Gå til innhold

Problemer med Ubuntu Server 64 bit og vmware


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg driver å jobber med en openVPN server, og da må jeg ha en 64 bits Ubuntu / Fedora.

Siden det er Ubuntu jeg kan best, er det denne jeg bruker.

Problemet mitt er at når jeg installerer Ubuntu Server i vmware (bruker vmware fusion på macen min i mangel på flere bokser ;)) og setter opp manuelle ip adresser, så blir DNSen ustabil. i det ene øyeblikket får jeg pingen www.vg.no, i det neste ikke i det hele tatt. Jeg har oppdatert interfaces lista gud hvet hvor mange ganger, og kjørt networking restart flere ganger også. Av og til får jeg da opp beskjeden "failet to bring up eth0", noe jeg ikke får til å stemme siden jeg får pinget IP adresser, men ikke domener. Jeg har også reinstallert serveren 3 ganger, til og med gått ned fra versjon 9 til 8, bare for å se om dette løser problemet noe det ikke gjør. Dette er veldig irriterende siden openVPN serveren skal nås utenfra på et domene...

Hjelp noen!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Post /etc/network/interfaces filen din, så kan vi se om den er OK. Utover det er problemene dine antagelig knyttet opp til Vmware, det er denne som presenterer en network interface og ditt lokale nett for Ubuntu. Jeg sverger til KVM, så kan dessverre ikke hjelpe deg med Vmware.

Lenke til kommentar

nope, har desverre ikke installert vmware tools da jeg ikke helt har funnet en måte å gjøre dette på fra komandolinjen :blush: Men du har nok rett, det kan være her problemet ligger.

Om noen har en kjapp guide til hvordan man installerer vmware tools på en ubuntu server hadde det vært tatt imot med stor takk!

 

Interface fila mi ser slit ut:

 

# This file describes the network interfaces available on your system
# and how to activate them. For more information, see interfaces(5).

# The loopback network interface
auto lo
iface lo inet loopback

# The primary network interface
auto eth0
iface eth0 inet static
address 192.168.0.83
netmask 255.255.255.0
gateway 192.168.0.1
root@ubuntusrv02:~#

 

resolv.conf fila ser slik ut:

search alfanett.no
nameserver 192.168.0.1

Lenke til kommentar

Kjører routeren (eller hva 192.168.0.1 er) din DNS server?

Uansett så vil jeg anbefale deg å hive inn ISP'en/openDNS sine navneserver IP'er i /etc/resolv.conf

 

EDIT: normalt kan man bytte "nettverkskort" på virtuelle maskiner også. Med mindre VmWare saken er helt lobotomert så har den sikkert et par alternativer.

Endret av jonnor
Lenke til kommentar

...du kan alltids legge fylle hosts-fila med entries install-scriptet til VMWare-tools trenger.

 

...men hvis du kjører 'host vg.no' en rekke ganger etter hverandre er det altså ikke alltid du får svar?

Som tidligere nevnt kan du sette et annet nettverkskort for maskinen - du skal ha noen alternativer under hardware-innstillinger for den aktuelle maskinen.

Lenke til kommentar

ok, jeg løsted problemet på "feigingmetoden"..

Jeg tok med meg imaget på jobb og heiv det inn i vmware converter, og konverterte over til bruk på en Esx server. Her inne fungerte nettkortet, jeg installerte de pakkene som trengtes, lastet maskinen ned fra Esx serveren, kjørte den igjennom convertern igjen (tilbake til Fusion) og heiv den over på USB brikken. VIPS hjemme var det bare å kopiere over, og alt fungerte!

 

Jeg ELSKER vår nye virtuelle hverdag ;)

 

 

EDIT:

Ikke ta gledene på forskudd har jeg lært nå. DNSen datt ut igjen :wallbash: nå begynner jeg å bli veldig tom for ideer her folkens.. Denne gangen ER vmware tools installert...

 

EDIT 2:

Hmm nå har vmware tools glidd ut ser det ut som.. jeg fikk en 100% vellykket installasjon på jobb, men nå får jeg bare opp beskjed om å installere det..

Endret av TiduZ
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...