Gå til innhold

Beste måten å ta opp gitar uten forsterker+mic


Anonym5656

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har bor for tiden i en blokk, og har derfor ikke mulighet til å spille inn gitar på den "ordentlige" måten, altså med en god forsterker som er mic'a opp.

 

Men jeg har lest/hørt litt om at det skal være mulig å få en ålreit lyd med enten en DI-box eller en preamp(..?).

 

Det jeg lurer på er hvordan jeg kan få best mulig lyd inn på min datamaskin, UTEN å måtte mic'e opp en forsterker. Dette er oppsettet mitt:

 

Telecaster -> et par Boss-pedaler + diverse -> Saffire 26(firewire lydkort) -> Mac.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har brukt den før til opptak ja og det fungerer utmerket. La ved to lydsampler som jeg tok opp akkurat nå. En Clean og en annen med distortion - gadd bare å å gjøre et raskt opptak så hverken gitarspillinga eller lyden er perfekt satt opp ;)

 

Har for øvrig bare koblet gitaren rett i POD'en og ikke brukt annet enn de effektene og forsterkerne som finnes på den.

clean.mp3

dist.mp3

Lenke til kommentar

Jeg har eid en POD X3, men jeg solgte den, rett og slett fordi jeg får mye bedre lyd ut av amplitube og guitar rig. Jeg mistenker også at POD er utstyrt med litt billig inngangskanal, da til og med DI-lyden var noe tam, sammenlignet med DI-lyden på lydkortet.

 

Jeg anbefaler deg å ikke kjøpe en POD ennå, men å prøve å kjøre gitaren DI til lydkortet, med eller uten effekter slik det passer deg, også kjører du det igjennom amplitube eller guitar rig. Med mindre du ønsker å bruke noen av stompeffektene i amplitube eller guitar rig, så kan du forbikoble dem, og kjøre bare amp og kabinett.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

for meg synes jeg GR og amplitude har litt for mye "data" lyd samplet lyd høres for generiskt ut, Poden har litt mer liv i seg..

så det er ikke bare smak og behag, når det gjelder kvalitet på selve lyden.

 

skal se om jeg kan legge ut noen klipp av en preprod låt jeg har, alt er gjort med PODx3 og trommemaskin.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

nja skeptisk, du får en rimelig bra rør amp til den prisen.

men sikkert verdt det hvis man ikke kan ta opp med amper.

 

jeg bruker bare POD`en til pre prod og demo, bruker rør amper og studio til ferdig produkt.

Lenke til kommentar

Jepp, EN amp til den prisen. kanskje.

axen har 50

for ikke å snakke om alle modde og kombineringsmulighetene

fendertwinamp inn i ac30-kabinett you say? no problem

skifte rør? bare å finne rør-parameteren

 

i tillegg har du effekter i eventide-klassen.

 

Røramper er på vei ut og axe fx på vei inn, ihvertfall i studiosammenheng. Pod føles som dritt i forhold

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

pod er dritt i forhold, men Axe FX er dritt i forhold til en sikkelig rør amp, man kommer aldri til å slutte med dem, men bruke ting som Axe Fx i tillegg

man kan også f.eks kjøre dem igjennom en rør amp, poden høres bedre ut gjennom en rør amp.

Endret av Slettet+981234789
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

nei har ikke prøvd den, men har hørt en del.

var litt hardt å ta i med at det er dritt i forhold.

men jeg synes det mangler noe i lyden som bare rør amper gir, spesielt distortion lyder.

 

men clean lyder og mod lydene er veldig imponerende.

bruke en bra rør til distortion lydene og f.eks en AXE til layers og mod lyder, det ville jeg ihvertfall ha gjort..

 

liker den analoge lyden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...