Gå til innhold

Vurderer ny stasjonær. Er dette bra greier?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Min bærbare begynner å skrante. Den er på tredje året, så det er vel kanskje på tide å bytte den ut. Tenkte å snekre sammen en grei stasjonær og beholde den bærbare som "skrivemaskin".

 

Stasjonær vil brukes til 3d modellering, office arbeid, surfing, musikkavspilling, nedlasting og spill.

 

Ser dette greit ut?

  • Kabinett: Lian Li PC-A05B, Minitower, Sort
    Strømforsyning: 400W ++
    CPU kjøler: OCZ Vendetta 2
    Hovedkort: Asus P5Q PRO
    Prosessor: Intel Core™ 2 Duo E8400 3.0GHz
    Minne: Kingston DDR2 HyperX PC8500 4GB KIT
    Skjermkort: Asus Radeon HD 4670 1GB GDDR3
    Harddisk: Western Digital Caviar GP 750GB SATA2
    DVD-brenner: Sony NEC Optiarc DVD±RW burner AD-7200S
    Skjerm: Eizo 22" LCD FlexScan S2202WSHK, Black
    Høyttalere: Logitech X-140 Høyttalere, 2.0
    Tastatur: Logitech Deluxe 250 Keyboard NO
    Operativsystem: Microsoft Windows XP Pro SP3 NO OEM
    Office: Microsoft Office 2007 Home & Student

Dette blir totalt 11.000,-. Jeg mener jeg bør få en svært bra pc for en slik sum. Er det noe jeg nå har glemt? Det er 5 år siden sist jeg satte i hop en pc og jeg har ikke oppdatert meg på hva som er bra og hva som er mye for pengene. Jeg vil ha en stabil pc som reagerer kjapt og som jeg kan spille mine gamle spill på uten problemer.

 

Er det poeng å velge Vista? Jeg har hørt at det er en del problemer med den versjonen. XP Pro er vel fremdeles et godt operativsystem? De tar fremdeles 1500,- for det. Et ran!

Endret av Azerty
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Beatversjon? :p Spesiallaget for musikere da?

 

 

Neida, skal ikke mobbe deg. :p

 

OT:

Windows 7 er jo ute i RC-versjon, altså Release Candidate, ganske nærme ferdig versjon. Spør du meg så burde du bruke den frem til Windows 7 kommer ut. Liten vits å betale 1500,- for et OS man bruker i max et halvt år (om du skal oppgradere til 7 når det kommer ut da), når man kan få bruke et OS gratis den perioden.

Lenke til kommentar

Større strømforsyning en 350W? Ok. Hvor stor bør man ha? Jeg tenker på varmeutvikling og støy. Har valgt et relativt lite kabinett da jeg ikke har behov for mange harddisker og mange 5,25" brønner.

 

Jeg kom til å tenke på. Den maskinen jeg har nå kom jo med Windows XP Media Center. Kan jeg bruke lisensen på nytt på ny pc? Jeg har dessverre ikke den fysiske kopien av cden med Windows på. Sparer jo 1500,- på det.

Lenke til kommentar

350W vil jo mest sannsynlig fungere, men jeg anbefaler en PSU med høyere effekt likevel. Kjøper du en på 500W - 600W så har du en del ekstra effekt som kan være kjekk å ha hvis du skal ha inn flere harddisker med tiden, et kraftigere skjermkort osv. :)

Lenke til kommentar

Ok. Rundt 500W. Noen gode alternativ? Jeg betaler heller litt mer for en stillegående en, enn billigst mulig. Mist?

 

En annen ting. Driver med litt 3D modellering i UGS NX i forbindelse med skolen. Sammen med Mathematica og Matlab. Firekjerneprosessor. Er det noe å tenke på? Eller er dual core mer enn nok fremdeles?

Endret av Azerty
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...