Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Mulig å sette opp 2stk DIR 655 sammen slik at man får bedre trådløs dekning?


Anbefalte innlegg

Jeg har 2 stk DIR 655, og lurte på om det var mulig å sette de opp slik at man har en master som deler ut IP adresser, og den andre som en slave som egentlig bare videre sender trådløse signaler?

 

Problemet er at jeg har den ene DIR655 i kjelleren der jeg har 2stk stasjonære pc'er, og så har jeg trådløs tilkobling av bærbar pc i stuen som ligger i 2. etasje, og for å forsterke signalet kunne jeg tenke meg å sette den andre DIR655 i stuen slik at signalet blir bedre. Jeg har 1 uttak som jeg kan bruke å mate DIR 655 i stuen med.

 

Er det noen løsning rundt dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Første jeg tenkte på var muligheten for å sette opp WDS, men etter litt rask googling så ser det ikke ut til at DIR655 støtter dette :(

 

Når du sier at du har ett uttak i stua du kan bruke til å mate den andre 655'en med, mener du da at du har en kablet forbindelse mellom kjeller og 2.etg ? I så fall kan du jo skru av DHCP serveren på den, gi den en statisk ip på samme subnet som det den 655'en som står i kjelleren deler ut, og på den måten benytte den som et AP. 655'en i kjelleren vil da stå for utdeling av ipadresser, mens den i 2. etg vil stå for trådløs.

 

Du kan selvfølgelig benytte trådløs på begge ruterene samtidig.

 

Jeg har noe av det samme type oppsettet, bare med 2 3com rutere og det fungerer fint :thumbup:

Lenke til kommentar
Når du sier at du har ett uttak i stua du kan bruke til å mate den andre 655'en med, mener du da at du har en kablet forbindelse mellom kjeller og 2.etg ? I så fall kan du jo skru av DHCP serveren på den, gi den en statisk ip på samme subnet som det den 655'en som står i kjelleren deler ut, og på den måten benytte den som et AP. 655'en i kjelleren vil da stå for utdeling av ipadresser, mens den i 2. etg vil stå for trådløs.

 

Ja jeg har kablet cat 5 mellom 2.etasje og kjeller, i kjelleren har jeg et patchepanel som alt går til der står 1 stk DIR655. Vet du hvor (meny) jeg gir den andre DIR'en en statisk IP?

 

Du kan selvfølgelig benytte trådløs på begge ruterene samtidig.

 

Jeg har noe av det samme type oppsettet, bare med 2 3com rutere og det fungerer fint :thumbup:

 

Må jeg i dette tilfellet skru av DHCP på den ene da? Foreks i stua?

Lenke til kommentar

Ja, du må skru av DHCP - ellers må du sette forskjellige ip segment på dem, slik at når du bytter plass, så får du ny ip fra den andre dhcp servern.

 

For at det skal virke knirkefritt, må du slå av dhcp på en av routerene, og koble det slik som jeg sa i den forrige posten min. - Du må alikavell koble til ny router, hvis du sitter i kjelleren og vil ha bedre tilkobling. - Hvis du vil unngå dette er det en litt annen fremgangs måte, litt usikker på hvordan dir-655 er bygd på akkurat AP delen. - finnes sikkert litt dokumentasjon på nettet om det

Lenke til kommentar
Så bra at det løste seg :)

 

Husk å markere tråden med LØST da, så andre med tilsvarende "problem" finner tråden når de søker, og ser at det finnes en løsning her :)

 

Dette gjør du ved og gå til førstepost og trykke "Rediger" - Du vil da se en knapp på høyre side som det står løst på, trykk på den ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...