Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hallo.

 

Var veldig usikker på hvor jeg skulle poste denne.

 

 

Men la oss si at jeg har lyst til å lage en dings med et display (som på en kalkulator), som piper en gang etter 30 sekunder, og to ganger etter 1 minutt. Første gang den piper skal det stå 30 i displayet, andre gangen skal det stå 60 i displayet.

 

Først og fremst så vil jeg tro at jeg må få tak i et lite kretskort. Men herifra er jeg blank. Hvordan gjør man egentlig dette? Og hvordan programmeres chipen? Gjøres det vha. data, isåfall hvordan får man overført programmeringen over til chip'en?

 

Tipper man muligens må ha en slags minne-enhet for å få programmert den vha. dataen, men jeg klarer ikke å forestille meg hvordan man ellers skal få programmert den.

 

 

Hadde satt pris på en kort innføring :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan kjøpe mikrokontroller kort f.eks fra Futurlec.

Man kan laste ned gratis utviklingsverktøy som man bruker til å skrive og teste programmer, vanligvis skrevet i C.

Det brukes en liten programmeringsenhet som kobles til PC via serieporten for å laste ned programmet til flash.

ATMega er et godt valg.

 

Men slikt krever nok mer enn en kort innføring for å kunne brukes.

http://futurlec.com/Boards.shtml

http://futurlec.com/ATMEGA_Controller.shtml

Lenke til kommentar

Hva er det egentlig du ønsker å gjøre?

 

Skal dinsgen bare stå og telle sekunder og avgi et pip, samt vise enten 30 eller 60 hvert 1/2 minutt?

 

Jeg er ingen stor ekspert, men har alltid forsøkt å finne enklest mulige løsninger på de ting jeg har laget og har gjort ting som eksperter ikke har visst råd med...

Lenke til kommentar

Hei, det er en kul idé du er inne på og det er langt fra så komplisert som folk skal ha det til. Blir nok mye prøving og feiling, men det er jo tross alt det man lærer av.

 

Noen nevnte ATMega (Atmel kort) - disse er kjent for å være veldig bra. Sjekk ut:Elfa.se (disse har en norsk filial i Oslo) - de har et bra utvalg og nice prices.

 

Med et slik et kan du få LED-lys til å blinke og tekst til å vises i displayet... men du kan gjøre så utrolig mye mer!

 

Sjekk forøvrig ut dette segway-prosjektet - her har han brukt en Atmel prosessor for å kontrollere motoren til segwayen.

 

Jeg jobber med et prosjekt for å lage en selvflyvende og selvoppladende drone... utrolig mye kult man kan mekke!

 

Have fun!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...