Gå til innhold

Ny stasjonær Elkjøp/Lefdal vs rene nettbutikker


Anbefalte innlegg

Jeg skal ha meg en ny stasjonær PC, og har null peiling. Ønsker derfor å kjøpe en som er ferdig bygget. Slik jeg har skjønt det får jeg mer for pengene hvis jeg bygger selv, men dette har jeg altså ikke kunnskaper til. Vil helst ha PCen idag. Vurderer derfor å dra på Elkjøp/Lefdal og kjøpe en ferdig HP etc. Vil jeg få mye mer for pengene hos feks Komplett?

 

Trenger kun PC (har skjerm, mus, tastatur). Budsjett; maks 8000kr.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Generelt tror jeg de som har peiling på data vil anbefale deg å kjøpe på nettbutikk, og at www.multicom.no er det stedet der du får best PC (ny teknologi og bra sammensatte pakker) hvis det er 8000 som er max.

 

Jeg regner med at du mener 8000 inkludert skjerm. I såfall er f.eks denne et ok alternativ; http://www.multicom.no/SystemConfigurator....5;c:100584;fl:0

 

Hvis du velger 4 GB ram og gjør noen små andre oppgraderinger kommer den på rundt 8000.

 

Men hvis jeg var deg ville jeg sjekket finn.no. Folk flest vil ikke kjøpe stasjonær brukt, så du kan gjøre noen veldig bra kjøp, da kan du få en litt utdatert men en god del kraftigere maskin til den prisen. En brukt stasjonær til ca 6000 der og en 22tommers skjerm fra en nettbutikk som amentio, netshop, pixmania, deal, multicom, e.l. til rundt 2000 kan bli veldig bra.

 

(f.eks denne http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=17702436 )

Endret av bme081
Lenke til kommentar

Hei, og takk for raskt svar. Trenger ikke skjerm. Vil gjerne kjøpe ny, og ikke brukt fra Finn eller QXL. Det jeg egentlig lurer på er om jeg som ikke er en knallhard gamer vil merke forskjell på en Elkjøp PC til 7-8000 og en som koster 7-8000 fra feks Multicom. Skjønner at jeg sikkert får litt mer ytelse for pengene hos Multicom, men er det helt idiotisk å kjøpe fra feks Elkjøp?

Lenke til kommentar

Jeg mener det er idiotisk å kjøpe stasjonær fra Elkjøp eller andre vanlige elektrobutikker.

 

Til den prisen du antyder får du bare en middels maskin med ganske dårlig skjermkort på Elkjøp. Gjerne fra Packard Bell eller HP.

 

Hvis du kjøper fra Komplett, Multicom eller andre nettbutikker får du raskere CPU, gjerne dobbelt så raskt skjermkort samt mye lettere oppgraderingsmuligheter senere siden PB, HP o.l. ofte bruker ustandard komponenter, mens Komplett osv bruker standard som er lette å bytte ut/oppgradere.

 

Så smør deg med ca 1 ukes tålmodighet og bestill f.eks. en Komplett Gamer i05. Det vil du helt sikkert ikke angre på i lengden.

Lenke til kommentar
Hei, og takk for raskt svar. Trenger ikke skjerm. Vil gjerne kjøpe ny, og ikke brukt fra Finn eller QXL. Det jeg egentlig lurer på er om jeg som ikke er en knallhard gamer vil merke forskjell på en Elkjøp PC til 7-8000 og en som koster 7-8000 fra feks Multicom. Skjønner at jeg sikkert får litt mer ytelse for pengene hos Multicom, men er det helt idiotisk å kjøpe fra feks Elkjøp?

Det kommer helt an på dine behov. Du vil få en bedre PC for mindre penger som vil vare lengre ved å kjøpe fra nettet, men kjøper du fra butikker med fysiske avdelinger vil det sannsynligvis være lettere å få service/reparasjoner skulle du trenge det.

 

Hvis du kommer til å bruke elkjøp, kan jeg anbefale å bestille på nettet og hente varen i butikken, (collect@store) da ting ofte er dyrere å kjøpe direkte i butikken.

