Gå til innhold

Problemer med P4PE HK


Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte for en stund siden "luksus" utgaven av dette kortet, ny cpu p4 2.53, 512 ram, og et radeo9700 kort og en ny disk som jeg skulle bruke som sys disk (wd 120gb 8mb) siden den gamle ibm disken etter lang og tro tjeneste har begynt med de berømte skrape lydene :-?

 

Vet egentlig ikke helt hvor jeg burde begynne engang, men kan jo være greit å starte med boot problemer. Det har skjedd mange ganger at jeg får svart skjerm når jeg starter maskina, og må starte på nytt for å bli sendt inn i bios der det står at det har oppstått problemer med hastighets instillingene på cpu. Og nei jeg har ikke OC :)

 

Videre i booten er det noen ganger maskina klager på noe sånt som insert system disk i oppstarten (husker i farten ikke helt hva som står), disken blir funnet i oppstarten. Så her kan det være noe problemer med windows installasjonen kansje?

Nei det står ikke floppy i :lol:

 

Videre henger maskina unormalt mye både når jeg spiller og bruker windows generelt, bruker winxp.

Har installert drivere som fulgte med HK, + lasta ned catalyst 3.1 og 3.2 men bruker 3.1 siden de virka noe mer stabil på endel spill.

 

Har sikkert glemt mye opplysninger osv nå, men er forbanna på hele maskinen, så dere får bare spørre :wink:

 

Håper det er noen der ute som kan hjelpe

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har samme problemene som deg ved oppstart med mitt Asus P4PE (ikke luksus). Hos meg skjer det NESTEN bare ved overklokking av cpu, men det er et kjent fenomen på dette hovedkortet fra Asus uansett.

Det kalles populært på diverse fora for "Cold boot". Det er snakk om når maskinen har stått noen timer og kjølt seg helt ned og en så skrur den på igjen, skjer det enten ingenting (og booter så kanskje etter et par ganger i bios) eller en får beskjed om å sette inn floppy disk.

Hvis ditt har dette problemet ofte ville jeg ha byttet det inn i et annet (IKKE P4PE fra Asus)!. Det er visstnok snakk om dårlig utforming av hovedkortet (ryktene går om dårlig strømforsyning lokalt på kortet).

 

Du kan prøve å oppgradere til nyeste bios som du finner på www.asus.com, så forsvinner kanskje problemene dine. Hvis ikke blir du kvitt det.

Jeg har fortsatt mitt da dette skjer maks en gang i mnd.

 

 

Hilsen Trond

Lenke til kommentar

Har dere koblet til den ekstra strømkontakten på kortet (den som skal ha likedan plugg som cd-rom og harddisker)?

 

I så fall kan dere ta den ut. Satte nemlig sammen ei slik maskin nylig med 1.8 @ 2.4, og den har ingen problemer. Mener å ha lest et eller annet om den tredje strømkontakten der, men husker ikke riktig hva. Ihvertfall funker det uten.

Lenke til kommentar

Jeg har ASUS P4PE, standardutgaven, ellers like specs som deg bortsett fra skjermkortet, og det fungerer fint. Men jeg hadde store problemer tidligere på grunn av dårlig minne. Kjør et minnetestprogram og sjekk om det kan være det som er problemet. Fant selv flere tusen feil i min forrige minnebrikke. Flexi-data var heldigvis greie og byttet den uten spørsmål.

 

F.eks: http://www.memtest86.com/

Lenke til kommentar

Prøv først å flytte minnet, nytter ikke det må du nok formatere C og legge inn windows og alle driverne på nytt, det gjorde jeg og har aldri hatt problemer siden. Det ligger to drivere på cden som fulgte med den ene heter vist Intel chipset inf uppdate og den andre intel application accelrator driver disse er det meget viktig at du har innstalert.

Lenke til kommentar

har samme hk. aldri hatt noen problemer med det, faktisk kjempe fornøyd.

viktig å installere intel application accellerator og intel chipset utility(eller inf uptate eller hva det nå heter).

 

hovedkortet støtter både eldre og nyere strømforsyninger, derav 3 strøm kontakter på hovedkortet. Den minster som var nevnt lenger oppe i en post heter ez plug ettellerannet, har du koblet til de to andre trenger du ikke denne.

 

Ellers ville jeg oppdatert bios til 1003 og kjøpt bedre ram om den skulle være problemet.

Lenke til kommentar

Får også beskjed om korupte/manglende filer i winxp i ny og ne. Både før og etter jeg installerte på nytt.

Så kom jeg til å tenke på noe, jeg synest og huske at noen engang sa noe om at "runde" kabler ikke funket helt bra på alle HK.

Noen andre som har hørt noe om dette ?

 

Tenkte å bytte kabler og installere på nytt og se om det kansje funker bedre, men greit å vite om det er flere som har hørt noe om dette først :)

Lenke til kommentar

Det med korrupte filer under oppstart pleier å oppstå når sytemet er klokket eller bare for varmt.

 

Har du sjekket tempen på cpu og hk?

 

Eventuelt ta av termal paden på kjøleribba til cpu og northbridge og smøre på bra goop. Reduserte tempen med omtrent 10c på cpu og 5c på NB hos meg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...