovedkort - hva er lurt?


Anbefalte innlegg

Hei.

Vurderer MSI Neo hovedkort.

 

Den har en SATA kontroller for to enheter koblet til Southbridge med max 266Mbit/s overføring og mulighet for Raid 0

 

Den har også en (133Mbit/s) SATA / ATA kontroller for 2 SATA og 2 ATA enheter med mulighet for Raid 0, 1 og 0+1

 

Jeg vil ha en kjapp maskin til spilling, men jeg vil også ha sikker lagring mht dokumenter og video (har mye! egenprodusert video).

 

Jeg lurer på å sette opp et SATA Raid 0 på den første kontrolleren der OS og programvare skal ligge. Tenkte så å sette opp et Raid 0+1 eller Raid 1 på den andre kontrolleren for viktige data.

 

I tillegg så har jeg en DVD R+W og en CD R+W.

Disse kobles bare til den siste standard ATA kontrolleren.

 

Er dette et fornuftig oppsett mht ytelse og sikkerhet?

Andre oppsett jeg bør vurdere?

Hvordan bør jeg gå frem for å innstallere OS på et slikt oppsett?

"Help'n stuff!"

 

Jeg ville virkelig satt stoooor pris på innspill og kommentarer da jeg ikke har benyttet Raid før...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har jo mange muligheter her...

 

Jeg for min del tror jeg vil satt noen ikke alt for store, men kjappe, disker i Raid 0 på den første SATA kontrolleren kun for OS, deretter et par kjappe disker i Raid 0 på den andre SATA kontrolleren for programmer og swapfil og til slutt et par store data/backupdisker i Raid 1 på den siste ATA'n dersom denne kombinasjonen er mulig...

 

Har en mistanke om at dersom du setter setter opp et Raid 0+1 på SATA/ATA kontrolleren som jo krever 4 disker, får du ikke utnyttet kontrolleren maks om det er det du vil...

 

Lykke til! Pass på skikkelig kjøling! ;-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...