 

Selv er jeg for så vidt enig med jobra1, du får mye bedre verdi for pengene fra nettet. Om du trenger den bedre verdien akkurat nå avhenger jo av hva du faktisk har tenkt å bruke PCen til - men en PC bestilt fra nettet holder mye lengre før du trenger å bytte den ut.

Endret av saccosekk
Lenke til kommentar
Hei, og takk for raskt svar. Trenger ikke skjerm. Vil gjerne kjøpe ny, og ikke brukt fra Finn eller QXL. Det jeg egentlig lurer på er om jeg som ikke er en knallhard gamer vil merke forskjell på en Elkjøp PC til 7-8000 og en som koster 7-8000 fra feks Multicom. Skjønner at jeg sikkert får litt mer ytelse for pengene hos Multicom, men er det helt idiotisk å kjøpe fra feks Elkjøp?

Det kommer helt an på dine behov. Du vil få en bedre PC for mindre penger som vil vare lengre ved å kjøpe fra nettet, men kjøper du fra butikker med fysiske avdelinger vil det sannsynligvis være lettere å få service/reparasjoner skulle du trenge det.

 

Hvis du kommer til å bruke elkjøp, kan jeg anbefale å bestille på nettet og hente varen i butikken, (collect@store) da ting ofte er dyrere å kjøpe direkte i butikken.

 

Selv er jeg for så vidt enig med jobra1, du får mye bedre verdi for pengene fra nettet. Om du trenger den bedre verdien akkurat nå avhenger jo av hva du faktisk har tenkt å bruke PCen til - men en PC bestilt fra nettet holder mye lengre før du trenger å bytte den ut.

 

Tullball, Elkjøp kjører "one price" på nettet og i butikk.

Lenke til kommentar
Tullball, Elkjøp kjører "one price" på nettet og i butikk.

Elkjøp kjører IKKE samme priser i butikk og på nett.

Det er utallige produkter som har forskjellige priser, noen ganger får man nettpriser hvis man spør pent, eller ved kampanjer.

 

Trådstarter; Du vil få en bedre maskin for en billigere penge via nettbutikker. Men du får da ikke muligheten til å ha ett fysisk sted å dra og klage hvis noe er feil.

 

~ Mortis360

Lenke til kommentar
Hei, og takk for raskt svar. Trenger ikke skjerm. Vil gjerne kjøpe ny, og ikke brukt fra Finn eller QXL. Det jeg egentlig lurer på er om jeg som ikke er en knallhard gamer vil merke forskjell på en Elkjøp PC til 7-8000 og en som koster 7-8000 fra feks Multicom. Skjønner at jeg sikkert får litt mer ytelse for pengene hos Multicom, men er det helt idiotisk å kjøpe fra feks Elkjøp?

Det kommer helt an på dine behov. Du vil få en bedre PC for mindre penger som vil vare lengre ved å kjøpe fra nettet, men kjøper du fra butikker med fysiske avdelinger vil det sannsynligvis være lettere å få service/reparasjoner skulle du trenge det.

 

Hvis du kommer til å bruke elkjøp, kan jeg anbefale å bestille på nettet og hente varen i butikken, (collect@store) da ting ofte er dyrere å kjøpe direkte i butikken.

 

Selv er jeg for så vidt enig med jobra1, du får mye bedre verdi for pengene fra nettet. Om du trenger den bedre verdien akkurat nå avhenger jo av hva du faktisk har tenkt å bruke PCen til - men en PC bestilt fra nettet holder mye lengre før du trenger å bytte den ut.

 

Tullball, Elkjøp kjører "one price" på nettet og i butikk.

Mener du spesifikt på datamaskiner? Det var bare en god del priser på elkjop.no som var merket med "internett-pris" og husket en nyhetshistorie om en fyr som sparte 700 kr på å returnere en barbermaskin han fikk til jul og bestilte den fra nettet 700 kr billigere og valgte collect@store. Men det kan godt være de har samme pris på datamaskiner.

Lenke til kommentar

Er selv Elkjøp fan men når det gjelder PC er jeg ikke i tvil om at nettbutikkene er billigst, mye billigere faktisk.

 

Likevel, med Elkjøp PC er det nok lettere å reklamere hvis det ikke virker. Ikke fordi at nettbutikkene er vrange men du må kanskje selv finne ut HVILKEN del som er defekt. I tillegg får du med Windows på en ferdig PC.

