Gå til innhold

Sommerjobb i matbutikk?


Anbefalte innlegg

Hva kan man gjøre under 18 år i en butikk? Man kan ikke sitte i kassa.

Man kan jo sitte i kassen da.

Jepp, så lenge man ikke selger øl. Tobakk, resepfrie legemidler og lettøl kan man fint selge så lenge man er under tilsyn (f eks at det er en annen som sitter i nabokassa).

Endret av Kun10kr
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
UB-tillegg er tillegg for ubekvem arbeidstid. Dersom du jobber over 52 timer i mnd, får du ekstra i timen dersom du jobber kvelder eller helger. Satsene er ca. sånn:

 

Hverdager etter 18: 21kr

Lørdager 13-16: 42kr

Lørdager etter 16: 84kr

Søndager: 84kr hele dagen.

 

Det er ca. sånn etter hva jeg husker. Kan hende noen tall er litt annerledes, men disse tilleggene kan hvertfall utgjøre en god del av lønna til en som jobber mye kvelder og helger. Butikkarbeid trenger ikke nødvendigvis å være elendig betalt. For en ungdom som jobber deltid synes jeg dette er helt greit.

Er det ikke overtid vanlig arbeidsdag: 50%

Overtid på helligdag 100%

Lenke til kommentar
UB-tillegg er tillegg for ubekvem arbeidstid. Dersom du jobber over 52 timer i mnd, får du ekstra i timen dersom du jobber kvelder eller helger. Satsene er ca. sånn:

 

Hverdager etter 18: 21kr

Lørdager 13-16: 42kr

Lørdager etter 16: 84kr

Søndager: 84kr hele dagen.

 

Det er ca. sånn etter hva jeg husker. Kan hende noen tall er litt annerledes, men disse tilleggene kan hvertfall utgjøre en god del av lønna til en som jobber mye kvelder og helger. Butikkarbeid trenger ikke nødvendigvis å være elendig betalt. For en ungdom som jobber deltid synes jeg dette er helt greit.

Er det ikke overtid vanlig arbeidsdag: 50%

Overtid på helligdag 100%

Overtid? Hvorfor blande dette inn her, overtid og UB tillegg er to helt forskjellige ting. Vanlig overtid i dagligvarebutikk er 50% (40% hvis arbeidsgiver ikke er oranisert) og dette får man hvis man jobber enten over 9 timer på en dag eller 37,5 timer i løpet av en uke (40 hvis arbeidsgiver ikke er organisert). Vil også bare si at du må jobbe over 12 timer i uka for å ha rett på UB tillegg.

Lenke til kommentar
Er ikke noen minstelønn i Norge, men ja hvis du er under 18 og jobber hos en arbeidsgiver som er organisert vil du få va 99,50 kroner timen.

 

Men det er også viktig å huske på at mange arbeidsgivere (og dermed mange butikker) ikke er organiserte, og da får man gjerne lønn som ligger lavere enn tariff.

 

derfor er det ganske vanskelig å svare på hva man kommer til å få i lønn, det er helt opp til butikken. Men tariffene gir så klart en god pekepinn.

Lenke til kommentar
Er ikke noen minstelønn i Norge, men ja hvis du er under 18 og jobber hos en arbeidsgiver som er organisert vil du få va 99,50 kroner timen.

 

Men det er også viktig å huske på at mange arbeidsgivere (og dermed mange butikker) ikke er organiserte, og da får man gjerne lønn som ligger lavere enn tariff.

 

derfor er det ganske vanskelig å svare på hva man kommer til å få i lønn, det er helt opp til butikken. Men tariffene gir så klart en god pekepinn.

Innenfor dagligvarebutikkjedene tror jeg så si alle er organisert ;) .

Lenke til kommentar
http://www.butikksjef.com/Lonn.html : "Hvis en arbeidstaker har bestått en eksamen fra videregående som gir studiekompetanse, skal også han/hun ha minimum lønnstrinn 3."

 

Seriøst? Så jeg kan bare vise vitnemålet til arbeidsgiver også hopper jeg opp to lønnstrinn? :p

Ser sånn ut, 3 kroner er kansje ikke så veldig mye, men blir jo litt på et år :) .

Nei 3kr er ikke mye i det hele tatt i og med at jeg kun jobber deltid og nokså lite. Jeg tenkte mer på at jeg hopper til lønnstrinn 4 neste gang jeg skal opp i lønn, i stedet for lønnstrinn 2.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...