Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

skal bremsevæske også brukes som clutch væske?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du trenger en slik dings (du trenger den egentlig ikke, men den gjør det mye enklere å få til alene). Denne kobles på luftenippelen på slavesylinderen som sitter på girkassa (følg røret fra beholderen og hovedsylinderen). Skru opp luftenippelen og pump på pedalen til det kommer væske uten luftbobler ut. Pass på at ikke beholderen går tom og suger inn ny luft i løpet av prosessen! Skru til luftenippelen og kontroller at pedalen føles normal ut.

Lenke til kommentar
Du trenger en slik dings (du trenger den egentlig ikke, men den gjør det mye enklere å få til alene). Denne kobles på luftenippelen på slavesylinderen som sitter på girkassa (følg røret fra beholderen og hovedsylinderen). Skru opp luftenippelen og pump på pedalen til det kommer væske uten luftbobler ut. Pass på at ikke beholderen går tom og suger inn ny luft i løpet av prosessen! Skru til luftenippelen og kontroller at pedalen føles normal ut.

En "slik dings" lager du enkelt med ei halvliters flaske og ein slange som passer på nippelen...... fyll ein skvett med bremsevæske i flaska og tape fast slangen sånn at den rekker ned i væska...... vips så har du et nesten gratis lufte-verktøy :)

Lenke til kommentar
JA! Har iallfall aldri sett annet, på "normale" biler... Det skal vel stå hvilken "Dot" du skal bruke, på lokket. Står det et Dot-nummer (3, 4, 5..), så er du sikker på at det er bremsevæske. Bruk tilsvarende Dot som er angitt, eller høyere (generelt, enkelte untak finnes).

 

Lykke til!

 

DOT 3,4 og 5.1 kan blandes. Du skal IKKE ha på DOT 5, dersom det ikke er der fra før.

Lenke til kommentar
En "slik dings" lager du enkelt med ei halvliters flaske og ein slange som passer på nippelen...... fyll ein skvett med bremsevæske i flaska og tape fast slangen sånn at den rekker ned i væska...... vips så har du et nesten gratis lufte-verktøy :)

Ikke helt enig dette. Påenget med en sånn dings, er at det sitter en enveisventil (tilbakeslagsventil) i enden på slangen. Denne sørger for at når du trykker på pedalen, kommer luft/veske ut av nippelen. Når du så slipper pedalen igjen, stenger tilbakeslagsventil. Dette gjør at luft/veske ikke blir trukket tilbake i sylinderen, men blir sugd ned fra beholderen. Uten denne vil du bare suge frem og tilbake fra flasken, og ikke igjenom hele systemet. Du kan da risikere å ikke få ut luften som ligger i rør og slager.

Endret av Skagen
Unødvendig sitering.
Lenke til kommentar
Ikke helt enig dette. Påenget med en sånn dings, er at det sitter en enveisventil (tilbakeslagsventil) i enden på slangen. Denne sørger for at når du trykker på pedalen, kommer luft/veske ut av nippelen. Når du så slipper pedalen igjen, stenger tilbakeslagsventil. Dette gjør at luft/veske ikke blir trukket tilbake i sylinderen, men blir sugd ned fra beholderen. Uten denne vil du bare suge frem og tilbake fra flasken, og ikke igjenom hele systemet. Du kan da risikere å ikke få ut luften som ligger i rør og slager.

vel mulig du ikkje er enig med dette,men eg var ferdig utdanna bilmekaniker i 1993,og det har no fungert kvar gong eg har lufta bremser i 16 år etter det ;) poenget er at du pumper ut luft uten å dra ny inn,og det gjør du ikkje så lenge slangen er nedi bremsevæska i flaska ;)

Endret av Skagen
Unødvendig sitering.
Lenke til kommentar

Enkelte innlegg er blitt redigert grunnet overdreven eller feil bruk av quote-funksjon. Vær vennlig å passe på å quote det du svarer på og ikke mer enn det. I utgangspunktet skal man ikke quote mer enn maks to innlegg bakover. Dette for å gjøre det mest mulig oversiktlig. Ved quoting av veldig mye tekst, eller om bruker finner det nødvendig å quote flere innlegg bakover så oppfordres man til å bruke skjul funksjonen.

 

Dette innlegget skal ikke kommenteres. Reaksjon på moderering gjøres eventuelt på pm. Tilbakemelding av generell karakter kan gjøres i Tilbakemeldinger om forumet.

Lenke til kommentar

Er litt skremt over det du skriver her. Er bilmekaniker på 20 året nå, og har jobbet med tunig de siste 7årene. Poenget med tlbakeslagsventilen, er at all vesken som skal inn i bremsesystemet skal komme fra hovesylinder, og ikke tilbake igjenom caliper. Dersom du ikke bruker tilbakeslagsventilen, kan dette resultere at bremsevesken blir pumpet frem og tilbake fra flasken, og luft som da ligger i bremserørene blir dyttet frem og tilbake i rørene, uten å noen gang komme ut i flasken. Hele påenget er jo å lyfte hele systemet, ikke bare caliper. Motstanden for vesken med åpen nippel er mindre en motstanden igjenom hovedsyinder og bremserør.

 

Som du sikkert vet som bilmekaniker, er at luft i bremserørende vill redusere bremsekraften. :thumbdown:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Er litt skremt over det du skriver her. Er bilmekaniker på 20 året nå, og har jobbet med tunig de siste 7årene. Poenget med tlbakeslagsventilen, er at all vesken som skal inn i bremsesystemet skal komme fra hovesylinder, og ikke tilbake igjenom caliper. Dersom du ikke bruker tilbakeslagsventilen, kan dette resultere at bremsevesken blir pumpet frem og tilbake fra flasken, og luft som da ligger i bremserørene blir dyttet frem og tilbake i rørene, uten å noen gang komme ut i flasken. Hele påenget er jo å lyfte hele systemet, ikke bare caliper. Motstanden for vesken med åpen nippel er mindre en motstanden igjenom hovedsyinder og bremserør.

 

Som du sikkert vet som bilmekaniker, er at luft i bremserørende vill redusere bremsekraften. :thumbdown:

hmm det kommer no virkelig luft ut på denne måten også,og så lenge det forsvinner væske fra tanken er det vel neppe bare noe som går att og fram ;)man pumper væske og luft ut med hovedsylinder! du får prøve da vet du,så ser du at det virker ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...