Gå til innhold

Dykke/snorkle nært Singapore/KL?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tja, det spørs om det ikke er bedre å fly til øst Malaysia på Borneo og snorkle der. Men nær Singapore er det vel Tioman som er mest kjent. Jeg har ikke vært der og er ikke sikker på hvordan det er å snokle der. Det er også lett å komme seg til Langkawi og Penang men snorklingen på selve Langkawi var ikke så mye å skryte av men på Payar utenfor Langkawi var det fint (se reisebrev på http://gardkarlsen.com/Malaysia_Langkawi.htm ). Ellers var det veldig bra snorkling på Perhentian på østsiden men det er litt mer pes å komme dit. Her er et reisebrev http://gardkarlsen.com/Malaysia_Perhentian_Island.htm . Når skal du dra?

Lenke til kommentar

Fra Singapore drar du vel gjerne opp mot Mersing og tar båt derfra til en av øyene for å snorkle der. Det finnes utrolig mange øyer, det er et stort område som er "fredet" i betydning at fisking etc. er ulovlig. Øyene Pulau Aur, Pulau Dayang, Pulau Lang og Pulau Pinang er visstnok regnet som en av de beste stedene til dykking innen Johor Marine Park Area. Pulau betyr øy på malaysisk.

 

Selv har jeg snorklet på Pulau Tioman og Pulau Rawa. På Tioman var det mer profesjonelt, da det var en skoletur og vi hadde innleide instruktører som visste de beste stedene å snorkle og forklarte hva vi så. Utrolig flotte korallrev og mye flott å se. Vi reiste og med båt til øyene som lå i nærheten, men navnene på de kan jeg ikke huske. Pulau Rawa er en mye mindre og mindre kjent øy. Snorklingen der har jeg gjort mer på egenhånd i forbindelse med ferie der, og jeg har jeg ikke gått like langt utover der som vi gjorde på skoleturen. Så hvor bra det er å snorkle/dykke der kan jeg ikke egentlig si så mye om, men det var korallrev der også.

 

Hvis du reiser senhøstes bør du være obs på at det er midt i monsoon-sesongen. Da er det gjerne ikke båter som kjører ut til øyene, på grunn av for dårlig vær og sjø. Jeg opplevde en gang at båten måtte snu på grunn av at det ikke var forsvarlig å fortsette, det var rett etter at monsoon-sesongen egentlig var ferdig.

 

Hva du mener med hotellrev er jeg usikker på. Tror ikke du finner korallrev ved Singapore, du må nok lenger vekk til enten Indonesia eller Malaysia som beskrevet over.

Lenke til kommentar

Monsoon tenkte jeg ikke på. Er det noe sted i området man kommer "i ly" for dette?

 

Med hotellrev tenkte jeg på hotell med privat strand hvor det er et bra korallrev man kan snorkle på. Det er altså veldig lett tilgjengelig noen minutter fra hotellrommet og man kan kose seg der hele dagen uten særlig planlegging. Hotellrev er vanlig for eksempel i Egypt hvor jeg bruker velge hotell etter hvor bra hotellrev de har. Da jeg var i Sharm el Sheik dro jeg på utflukt til Ras Muhammed hvor de sa snorkleforholdene skulle være bra, men hotellrevet på Hilton Sharks Bay var faktisk bedre.

Lenke til kommentar

I det området jeg beskrev tror jeg ikke du finner noe sted hvor man kommer i ly for monsoon-en. Generelt anbefales det å snorkle/dykke i månedene mellom april og oktober. Tror ikke snorkle- og dykkeforholdene er så bra om du reiser utenom de månedene.

 

Angående hotellrev når det gjelder Malaysia så er det mest sannsynlig bare vanlige resort. Men de fleste ligger rett ved lange strender, og da er det ofte korallrev rett utenfor så man kan oftest leie utstyr fra resortet og dra ut selv. På populære resort, da gjerne på Tioman, kan det også hende resortene tilbyr turer med båt ut for å dykke/snorkle. Men dette skal jeg ikke si for sikkert.

Men som øya Rawa, som jeg var på, så leide vi snorkle-utstyr fra resortet og snorklet i området rundt resortet.

 

EDIT:

Ved litt nærmere undersøkelse blir jeg litt usikker på monsoon-tiden og dykkeforhold. Jeg fant nemlig ut at min tidligere skole i Singapore arrangerte turer til både Malaysia (Sabah) og Indonesia (Gili Islands) så sent som midten av November, og bildene fra dykkingen viste klart og fint vann. En venn fortalte også nettopp at monsoon egentlig ikke starter før i desember.. Så det bør kanskje sjekkes litt nærmere.

Endret av Noteknekk
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...