Gå til innhold

Hvordan få en ting frem i fokus mens bakgrunnen er veldig uklar?


Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er ganske ny til det her med fotografering. Det jeg lurer på er om noen vet hvordan jeg kan få ett bilde til og ha en ting sterkt i fokus mens alt i bakgrunnen er veldig uklart og blurry? Syntes noen bilder med denne effekten ser utrolig flotte ut.

 

Hvis dere kan forklare hvordan jeg kan få dette til med enkle ord så setter jeg pris på det. Om det er noen spesielle filtre eller moduser jeg må bruke så er det fint om dere kan forklare hvordan jeg aktiverer disse funksjonene.

 

Har forøvrig ett Nikon D40

 

Takk for svar! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du tenker på DOF (Depth of field) Betyr vel i grunn hvilket avstandsområde fra objektivet som skal være i fokus.

 

Vil du ha lite fokusområde, slik at det nærme og det fjerne blir ute av fokus. Så kan du begynne med å velge større lukker, (lavere F tall) Sett modushjulet i "A" og prøv deg frem med forskjellige F verdier.

 

Effekten forsterkes også jo mer "zoom" du har. F,eks med kit objektet så har du mindre DOF på 55mm enn på 18mm.

Endret av semtex
Lenke til kommentar
Hvis dere kan forklare hvordan jeg kan få dette til med enkle ord så setter jeg pris på det. Om det er noen spesielle filtre eller moduser jeg må bruke så er det fint om dere kan forklare hvordan jeg aktiverer disse funksjonene.

Den billige metoden er å være påpasselig med at bakgrunnen er langt fra motivet (så langt ut av fokus som mulig). Også en fordel om bakgrunnen er mørkere enn motivet. Lyssterk optikk har en klar fordel, men prøv - og du vil vinne!

Lenke til kommentar

Her er en Scott Kelby type forklaring (dvs den sier ingenting om hvorfor - bare hvordan):

 

1. Velg A

2. Scroll på hjulet til det står f/5.6 på displayet

3. "Zoom inn" til 55 mm

4. Stå så nærmt personen du skal ta bilde av som mulig.

5. Ha så stor avstand til bakgrunnen som mulig.

 

På punkt 2. og 3. antar jeg at du har kit-objektivet til D40. Som arela sier vil det hjelpe å ha mer lysterk optikk, men det koster selvfølgelig litt...

Lenke til kommentar
Du tenker på DOF (Depth of field) Betyr vel i grunn hvilket avstandsområde fra objektivet som skal være i fokus.

 

Vil du ha lite fokusområde, slik at det nærme og det fjerne blir ute av fokus. Så kan du begynne med å velge større lukker, (lavere F tall) Sett modushjulet i "A" og prøv deg frem med forskjellige F verdier.

 

Effekten forsterkes også jo mer "zoom" du har. F,eks med kit objektet så har du mindre DOF på 55mm enn på 18mm.

 

Bare for å pirke litt, så mener du vel blender :)

Lenke til kommentar

Det står mye fint i den akam-artikkelen. Jeg testa litt. Med objektivene 24-70 og 70-200 på nærgrensa med både f2.8 og f.8.0 på begge endene av brennviddene på begge objektivene. (I tillegg satt jeg på 2ganger extender på 70-200 for å se hvordan dof da ble på nærgrensa og også på det dobbelte av nærgrensa for å få med bakgrunnen. Her kunne jeg selvf ikke bruke 2.8 men måtte bruke 5.6 som største blenderåpning. Men jeg tok med noen ekstra med ekstenderen.)

 

Min test sier meg at det er vel så mye nærhet til motivet kombinert med brennvidden som er valg som bestemmer om du får uskarp bakgrunn. Jeg legger inn testbildene mine i spoiler.

 

 

Testen min er ikke så vitenskapelig. Jeg ville bare prøve. Valgte en flaske pga den buete formen og teksten. Veggen bak er ca 20-25cm unna og er en murvegg. Jeg burde hatt noe fremfor fokuspunktet også men det tenkte jeg ikke på når jeg tok bilden. Fokus ligger på L. Bildene er small jpeg rett fra kameraet, kun forminsket.

 

24-70 på 24mm F2.8

 

---

24-70 på 24mm F8.0

 

----

24-70 på 70mm F2.8

 

---

24-70 på 70mm F8.0

 

---

70-200 på 70mm F2.8

 

---

70-200 på 70mm F8.0

 

---

70-200 på 200mm F2.8

 

---

70-200 på 200mm F8.0

 

---

70-200+2ggr. på 400mm F5.6

 

---

70-200+2ggr. på 400mm F8.0

 

---

70-200+2ggr. på 400mm F11.0

 

---

70-200+2ggr. på 400mm F5.6 -dobbelt av nærgrensa

 

---

70-200+2ggr. på 400mm F8.0 dobbelt av nærgrensa

 

---

70-200+2ggr på 400mm F11.0 dobbelt av nærgrensa

 

---

70-200+2ggr på 400mm F16.0 dobbelt av nærgrensa

 

---

70-200+2ggr på 400mm F22.0 dobbelt av nærgrensa

 

Jeg har latt exif være i bildene i tilfelle det ble rot når jeg la dem opp.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...