 

Siden du IKKE er noe gamer så er nok vårens PC tilbud som Dinside har testet til 6000 kr mer enn nok for deg. Er du heldig kan de også ha gått ned i pris på de ukene som har gått....

 

http://www.dinside.no/811780/de-beste-pc-t...ene-vaaren-2009

Lenke til kommentar
Hei, og takk for raskt svar. Trenger ikke skjerm. Vil gjerne kjøpe ny, og ikke brukt fra Finn eller QXL. Det jeg egentlig lurer på er om jeg som ikke er en knallhard gamer vil merke forskjell på en Elkjøp PC til 7-8000 og en som koster 7-8000 fra feks Multicom. Skjønner at jeg sikkert får litt mer ytelse for pengene hos Multicom, men er det helt idiotisk å kjøpe fra feks Elkjøp?

Det kommer helt an på dine behov. Du vil få en bedre PC for mindre penger som vil vare lengre ved å kjøpe fra nettet, men kjøper du fra butikker med fysiske avdelinger vil det sannsynligvis være lettere å få service/reparasjoner skulle du trenge det.

 

Hvis du kommer til å bruke elkjøp, kan jeg anbefale å bestille på nettet og hente varen i butikken, (collect@store) da ting ofte er dyrere å kjøpe direkte i butikken.

 

Selv er jeg for så vidt enig med jobra1, du får mye bedre verdi for pengene fra nettet. Om du trenger den bedre verdien akkurat nå avhenger jo av hva du faktisk har tenkt å bruke PCen til - men en PC bestilt fra nettet holder mye lengre før du trenger å bytte den ut.

 

Tullball, Elkjøp kjører "one price" på nettet og i butikk.

Mener du spesifikt på datamaskiner? Det var bare en god del priser på elkjop.no som var merket med "internett-pris" og husket en nyhetshistorie om en fyr som sparte 700 kr på å returnere en barbermaskin han fikk til jul og bestilte den fra nettet 700 kr billigere og valgte collect@store. Men det kan godt være de har samme pris på datamaskiner.

 

På datamaskiner, kompaktkameraer og TVer ihvertfall. Dette er nytt av sommeren, så ikke så rart det ikke er allmenn kjent enda.

Om en person har valgt å returnere en barbermaskin for så å kjøpe den på c@s betyr egentlig bare at han har vært utsatt for dårlig kundebehandling. Butikkene skal alltid refundere mellomlegget der og da hvis produktet ligger på nettet til en lavere pris, med mindre det er spesifisert med "Internett-pris". Jeg vet at mange butikker likevel velger å gi tilbake mellomlegget.

Lenke til kommentar

mortis har jo et veldig bra poeng, det kan jo ha stor verdi å ha noen å fysisk henvende seg til dersom en ikke er helt inni data (el jeg vil si, dersom du ikke er inni data i det hele tatt..). Så valget er egentlig oversiktlig og greit;

- Butikk: 0 ventetid, "fysisk" service, helt ok pc

eller

- Internett: ca 1 uke ventetid, telefon-/mailservice, kraftig pc

 

Du skal ikke kjøpe hus heller da, noen ganger glemmer en vel hvor mye tid en bruker på å vurdere det (hvis du hadde jobbet hele den tiden du har brukt på å lete etter pc, hadde du kanskje hatt råd til en dobbel så dyr :p Og ja, jeg er på jobb nå hehe)

Lenke til kommentar
Tullball, Elkjøp kjører "one price" på nettet og i butikk.

Elkjøp kjører IKKE samme priser i butikk og på nett.

Det er utallige produkter som har forskjellige priser, noen ganger får man nettpriser hvis man spør pent, eller ved kampanjer.

 

Trådstarter; Du vil få en bedre maskin for en billigere penge via nettbutikker. Men du får da ikke muligheten til å ha ett fysisk sted å dra og klage hvis noe er feil.

