Gå til innhold

RAID 0 i Windows 7! WD 750 GB


Anbefalte innlegg

Hei, jeg lurer på om det er noen som vet hvordan RAID 0 fungerer i Win7?

 

Også lurer jeg på om jeg burde kjøpe en ekstern RAID kontroller eller bruke Asus P5Q Deluxe (http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=352402)sin RAID?

 

Jeg har planer om og kjøre 2 stk (http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=355402) WD disker i RAID 0 som OS disk. Må jeg da formatere for å få disse til å fungere ?

 

 

 

Takker for alle svar :)

JulianB

Endret av julianb
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bumper denne da jeg har noe av det samme problemet.

 

Det skal ikke være noe problem å kjøre raid 0 i w7, men jeg måtte legge inn drivere til raid kontrolleren under install. Det er bare å lagre de på en usb-stick eller noe før du starter.

 

I starten fant den ikke diskene i w7 under install, men etter at driverne var på plass fant den diskene. Det som ble et problem hos meg er at når jeg velger disk og trykker neste så får jeg beskjed om at den ikke finner partisjonen, eller at den ikke er riktig formatert.

 

Får håpe du får en lettere start enn meg.

 

Geir Arne

Lenke til kommentar

Den kontrolleren du har på hovedkortet er evig god nokk til å kjøre de diskene i raid, men jeg ville ikke anbefalt å kjøre så store disker i raid. Bedre å ta to små og billige å ha OS på. Bruk heller en større disk som lagringsdisk i tilleg.

 

Angående drivere til kontrolleren under Windows instalasjon, så trenger du å legge .inf(drivere til ICHxx) filene på en minnepen/cd elns. så Windows får driverne det trenger under oppstart.

 

Jeg er elendig til tegnsetting.

 

En annen mulighet er å bruke en Raptor disk fra WesternDigital, de er nesten like kjappe alene som to vanlige disker i RAID-0.

Lenke til kommentar

Takk for svar :)

 

Men hvorfor vil det ikke lønne seg å kjøre 2stk av de store hardiskene? vil jeg ikke få så mye ytelse forskjell? vil det bli kjappere med 2 små? Grunnen er at jeg bruker mye plass til store filer, som f.eks Adobe, i tillegg til spill :)

Lenke til kommentar

Når du plaserer disker i RAID-0 så ganger du sjangsen for diskfeil med antall disker i Raide. Og sjangsen for at det blir en uoprettelig feil på en disk avhenger av hvor mye den blir brukt. Har du disken som systemdisk med Oprativsystem på så blir den mye brukt.

 

Så sjangsen for at de store filene dine går tapt er mye mye større. Kjøp en 1.5TB lagringsdisk og en eller to smååå disker å ha OS på=) Mine råd værtfall.

 

Er man ikke litt hardware geek og så er RAID mer pes en det er morro.

Lenke til kommentar
Når du plaserer disker i RAID-0 så ganger du sjangsen for diskfeil med antall disker i Raide. Og sjangsen for at det blir en uoprettelig feil på en disk avhenger av hvor mye den blir brukt. Har du disken som systemdisk med Oprativsystem på så blir den mye brukt.

 

Så sjangsen for at de store filene dine går tapt er mye mye større. Kjøp en 1.5TB lagringsdisk og en eller to smååå disker å ha OS på=) Mine råd værtfall.

 

Er man ikke litt hardware geek og så er RAID mer pes en det er morro.

 

Det er ikkje noe stress med raid. Og sjansen for datafeil er ikkje dobbel så stor som å ha èn enkel disk. (sansynlighetsregning) Det er jo like ille at èn disk ryker enn en disk i et raid-0. Like stor skade skjer. Om man ikkje har backup av data man vil beholde, så er det jo brukerens feil ;)

Lenke til kommentar

Sjangsen er jo større, men sant som du sier, ryker en disk så ryker den, raid-0 eller ei. Men man halverer mengde tapt data hvis man lar vær å kjøre lagringsdiskene i raid. jeg har selv to 1TB disker i raid-0 som lagring, kopierer ca 100mb/s på dem.

 

Er egentlig helt unødvendig gjort av meg, siden jeg enda ikke har backup av den. Men man trenger heller ikke å ha diskene i raid for kun å spille av film og musikk fra den.

 

Håper vi er enige i at det er dårlig sort å ha felles OS og lagringsdisk da :)

Endret av BM-Volvo
Lenke til kommentar

Takker til alle :)

 

Med mitt behov ser jeg ikke tapet ved å miste OS hardiskene, da jeg har alle viktige filer på andre 750 GB harddisker som jeg bruker som lagring.

 

skjønner ikke helt hva dere snakker om, når dere sier at raid 0 dobbler sjansjen for datafeil. Hvis jeg kjøper 2 TB som OS disk. eller om jeg kjøper 2 stk 750 GB i Raid 0, da er vel tapet like stort hvis en av dem ryker?

 

Nizzen, fint å se noen tall på hastigheten. tror jeg går for 2.stk 750 GB i Raid 0 :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...