Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Startmotor lager skrapelyd.


Anbefalte innlegg

Dette er en slags oppfølging til denne tråden

 

Det var litt flere katter i sekken til min mors nye gamle hyundai accent 2001-utgave enn vi trodde. Denne gangen skal jeg snakke om startmotoren. Bilen ble i går levert inn til 90000-km service hos Auto23 i Bergen. Etter at de har kommet frem til litt flere feil enn budsjettet var laget for bestemte vi oss for å ikke la dem reparere startmotoren.

 

For det er problemet: Startmotoren "skurrer/skraper" hvis man ikke slipper nøkkelen idet motoren starter. Det er ikke noe som helst problem med å starte selve motoren, og startmotoren høres ut til å virke som den skal. Denne feilen har vært på bilen siden mamma kjøpte den.

Lyden er den samme som kommer når du prøver å vri på nøkkelen når bilen allerede er i gang, men her kommer den lyden også når du starter motoren.

 

Auto23 ville ha en del penger for å bytte startmotor, men jeg tenker dette er noe som må kunne fikses selv. Jeg tror problemet er at starteren ikke trekker seg automatisk tilbake slik den skal når motoren starter.

 

Noen ideer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selve innslaget på starteren trekker seg IKKE tilbake før du slipper nøkkelen, derimot er det et frihjul som skal fungere når motoren går fortere enn starteren, og uten å lage alt for mye ulyder. Virker som dette frihjulet (også kalt bendix-drev) er problemet, men om du får tak i et slikt som reservedel er slett ikke sikkert..

Lenke til kommentar

Jaha? Kan dette fikses?

 

Forresten, mamma vil ikke kjøre bilen ut av nærområdet av redsel på at den ikke vil starte igjen. Så jeg må spørre: Kan startmotoren ryke på grunn av dette? Vi slipper nøkkelen så tidlig at lyden så og si aldri kommer, så jeg regner jo med at man er trygg.

 

Forresten, i følge Wikipedia sluttet dem med Bendix-drev rundt 1960, og at de i dag bruker en overrunning-cluch. Er det denne du tenker på?

Lenke til kommentar

Er nok innslaget som ikke hopper tilbake med en gang ;) Startmotoren KAN svi seg, men det tar lang tid som oftest ;) Har kjørt med min starter slik som du beskriver i over 3 mnd nå og det har ikke forverret seg i det hele tatt! Fant ut at ny starter til min kostet over 2000 kr med rabatter, og selve innslaget m/ rele koster meg 1200 inkl rabatter. Så en dyr affere er det uansett, men lett å bytte ;) Jeg må bare av med innsuget og så er det tre bolter som holder starteren fast, og to kabler (+ og jord). Bare å huske hvilken som er hvilken så skal det ikke være NOE problem å bytte dette selv ;) Tok meg ti min og ta ut og inn når jeg skulle sjekke min starter :) Kan ofte hjelpe å demontere starteren og montere den igjen. Også smøre med nytt lagerfett/olje. Min starter virket såvidt, så demonterte jeg, smørte opp, sjekket at returfjøren virket og monterte sammen og nå fungerer den fint utenom skrapelyden etter start ;)

Lenke til kommentar

Høres ut til at frihjulet ditt ikke er helt i orden, kan i tillegg være at innslaget går tregt tilbake. til dette finnes det som oftes ikke noen bytte deler. Råder deg til å kjøpe en brukt starter/bytte starter og bytte selv (hvis det er mulig på din bil, kommer vel litt an på hvor trangt det er).

Lenke til kommentar

Ok da er det ikke noe å tenke så mye på. Ikke vær redd for å kjøre bilen iallefall! :p Jeg kjørte min bil mye selv om den brukte opp til 15 sekunder på å starte pga at starteren slo inn og ut av seg selv hele tiden :blush: Brukt starter kan du vel finne på finn.no. Sjekk etter delebiler og ring og spørr hvor mye de skal ha ;) Godt triks: Si at du har funnet en an til la oss si 500 kr og lurer på hva han skal ha for sin :p

Lenke til kommentar
Jaha? Kan dette fikses?

 

Forresten, mamma vil ikke kjøre bilen ut av nærområdet av redsel på at den ikke vil starte igjen. Så jeg må spørre: Kan startmotoren ryke på grunn av dette? Vi slipper nøkkelen så tidlig at lyden så og si aldri kommer, så jeg regner jo med at man er trygg.

 

Forresten, i følge Wikipedia sluttet dem med Bendix-drev rundt 1960, og at de i dag bruker en overrunning-cluch. Er det denne du tenker på?

 

Nja, jeg vil ikke akkurat si verken navnet eller teknikken bak bendix-drev egentlig er ute av bruk, alle de starterne jeg har demontert har fremdeles en spiral på drivakselen (helically-cut driveshaft) som sammen med innslaget og tregheten i drevet får det til å gå i inngrep og holde seg der -men det nye på 60-tallet som nevnes er vel egentlig en frihjulsmekanisme (overrunning clutch) innebygd i dette drevet i tillegg. Uansett, det er frihjulsmekanismen som lager lyd, og om du sier bendix-drev til en delelager-mann (eller -dame..), så blir du absolutt ikke sett rart på. Om han er i stand til å skaffe det, eller må selge deg en komplett overhalt startmotor er en annen sak. Interne deler i startmotorer og dynamoer er gjerne vriene å få tak i, mest fordi bilprodusentene gjerne bruker komplette enheter fra flere forskjellige underleverandører om hverandre, alt ettersom hvem som var billigst akkurat når din bil ble bygd, og smådelene inni starteren går ikke om hverandre fra leverandør til leverandør.. Men så lenge du slipper nøkkelen når motoren starter, og lyden opphører med en gang du slipper nøkkelen, så er det egentlig ikke noen voldsom grunn til bekymring.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...