 

~ Mortis360

 

Skriv ut samtlige priser på f.eks. laptoper og kompaktkamera, gå i nærmeste butikk og sammenlign. I dare you ;)

Lenke til kommentar
mortis har jo et veldig bra poeng, det kan jo ha stor verdi å ha noen å fysisk henvende seg til dersom en ikke er helt inni data (el jeg vil si, dersom du ikke er inni data i det hele tatt..). Så valget er egentlig oversiktlig og greit;

- Butikk: 0 ventetid, "fysisk" service, helt ok pc

eller

- Internett: ca 1 uke ventetid, telefon-/mailservice, kraftig pc

 

Du skal ikke kjøpe hus heller da, noen ganger glemmer en vel hvor mye tid en bruker på å vurdere det (hvis du hadde jobbet hele den tiden du har brukt på å lete etter pc, hadde du kanskje hatt råd til en dobbel så dyr :p Og ja, jeg er på jobb nå hehe)

 

Har alldri måttet vente en uke på å få service på noe norsk nettbutikk? Har somregel fått svar samme dagen som eg meldte fra, fått et retur nr, sendt det dagen etter. Så få en ny vare/deler i retur 2 dager etter i vein. Hørt mye mer klager på servicen hos elkjøp hvor folk har måttet vente i 1-2 og 3 månder på både laptoper og stajsonære dem har levert inn på service, og det fra folk eg kjenner.

Endret av thoojs
Lenke til kommentar
Har alldri måttet vente en uke på å få service på noe norsk nettbutikk? Har somregel fått svar samme dagen som eg meldte fra, fått et retur nr, sendt det dagen etter.

Tror ikke han mener service men levering, da går det nok ca 1 uke fra bestilling.

Lenke til kommentar
mortis har jo et veldig bra poeng, det kan jo ha stor verdi å ha noen å fysisk henvende seg til dersom en ikke er helt inni data (el jeg vil si, dersom du ikke er inni data i det hele tatt..). Så valget er egentlig oversiktlig og greit;

- Butikk: 0 ventetid, "fysisk" service, helt ok pc

eller

- Internett: ca 1 uke ventetid, telefon-/mailservice, kraftig pc

 

Du skal ikke kjøpe hus heller da, noen ganger glemmer en vel hvor mye tid en bruker på å vurdere det (hvis du hadde jobbet hele den tiden du har brukt på å lete etter pc, hadde du kanskje hatt råd til en dobbel så dyr :p Og ja, jeg er på jobb nå hehe)

 

Har alldri måttet vente en uke på å få service på noe norsk nettbutikk? Har somregel fått svar samme dagen som eg meldte fra, fått et retur nr, sendt det dagen etter. Så få en ny vare/deler i retur 2 dager etter i vein. Hørt mye mer klager på servicen hos elkjøp hvor folk har måttet vente i 1-2 og 3 månder på både laptoper og stajsonære dem har levert inn på service, og det fra folk eg kjenner.

 

Da er det i så fall snakk om tilfeller der maskinen på sendes til verksted fra butikk, og da tar det tid. Det står også i kontrakten man skriver under på når man leverer inn maskinen at det normalt tar inntil en mnd å sende ting på service. Dersom tiden nærmer seg tre mnd er det vanlig at butikken søker om ombytte, dvs at kunden får en ny PC. Alt annet er dårlig kundeservice. I tillegg kan kunden få utlånsprodukt i mellomtiden. Tro meg, hvis du sendte inn f.eks. en TV du hadde kjøpt på nettet hadde du ikke fått den tilbake innen en uke..

Lenke til kommentar
Skriv ut samtlige priser på f.eks. laptoper og kompaktkamera, gå i nærmeste butikk og sammenlign. I dare you ;)

Det har jeg erfart før at prisene er forskjellige, det gjelder både hos Lefdal og Elkjøp her i Drammen.

Bærbare ligger som regel 500 - 1000kr over nettpris, samme med TVer osv..

 

~ Mortis360

Lenke til kommentar
Skriv ut samtlige priser på f.eks. laptoper og kompaktkamera, gå i nærmeste butikk og sammenlign. I dare you ;)

Det har jeg erfart før at prisene er forskjellige, det gjelder både hos Lefdal og Elkjøp her i Drammen.

Bærbare ligger som regel 500 - 1000kr over nettpris, samme med TVer osv..

 

~ Mortis360

 

Som jeg nevnte i en annen post, dette er nytt av sommeren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...