Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bensinforbruk ved tomgangskjøring?


Anbefalte innlegg

Har prøvd å søke litt på nettet etter tall og data angående forbruk av bensin når bilen går på tomgang. Men jeg fant ingenting å slå i bordet med. Har sett en del sparetips som går ut på advarsler på høyt besinforbruk hvis du lar motoren stå på tomgang. Jeg betviler dette i følge egne forsøk:

 

Bil: Golf 1.8 forgassermotor

Type kjøring: budbil

Rute: 62 km

Antall stopp og start: ca 80.

Tid i bevegelse: 2 timer og 15 minutter

Tid på tomgang: 45 minutter

Totalt forbruk: 0,78 liter/mil.

 

Hva kan leses ut ifra disse tallen?

Eller er det noen som vet ca. forbruk på tomgang pr. time?

På forhånd takk. .

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, stort forbruk blir det jo hvis man som man antagelig gjør sammenligner med avskrudd motor. Starter man en bil og lar den gå seg varm på tomgang på vinteren så blir det jo endel, jeg har til tider hatt tendensen til skal varme opp bilen, telefonen ringer og så er det ett eller annet og 4 timer senere så er bilen god og varm hverfall ;) Slike ting merkes godt på forbruket, selv om mange hele tiden hevder at dieselmotorer bruker omtrent ingenting på tomgang.

Lenke til kommentar

Bensinforbuk på min Audi S3 2008mod med 2.0TFSI på 265hk er 0,1l/timen. Med anlegg og AC påskrudd...

 

Står på dashen :). Dette er ikke så "forferderlig mye" syntes jeg. Jeg ser ingen vits i å skru av motoren i lyskryss osv. som "ekspertene" preker.

Lenke til kommentar
Bensinforbuk på min Audi S3 2008mod med 2.0TFSI på 265hk er 0,1l/timen. Med anlegg og AC påskrudd...

 

Står på dashen :). Dette er ikke så "forferderlig mye" syntes jeg. Jeg ser ingen vits i å skru av motoren i lyskryss osv. som "ekspertene" preker.

 

Er det virkelig noen som anbefaler å skru av motoren i lyskryss?

 

Artig å stå rushtrafikken, når alle skal starte og stoppe bilen for hvert lyskryss :tease: :tease:

Lenke til kommentar
Ja, jeg regner med du mente 1 l/t. Hehe

 

Ja, det var 1l/t jeg mente og skrive såklart.

 

Stopp og start metoden var noe dinside.no skrev varmt om for noen måneder siden. Det er sikkert noe å spare på det, men her er det snakk om mililiter tror jeg. Og det du tjener inn på bensin må du bruke på ny starter (som sikkert også setter mye større karbon fingeravtrykk på verden å produsere enn noen skarve liter bensin).

 

Det at det koster masse bensin å starte motoren er vel egentlig bare en myte. Det har vel mest å si når motoren er kald og skal knekkes i gang med maksimal motstand :p. Kan ikke helt se hvordan motoren skal bruke masse bensin på å starte når den er varm.

Lenke til kommentar

De fleste motorer gir jo litt ekstra på når man starter, før den faller ned i tomgang. Og jeg ville tro at det gasspådraget gir mer bensin til motorn enn hvis den bare sto på tomgang i et halv minutt. Mulig det ikke er no spesiell forskjell, og da er det jo selvfølgelig sant at slitasje på starter osv begynner å komme inn i bildet.

Lenke til kommentar
BMW har jo automatisk start/stopp funksjon på sine biler, hadde det ikke vært noe i det å stoppe motoren hadde den funksjonen vært rimelig bortkastet?

 

Tja, vet at Passat hadde den E-serien ute på tidlig 80-tallet også, med stoppfunksjon av motoren i lyskryss. Vet ikke helt om dette ble noen suksess. Jeg ser for meg at økt slitasje på starter og drev går opp i røyk både miljømessig og økonomisk for bileieren. Det var vel mer å hente på at E-serien kom med 5. gearet :-)

 

Uansett er det et par-tre stykker her som mener at bensinforbruket er ca. 1 liter pr time på varm motor. Da vil det si at jeg bruker 3/4 liter på budruten min på tomgangskjøring (45 minutter). Det er jo ikke spesielt mye. Og det kan godt stemme ettersom budkjøringen krever 0,78 liter/mil, noe jeg er ganske fornøyd med.

Lenke til kommentar

Hadde vært litt artig å se noen tall fra faktiske undersøkelser på dette. Jeg husker visse vinterøvelser fra forcen hvor vi sto 2-3 døgn med bilen på tomgang og webasto på full guffe, uten det enorme forbruket..

 

Selv tror jeg det er ganske bortkasta å skru av motoren i lyskryss, men jeg pleier å skru av motoren hvis jeg står å venter mer enn et par minutter når jeg skal hente noen...

Lenke til kommentar

Tja, jeg kan jo gjøre et lite regneeksperiment ut i fra mine egne målinger for å se om ca. 1 liter/time tomgangskjøring kan stemme. Fra før har jeg disse målingene (se trådstart);

 

Bil: Golf 1.8 forgassermotor

Type kjøring: budbil

Rute: 62 km

Antall stopp og start: ca 80.

Tid i bevegelse: 2 timer og 15 minutter

Tid på tomgang: 45 minutter

Totalt forbruk: 0,78 liter/mil.

 

Da blir mengden bensin pr budrute: 6.2 mil * 0.78 l/mil = 4.84 liter.

 

Så må jeg trekke fra 45 minutter på tomgang:

0.75 timer * 1 liter/time = 0.75 liter.

 

For å videre finne ut forbruk pr. km sett bort fra tomgangskjøringen, blir dette:

4.84 liter - 0.75 liter = 4.09 liter på 62 km. Da blir forbruket:

4.09 liter / 6.2 mil = 0.66 liter/mil.

 

Vel, Golfen skal gå på 0.56 l/mil ved 90 km/t når den er ny, så det at den bruker 1 desiliter mer pr. mil på kjøring med mye stopp og start er kanskje riktig? Eller? Må også legge til at jeg kjører så rasjonelt som over hodet mulig. Lett akselerasjon, lavt turtall og tilpasser farten ved hver stopp slik at minst mulig bremser blir brukt.

 

EDIT:

1) kilometrene er kontrollert med GPS, så det skal stemme.

2) Tankfylling (full tank) gjøres på akkurat samme sted hver gang.

Endret av flyndrefjes
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...