Gå til innhold

Hva tåler min PSU?


Anbefalte innlegg

For et år eller to siden kjøpte jeg et Chieftec Dragon Medium Tower med en 340W PSU.

 

Et par år og oppgraderinger senere har jeg et system med følgende:

 

Abit IT7-MAX2 V2 Hovedkort S478/533mhz

Intel Pentium 4 2.53 GHz Boxed PC533

2 x TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 512MB m/Winbond

Cooler Master CPU-Vifte Socket 478/P-4

Floppy

WD 40GB 7200rpm 2MB cache

2 x WD 120GB 7200rpm 2MB cache

LG CD-ROM/brenner 12x/8x/32x

+ 3 kabinett vifter (3000 rpm)

 

Og dette fungerer helt greit.

 

Men så har jeg planer om å skaffe meg 2 x WD 250GB 8MB cache og legge dem i 2 x denne harddisk skuffen. Hadde ikke så veldig mange bekymringer om det før jeg tenkte på strøm. Hva tåler min PSU? Tåler den denne harddisk oppgraderingen eller må jeg skaffe meg en ny PSU, i så fall, hvilken?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det skal ikke være noe problem. Jeg har selv fem harddisker, en brenner, en dvd, en strømhungrig t-bird prosessor og et par ekstra kort på en 300W Aopen PSU... :lol:

 

De harddisk- kjølerene trekker ikke mye effekt, så det skal ikke være noe problem med å smelle på disse heller...

Lenke til kommentar

Takk for svar.

 

Men i f.eks. denne tråden var ikke stemnigen særlig høy, og jeg har bare 40W mer enn han og MANGE flere harddisker. Er 340W virkelig nok? Og hvis det ikke er nok, vil PSU dø stille alene, eller vil den ta med seg hk og diverse andre komponenter med seg i døden?

Lenke til kommentar

Etter beregninger gjort ved hjelp av denne internett siden har jeg kommet fram til at jeg må ha ny PSU.

 

Beregningene sa at med oppsettet mitt ville jeg minimum trenge en 414W PSU. Har sett på noen PSU'er og synes denne så bra ut(pris og ytelse). Er den bra? Finnes det noe bedre?

Lenke til kommentar

Beregningene er gjort etter denne tabellen. Med 5 vifter, lydkort, nettverkskort, skjermkort, 5 harddisker og floppy osv... Ble det 6,9 på +3,3V, 26,4 på 5v og 21,64 på 12v. Regnet om til Watt blir det ca. 415W.

 

Som det står på siden så er dette beregnet etter high-end komponenter for å være på den sikre siden. Hva syntes dere om den PSU'en jeg foreslo lenger oppe?

Lenke til kommentar
du trenger slettes ikke ny PSU, jeg har selv lik PSU som deg, og jeg har en TB1,4ghz 4hd'er og 2cd-rom'er.... + 6 kabinett-vifter.

Og jeg har ingen stabilitetsproblemer med dette....

 

Høres bra ut det :woot:

 

Har ikke bestemt meg om jeg skal kjøpe ny eller ikke :shrug:

 

Hvis jeg ikke kjøper ny PSU, og den gamle PSU ikke takler de nye harddiskene, hva er det værste som kan skje?

Lenke til kommentar

hmm, hva som er det verste som kan skje vet jeg egentlig ikke.

Jeg REGNER med at maskinen bare slår seg av automatisk viss strømmforsyninga hikster litt.

Symptomene på at strømforsyningen er for liten er ofte at pc'en blir ustabil.. (restarter seg i hytt og pine osv.)

Men jeg har aldri hørt om at noen har klart å ødelagt pc'en sin pga. for liten PSU.

Lenke til kommentar
Hva syntes dere om den PSU'en jeg foreslo lenger oppe?

Skulle eg kjøp meg en nye psu ville eg valgt denne her, er meget strømsterke: http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?A...TNR=EG465PVEFMA

Men om du trenger en nye er en annen sak, har selv 340watt, 4 disker brenner+cd-rom, 6vifter total, 2 netverkskort, cpu'en min bruker bare ca 35watt, gpu'en aner eg ikke hvor mye den bruker.

Lenke til kommentar
Det skal ikke være noe problem. Jeg har selv fem harddisker, en brenner, en dvd, en strømhungrig t-bird prosessor og et par ekstra kort på en 300W Aopen PSU... :lol:

 

De harddisk- kjølerene trekker ikke mye effekt, så det skal ikke være noe problem med å smelle på disse heller...

Bah eg kjører 2xhdd 2xcd/dvd XP1800+ 512ddr R9500pro overklokket plus 5vifter og andre kort på en 230WATTS psu. :lol:
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...